Εξαιρετικά υψηλές επιταχύνσεις, που δεν έχουν επιτευχθεί ποτέ στο
παρελθόν από τεχνητά υποβρύχια οχήματα, μπορεί να «πιάνει» ρομπότ που
κινείται σαν χταπόδι.
Τα περισσότερα πλάσματα του νερού έχουν υδροδυναμικό «σχεδιασμό», για να
μπορούν να κινούνται εύκολα μέσα στο περιβάλλον τους,
ωστόσο τα κεφαλόποδα (όπως το χταπόδι) είναι ικανά να διαφεύγουν όταν αντιληφθούν κίνδυνο με μεγάλη ταχύτητα, γεμίζοντας τα σώματά τους με νερό και στη συνέχεια εκτινάσσοντάς το για να «εκτοξευτούν» μακριά.
ωστόσο τα κεφαλόποδα (όπως το χταπόδι) είναι ικανά να διαφεύγουν όταν αντιληφθούν κίνδυνο με μεγάλη ταχύτητα, γεμίζοντας τα σώματά τους με νερό και στη συνέχεια εκτινάσσοντάς το για να «εκτοξευτούν» μακριά.
Ερευνητές του University of Southampton, του ΜΙΤ και της Singapore-MIT
Alliance for Research and Technology κατασκεύασαν ένα χταποδόμορφο
ρομπότ με σκελετό που έχει δημιουργηθεί μέσω 3D εκτυπωτή, χωρίς κινητά
μέρη και μέσο αποθήκευσης ενέργειας πέρα από ένα λεπτό ελαστικό
εξωτερικό κέλυφος.
Το 30 εκατοστών αυτοπροωθούμενο ρομπότ φουσκώνει με νερό και ξεφουσκώνει
απότομα εκτινάσσοντάς το έξω από τη βάση του, για να δημιουργήσει
μεγάλη επιτάχυνση και ισχυρή πρόωση, ακόμα και αν «ξεκινά» από μη
«βολικό» σχήμα». Στην ουσία λειτουργεί όπως ένα φουσκωμένο μπαλόνι το
στόμιο του οποίου αφήνεται ανοιχτό- ωστόσο ο σκελετός στο εσωτερικό
κρατά το όχημα σε συγκεκριμένο σχήμα, διατηρώντας τα ομαλά
χαρακτηριστικά του στο «τελικό» σχήμα, ενώ πτερύγια εξασφαλίζουν ότι
κινείται σε ευθεία γραμμή.
Το ρομπότ μπορεί να σημειώσει επιτάχυνση αντίστοιχη με το δεκαπλάσιο του μήκους του μέσα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. Σε πρόσφατες δοκιμές, με φορτίο ενός κιλού, σημείωσε επιτάχυνση που το έφερε σε ταχύτητα 9,6 χιλιομέτρων ανά ώρα μέσα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο: το αντίστοιχό του θα ήταν ένα «Μini Cooper» με φορτίο 350 κιλών που από την ακινησία φτάνει στα 96 χλμ/ ώρα μέσα σε ένα δευτερόλεπτο- και αυτό μέσα στο νερό.
Επιδόσεις τέτοιου είδους είναι άνευ προηγουμένου για τεχνητά υποβρύχια
οχήματα. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η αύξηση του μεγέθους του ρομπότ θα
βελτίωνε τις επιδόσεις του όσον αφορά στην εκκίνηση, κάτι που θα είχε –
όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό- ευρείες εφαρμογές στην ανάπτυξη
πρωτοποριακών υποβρυχίων.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Bioinspiration and Biomimetics.
naftemporiki.gr
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια