Του Κωνσταντίνου Λουκόπουλου
Δεν πέρασαν ούτε καν δέκα ημέρες από την επίσκεψη Ερντογάν σε Αθήνα και Κομοτηνή και η Κυβέρνηση ανοίγει αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία πολιτική συνεννόηση το κρίσιμο ζήτημα της εκλογής των Μουφτήδων στην Θράκη.
Αναντίρρητα μία δημοκρατική και φιλελεύθερη χώρα που σέβεται ανεξαρτήτως θρησκείας τους πολίτες της πρέπει να υποστηρίζει και να κατοχυρώνει θεσμικά την δημοκρατική εκλογή και των θρησκευτικών λειτουργών της.
Δυτική Θράκη, μία ιδιαίτερη περίπτωση
Όμως στην Θράκη έχουμε μία ειδική κατάσταση λόγω δύο σημαντικών στοιχείων που την καθιστούν ιδιαίτερη περίπτωση. Το πρώτο είναι ότι η Μουφτεία είναι… Δημόσια Υπηρεσία, οι δε Μουφτήδες σύμφωνα με το Νόμο «ασκούν δικαιοδοσία μεταξύ Μουσουλμάνων Ελλήνων πολιτών της περιφερείας τους επί γάμων, διαζυγίων, διατροφών, επιτροπειών, κηδεμονιών, χειραφεσίας ανηλίκων και ισλαμικών διαθηκών» για σχέσεις που διέπονται από τον Μουσουλμανικό Νόμο. Δηλαδή είναι Δικαστικοί Λειτουργοί που δικάζουν με βάση την…Σαρία! Πρόκειται για παγκόσμια ιδιαιτερότητα καθόσον συνιστά θεσμό εσωτερικής έννομης τάξης.
Το δεύτερο στοιχείο είναι η διαχρονική προσπάθεια της Άγκυρας είτε αυτή είναι Κεμαλική είτε «Νέο-οθωμανική» να χειραγωγήσει μέσω του Προξενείου της Κομοτηνής και της Μουφτείας ολόκληρη την Μουσουλμανική Μειονότητα με απώτερο πολιτικό στόχο την «Κυπροποίηση» της Θράκης.
Πότε και πως δημιουργήθηκε το ζήτημα επιλογής-εκλογής Μουφτήδων
Ο θεσμός της Μουφτείας υφίσταται με τις προαναφερθείσες αρμοδιότητες στην Δυτική Θράκη από το 1923 και είναι απότοκος του Οθωμανικού Συστήματος Διοίκησης. Το Ελληνικό Κράτος για 70 χρόνια κατά πάγια πρακτική διόριζε μετά από διαβούλευση με παράγοντες της Μειονότητας τους Μουφτήδες και οι Μουσουλμάνοι συμπολίτες μας πάντα τους αποδέχονταν και σέβονταν όπως ακριβώς και η Τουρκία. Τον Δεκέμβριο 1990 οι δύο ανεξάρτητοι εθνικιστές μειονοτικοί Βουλευτές Ροδόπης και Ξάνθης κατ’ εντολή του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής για πρώτη φορά δεν αναγνωρίζουν τον διορισμένο από το Ελληνικό Κράτος Μουφτή Ροδόπης, τον διαπρεπή Θεολόγο-Νομοδιδάσκαλο κ. Μέτσο Τζεμαλή.
Επιβάλουν, ερμηνεύοντας επιλεκτικά τον παλαιό αλλά ουδέποτε εφαρμοσθέντα Νόμο 2345/1920, την εκλογή του κ. Ιμπραήμ Σερίφ με ανάταση των χεριών όσων ήταν στα τεμένη της Μουφτείας Ροδόπης την 28 Δεκεμβρίου 1990! Η Κυβέρνηση Ζολώτα με την σύμφωνη γνώμη Μητσοτάκη, Παπανδρέου και Φλωράκη κυρώνει τον Νόμο 1920/1991 περί Μουφτήδων, ο οποίος προβλέπει τη δημιουργία ενδεκαμελούς επιτροπής μεταξύ των μελών της Μειονότητας, προκειμένου να προτείνει έναν κατάλογο υποψηφίων Μουφτήδων από τους οποίους επιλέγεται ένας με 10ετή θητεία. Λίγο αργότερα έχουμε την ίδια κατάσταση στην Ξάνθη, όταν πεθαίνει και ο εκεί διορισμένος Μουφτής κ. Μουσταφά Χιλμή και διορίζεται από το Ελληνικό Κράτος μετά από επιλογή ο κ. Εμίν Σινικόγλου.
Παρούσα Κατάσταση
Οι σημερινοί διορισμένοι Μουφτήδες Ροδόπης και Ξάνθης κ. Μέτσο Τζεμαλή και κ. Εμίν Σινίκογλου δεν αναγνωρίζονται από την Τουρκία ενώ οι μη νόμιμα εκλεγέντες από μερίδα πιστών στα τεμένη ψευδομουφτήδες κ. Ιμπραήμ Σερίφ και Αχμέτ Μετέ υποστηρίζονται από την Τουρκία και ακραία εθνικιστικά στοιχεία της Μειονότητας ενώ συμμετέχουν στις δραστηριότητες της αλυτρωτικής και ελεγχόμενης από το Τουρκικό Κράτος Τουρκικής Ένωσης Θράκης. Αυτή η κατάσταση διχάζει την Μειονότητα και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.
