Μικρό «καλάθι» θα πρέπει να κρατούν οι καταναλωτές σε ό,τι αφορά τη θεσμοθέτηση κινήτρων για την αγορά αυτοκινήτου, καθώς αυτά περιορίζονται στην κατηγορία των ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων, μια αγορά που σήμερα στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά περιορισμένη.
Μάλιστα, ακόμη και σε αυτές τις περιπτώσεις τα κίνητρα τόσο για τη χρήση, όσο και την αγορά που, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να ανακοινώσει η κυβέρνηση την επόμενη εβδομάδα και σε δεύτερη φάση τον Δεκέμβριο, αναμένεται να είναι πολύ μικρής εμβέλειας.
Η έντονη φημολογία, ωστόσο, που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα με σχετικές διαρροές στον Τύπο από κάποια από τα συναρμόδια υπουργεία, έχει δημιουργήσει προσδοκίες στους καταναλωτές, οι οποίοι αναβάλλουν την αγορά αυτοκινήτου αναμένοντας τα κίνητρα.
Η αρνητική επίδραση των σχετικών σεναρίων, που θεωρούνται μάλλον αβάσιμα, αποτυπώθηκε ήδη στα στοιχεία του Οκτωβρίου. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτου, αν και ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς ήταν από τις αρχές του χρόνου πάνω από 10%, τον Οκτώβριο επιβραδύνθηκε και διαμορφώθηκε σε περίπου 6,5%. Οι επισκέψεις των πελατών στις εκθέσεις αυτοκινήτων είναι μειωμένες, ενώ πολλοί είναι αυτοί που ρωτούν για κίνητρα αγοράς και χρήσης.
Χθες, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων και Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία διευκρινίζει: α) κίνητρα στην αγορά και στη χρήση αναμένεται να προσφερθούν μόνο στα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών, άρα μόνο στα ηλεκτρικά, επαναφορτιζόμενα, β) δεν αξιολογούνται μέτρα απόσυρσης και δεν σχεδιάζονται κίνητρα αγοράς για τις υπόλοιπες κατηγορίες αυτοκινήτων (βενζίνης ή πετρελαίου) και γ) η πολιτεία ενδέχεται να αφαιρέσει ορισμένες προσαυξήσεις στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, προκειμένου να εισαχθούν νεότερα οχήματα, όμως παράλληλα θα θέσει αυστηρούς κανόνες για την προστασία του καταναλωτή και την πάταξη της λαθρεμπορίας (για παράδειγμα διασταυρώσεις ΦΠΑ).
Τα κίνητρα που, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα και αφορούν πάντα τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα, είναι τα εξής:
• Κίνητρα στη χρήση αυτοκινήτων. Αναμένεται να αφορούν μόνο τα εταιρικά αυτοκίνητα με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ. και για τους μεν εργαζομένους θα προβλέπει μείωση του λεγόμενου εταιρικού φόρου (σ.σ. υπενθυμίζεται ότι με την εφαρμογή του μνημονίου η χρήση εταιρικού αυτοκινήτου από ένα ποσό και άνω θεωρήθηκε παροχή σε είδος και φορολογείται) για τις δε επιχειρήσεις θα προβλέπει υψηλότερη απόσβεση. Τα κίνητρα αυτά αναμένεται να ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα.
• Κίνητρα στην αγορά αυτοκινήτου. Επιδότηση της αγοράς, η οποία αναμένεται να είναι από 2.000 έως 4.000 ευρώ για αυτοκίνητα αξίας έως 40.000 ευρώ. Η κλίμακα είναι πιθανό να διαμορφωθεί ως εξής: επιδότηση 2.000 ευρώ για αυτοκίνητα αξίας έως 20.000 ευρώ, 3.000 ευρώ για αυτοκίνητα αξίας έως 30.000 ευρώ και 4.000 ευρώ για αυτοκίνητα αξίας έως 40.000 ευρώ.
Το 2018 πωλήθηκαν στην Ελλάδα μόλις 87 ηλεκτρικά αυτοκίνητα και 228 επαναφορτιζόμενα σε σύνολο 103.185 νέων οχημάτων.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια