Περιεχόμενο μίας καταγγελίας που κατατέθηκε το 2020 και σχετίζεται με μονοπωλιακές πρακτικές αποκαλύπτει ότι οι Mark Zuckerberg και Sundar Pichai, δηλαδή τα αφεντικά των Facebook (νυν Meta) και Google, προχώρησαν προσωπικά το 2018 στη σύναψη μίας παράνομης διαφημιστικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με την εν λόγω καταγγελία, τα δύο ανώτατα στελέχη υπέγραψαν μία
μυστική διαφημιστική συμφωνία η οποία φέρεται να προβλέπει ειδικά προνόμια
για την πλατφόρμα του Facebook στη διαφημιστική πλατφόρμα της Google.
Ουσιαστικά δηλαδή οι δύο εταιρείες προέβησαν σε «παράνομη συμφωνία
διακανονισμού των τιμών». Αυτά αναφέρονται σε δικαστικά έγγραφα τα οποία
ήρθαν στη δημοσιότητα μόλις την περασμένη Παρασκευή.
Τα συγκεκριμένα έγγραφα προέρχονται από μία γραπτή καταγγελία η οποία
κατατέθηκε επίσημα τον Δεκέμβριο του 2020 από διάφορες αμερικανικές
πολιτείες εναντίον της Google για εμπλοκή σε «ψευδείς, δόλιες ή
παραπλανητικές πράξεις» στο σύστημα ψηφιακής διαφήμισης της εταιρείας.
Στην εν λόγω καταγγελία, εκ μέρους των αμερικανικών πολιτειών, εκφράζεται ο
ισχυρισμός ότι η Google προχώρησε σε παράνομη συνεννόηση με τη Facebook,
δηλαδή τον σημαντικότερο ανταγωνιστή της στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης,
το 2018. Η μεταξύ τους συμφωνία μάλιστα έχει λάβει και την ονομασία «Jedi
Blue», σε μια σαφή αναφορά στη σειρά κινηματογραφικών ταινιών «Star Wars».
Τα δικαστικά έγγραφα αποκαλύπτουν επίσης ότι πριν τη σύναψη της υποτιθέμενης
συμφωνίας, η Facebook εμφανίζεται να απειλεί την κυριαρχία της Google στη
συγκεκριμένη αγορά υιοθετώντας μία τεχνική αγοράς διαφημιστικού χώρου με την
ονομασία «header bidding».
«Η Google κατανόησε τη σοβαρότητα της απειλής, εάν τελικά η Facebook έμπαινε
στη συγκεκριμένη αγορά με τη συγκεκριμένη μέθοδο», αναφέρει η καταγγελία.
«Για να εξαλείψει την απειλή η Google προχώρησε σε μία τακτική προσέγγισης».
«Τελικά, η Facebook οπισθοχώρησε αφού η Google από την πλευρά της έδωσε στην
πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης “πληροφορίες, ταχύτητα και άλλα
πλεονεκτήματα” για τις δημοπρασίες διαφημιστικού χώρου», καταλήγει η γραπτή
καταγγελία.
Τα έγγραφα που ήρθαν τώρα στη δημοσιότητα δείχνουν ότι η συμφωνία ανάμεσα
στις δύο πλευρές οριστικοποιήθηκε αφού επήλθε συνεννόηση σε ανώτατο επίπεδο.
Μάλιστα, στα δικαστικά έγγραφα γίνεται σαφής αναφορά ότι ο «διευθύνων
σύμβουλος της Google, Sundar Pichai, υπέγραψε ο ίδιος προσωπικά τους όρους
της συμφωνίας».
Παράλληλα, αναφέρεται ότι η ομάδα που επεξεργάστηκε τους όρους της συμφωνίας
αναφερόταν απευθείας στον επικεφαλής της Facebook, Mark Zuckerberg, λέγοντας
μάλιστα σε ένα email ότι η εταιρεία «είναι κοντά στην υπογραφή» και ότι
χρειάζεται «έγκριση» για να προχωρήσει η συμφωνία. Επιπλέον, ο Zuckerberg
θέλησε να συναντηθεί με την οικονομική διευθύντρια της εταιρείας του, Sheryl
Sandberg, πριν τη λήψη της τελική απόφασης.
Οι απαντήσεις των Google & Facebook στις κατηγορίες
Όπως αναφέρει ο Business Insider, τα ονόματα των στελεχών είναι καλυμμένα
στο έγγραφο της καταγγελίας που αποκαλύφθηκε αλλά παραμένουν ορατοί οι
τίτλοι των θέσεων.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Buzzfeed, η επίσημη ανακοίνωση της Google
ουσιαστικά δεν αρνείται την ύπαρξη της συμφωνίας, απλά υποστηρίζεται ότι τα
όσα καταγγέλλει ο Γενικός Εισαγγελέας του Τέξας δεν είναι «ακριβή».
«Υπογράφουμε εκατοντάδες συμφωνίες κάθε χρόνο που δεν απαιτούν έγκριση από
τον CEO […] η αλήθεια είναι ότι αυτή η συμφωνία ποτέ δεν αποτέλεσε μυστικό –
όλα έγιναν δημόσια. Απλά με αυτή ενεργοποιείται το FAN (Facebook Audience
Network) και οι διαφημιστές που αυτό αντιπροσωπεύει, για συμμετοχή στο Open
Bidding, όπως συμβαίνει με άλλους 25 συνεργάτες μας», αναφέρει η ανακοίνωση
της Google.
Από την άλλη πλευρά η Meta Platforms, μητρική πλέον του Facebook, ουσιαστικά
επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς της Google ότι δεν επρόκειτο για μια συμφωνία
που είχε αποκλειστικό χαρακτήρα. «Αυτές οι επιχειρηματικές συμφωνίες
επιτρέπουν στη Meta να προσφέρει περισσότερη αξία στους διαφημιζόμενους ενώ
παράλληλα αποζημιώνονται δίκαια οι εκδότες, με καλύτερο τελικό αποτέλεσμα
για όλους», καταλήγει η ανακοίνωση της Meta.
0 Σχόλια