Ανάγκη για Εθνική Στρατηγική
Ο κ. Ερντογάν έθεσε το θέμα της εκλογής Μουφτή επιτακτικά στην πρόσφατη και μάλλον ατυχή για την ελληνική πλευρά επίσκεψη του στην Ελλάδα συνδέοντας το με την τήρηση της Συνθήκης της Λωζάνης αν και το υπερπροστατευτικό πλαίσιο της δεν προβλέπει εκλογή, με την η Ελληνική Κυβέρνηση να τρέχει μία εβδομάδα μετά να τον ικανοποιήσει όσο και αν προσπαθεί να μας πείσει για το αντίθετο. Άκρως επικίνδυνο ατόπημα όμως ήταν και η ηθελημένη ή όχι, πλήρης υιοθέτηση από τον κ. Γαβρόγλου της Τουρκικής επιχειρηματολογίας με την οποία απαράδεκτα εξίσωσε τον Οικουμενικό Πατριάρχη με έναν τοπικό Μουφτή κάτι που αποδεικνύει προχειρότητα και έλλειψη αντίληψης της πολυπλοκότητας του θεμάτων αυτών.
Σε ένα κρίσιμο θέμα διαφαίνεται ότι η Κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου επιλέγει έναντι εθνικής συνεννόησης και σχεδιασμού τον αυτοσχεδιασμό και την ακροβασία! Έστω και στο «και πέντε» επιβάλλεται για ένα τέτοιο κρίσιμο εθνικά ζήτημα ευρύτερη πολιτική συνεννόηση για υιοθέτηση εθνικής Στρατηγικής γενικότερα για τα θέματα της Μειονότητας. Μιας Στρατηγικής που θα συμπεριλαμβάνει εκτός από την διευθέτηση του ζητήματος εκλογής-επιλογής Μουφτήδων, την απομόνωση των ακραίων μειονοτικών που είναι υποχείρια της αναθεωρητικής Άγκυρας και ταυτόχρονα την περαιτέρω κατοχύρωση της ισοπολιτείας και ισονομίας.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Δεν πέρασαν ούτε καν δέκα ημέρες από την επίσκεψη Ερντογάν σε Αθήνα και Κομοτηνή και η Κυβέρνηση ανοίγει αιφνιδιαστικά και χωρίς καμία πολιτική συνεννόηση το κρίσιμο ζήτημα της εκλογής των Μουφτήδων στην Θράκη.
Αναντίρρητα μία δημοκρατική και φιλελεύθερη χώρα που σέβεται ανεξαρτήτως θρησκείας τους πολίτες της πρέπει να υποστηρίζει και να κατοχυρώνει θεσμικά την δημοκρατική εκλογή και των θρησκευτικών λειτουργών της.
Δυτική Θράκη, μία ιδιαίτερη περίπτωση
Όμως στην Θράκη έχουμε μία ειδική κατάσταση λόγω δύο σημαντικών στοιχείων που την καθιστούν ιδιαίτερη περίπτωση. Το πρώτο είναι ότι η Μουφτεία είναι… Δημόσια Υπηρεσία, οι δε Μουφτήδες σύμφωνα με το Νόμο «ασκούν δικαιοδοσία μεταξύ Μουσουλμάνων Ελλήνων πολιτών της περιφερείας τους επί γάμων, διαζυγίων, διατροφών, επιτροπειών, κηδεμονιών, χειραφεσίας ανηλίκων και ισλαμικών διαθηκών» για σχέσεις που διέπονται από τον Μουσουλμανικό Νόμο. Δηλαδή είναι Δικαστικοί Λειτουργοί που δικάζουν με βάση την…Σαρία! Πρόκειται για παγκόσμια ιδιαιτερότητα καθόσον συνιστά θεσμό εσωτερικής έννομης τάξης.
Το δεύτερο στοιχείο είναι η διαχρονική προσπάθεια της Άγκυρας είτε αυτή είναι Κεμαλική είτε «Νέο-οθωμανική» να χειραγωγήσει μέσω του Προξενείου της Κομοτηνής και της Μουφτείας ολόκληρη την Μουσουλμανική Μειονότητα με απώτερο πολιτικό στόχο την «Κυπροποίηση» της Θράκης.
Πότε και πως δημιουργήθηκε το ζήτημα επιλογής-εκλογής Μουφτήδων
Ο θεσμός της Μουφτείας υφίσταται με τις προαναφερθείσες αρμοδιότητες στην Δυτική Θράκη από το 1923 και είναι απότοκος του Οθωμανικού Συστήματος Διοίκησης. Το Ελληνικό Κράτος για 70 χρόνια κατά πάγια πρακτική διόριζε μετά από διαβούλευση με παράγοντες της Μειονότητας τους Μουφτήδες και οι Μουσουλμάνοι συμπολίτες μας πάντα τους αποδέχονταν και σέβονταν όπως ακριβώς και η Τουρκία. Τον Δεκέμβριο 1990 οι δύο ανεξάρτητοι εθνικιστές μειονοτικοί Βουλευτές Ροδόπης και Ξάνθης κατ’ εντολή του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής για πρώτη φορά δεν αναγνωρίζουν τον διορισμένο από το Ελληνικό Κράτος Μουφτή Ροδόπης, τον διαπρεπή Θεολόγο-Νομοδιδάσκαλο κ. Μέτσο Τζεμαλή.
Επιβάλουν, ερμηνεύοντας επιλεκτικά τον παλαιό αλλά ουδέποτε εφαρμοσθέντα Νόμο 2345/1920, την εκλογή του κ. Ιμπραήμ Σερίφ με ανάταση των χεριών όσων ήταν στα τεμένη της Μουφτείας Ροδόπης την 28 Δεκεμβρίου 1990! Η Κυβέρνηση Ζολώτα με την σύμφωνη γνώμη Μητσοτάκη, Παπανδρέου και Φλωράκη κυρώνει τον Νόμο 1920/1991 περί Μουφτήδων, ο οποίος προβλέπει τη δημιουργία ενδεκαμελούς επιτροπής μεταξύ των μελών της Μειονότητας, προκειμένου να προτείνει έναν κατάλογο υποψηφίων Μουφτήδων από τους οποίους επιλέγεται ένας με 10ετή θητεία. Λίγο αργότερα έχουμε την ίδια κατάσταση στην Ξάνθη, όταν πεθαίνει και ο εκεί διορισμένος Μουφτής κ. Μουσταφά Χιλμή και διορίζεται από το Ελληνικό Κράτος μετά από επιλογή ο κ. Εμίν Σινικόγλου.
Παρούσα Κατάσταση
Οι σημερινοί διορισμένοι Μουφτήδες Ροδόπης και Ξάνθης κ. Μέτσο Τζεμαλή και κ. Εμίν Σινίκογλου δεν αναγνωρίζονται από την Τουρκία ενώ οι μη νόμιμα εκλεγέντες από μερίδα πιστών στα τεμένη ψευδομουφτήδες κ. Ιμπραήμ Σερίφ και Αχμέτ Μετέ υποστηρίζονται από την Τουρκία και ακραία εθνικιστικά στοιχεία της Μειονότητας ενώ συμμετέχουν στις δραστηριότητες της αλυτρωτικής και ελεγχόμενης από το Τουρκικό Κράτος Τουρκικής Ένωσης Θράκης. Αυτή η κατάσταση διχάζει την Μειονότητα και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα.
Ανάγκη για Εθνική Στρατηγική
Ο κ. Ερντογάν έθεσε το θέμα της εκλογής Μουφτή επιτακτικά στην πρόσφατη και μάλλον ατυχή για την ελληνική πλευρά επίσκεψη του στην Ελλάδα συνδέοντας το με την τήρηση της Συνθήκης της Λωζάνης αν και το υπερπροστατευτικό πλαίσιο της δεν προβλέπει εκλογή, με την η Ελληνική Κυβέρνηση να τρέχει μία εβδομάδα μετά να τον ικανοποιήσει όσο και αν προσπαθεί να μας πείσει για το αντίθετο. Άκρως επικίνδυνο ατόπημα όμως ήταν και η ηθελημένη ή όχι, πλήρης υιοθέτηση από τον κ. Γαβρόγλου της Τουρκικής επιχειρηματολογίας με την οποία απαράδεκτα εξίσωσε τον Οικουμενικό Πατριάρχη με έναν τοπικό Μουφτή κάτι που αποδεικνύει προχειρότητα και έλλειψη αντίληψης της πολυπλοκότητας του θεμάτων αυτών.
Σε ένα κρίσιμο θέμα διαφαίνεται ότι η Κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου επιλέγει έναντι εθνικής συνεννόησης και σχεδιασμού τον αυτοσχεδιασμό και την ακροβασία! Έστω και στο «και πέντε» επιβάλλεται για ένα τέτοιο κρίσιμο εθνικά ζήτημα ευρύτερη πολιτική συνεννόηση για υιοθέτηση εθνικής Στρατηγικής γενικότερα για τα θέματα της Μειονότητας. Μιας Στρατηγικής που θα συμπεριλαμβάνει εκτός από την διευθέτηση του ζητήματος εκλογής-επιλογής Μουφτήδων, την απομόνωση των ακραίων μειονοτικών που είναι υποχείρια της αναθεωρητικής Άγκυρας και ταυτόχρονα την περαιτέρω κατοχύρωση της ισοπολιτείας και ισονομίας.
Αναδημοσίευση από το Φιλελεύθερο
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια