Αναζήτηση πελατών στο εξωτερικό και νέα προϊόντα διεθνών προδιαγραφών η στρατηγική αντίδρασης
Γράφει η δημοσιογράφος Λέττα Καλαμαρά
|
όπως επισημαίνεται στις οικονομικές εκθέσεις των εξαμηνιαίων οικονομικών αποτελεσμάτων, παρά την προσπάθεια που καταβλήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και η οποία σε κάποιες περιπτώσεις απέδωσε καρπούς, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της BETA Χρηματιστηριακή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΒΕΤΑ Χρηματιστηριακή ο κύκλος εργασιών των εισηγμένων εταιρειών πληροφορικής (ενοποιημένα στοιχεία) στο Α’ εξάμηνο 2017 ανήλθε στα 1,158 δις. ευρώ έναντι 1,054 δις. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο 2016, αυξημένος κατά 9,9%. Να σημειωθεί πως το σύνολο της χρήσης του 2016 είχε κλείσει με μείωση 24,3% που ήταν και το μεγαλύτερο ποσοστό απωλειών για τις εισηγμένες του κλάδου από την αρχή της ύφεσης μέχρι τώρα. Τα ενοποιημένα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν στα 123,1 εκατ. ευρώ έναντι 116,9 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 5,3%. Το 2016 είχε κλείσει με ζημιές. Τα ενοποιημένα κέρδη παρουσίασαν κάμψη κατά 170,3% και οι ζημιές ανήλθαν στα 18,8 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 26,8 εκατ. ευρώ. Το 2016 επίσης είχε κλείσει με ζημιές ύψους 5,6 εκατ. ευρώ, αποτελώντας την πέμπτη συνεχόμενη αρνητική χρονιά για τον κλάδο.
Ειδικότερα τονίζεται πως το μακροοικονομικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ευμετάβλητο και συνεχίζουν να υφίστανται οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, γεγονός που οδηγεί σε αναστολή επενδυτικών σχεδίων καθώς και στην αναβολή των προγραμμάτων για εκσυγχρονισμό με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση της εν δυνάμει πελατειακής βάσης στην εγχώρια αγορά. Επίσης το τοπίο για το χρονοδιάγραμμα προκηρύξεων των νέων έργων πληροφορικής συνεχίζει να παραμένει ομιχλώδες.
Στο Α’ εξάμηνο του 2017 η ελληνική οικονομία λόγω και της καθυστέρησης της αξιολόγησης επέδειξε αρκετά χειρότερη ανάπτυξη σε σχέση με την αρχικά αναμενόμενη, ενώ η αγορά πληροφορικής παρουσίασε κάμψη. Το δεύτερο εξάμηνο του 2017 εκτιμάται ότι θα είναι και αυτό δύσκολο τόσο για την οικονομία της χώρας όσο και για την αγορά πληροφορικής ειδικότερα. Σύμφωνα με τους διεθνής αναλυτές, αλλά και τα στοιχεία της τοπικής αγοράς, η ελληνική αγορά πληροφορικής θα παρουσιάσει ύφεση για ακόμα μια χρονιά σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες (PC, Tablet, Smartphones, κ.λπ.). Το πρώτο εξάμηνο του 2017 κρίνεται ως το χειρότερο διάστημα για την αγορά λιανικής από το 2010 με ισχυρή ύφεση σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Να σημειωθεί πως το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, το μήνυμα που είχαν στείλει οι επιχειρήσεις του κλάδου ήταν επίσης ανησυχητικό για την πορεία της αγοράς. Οι απώλειες πέρυσι έφτασαν στο 2,9% σε σύγκριση με το 2015. Από τους επιμέρους τομείς τις μεγαλύτερες απώλειες κατά 20,6% σημείωσε ο κλάδος της πληροφορικής. Οι αισιόδοξοι τονίζουν πως η αγορά έχει φτάσει πλέον στο σημείο ισορροπίας της, προς τα κάτω. Οι απαισιόδοξοι επισημαίνουν πως μεγάλο ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσει η κάθετη αγορά των προϊόντων πληροφορικής που καταγράφει αρνητική πορεία και παρασύρει το σύνολο σχεδόν του κλάδου. Και αυτό συμβαίνει σε μια χώρα που θα έπρεπε η τεχνολογία να είναι ο βασικός μοχλός ανάπτυξης όλων των υπόλοιπων κλάδων της οικονομίας και η πηγή προέλευσης νέων επιχειρηματικών δυνάμεων.
Στρατηγική αντίδρασης
Οι εταιρείες του χώρου έχουν προσδιορίσει ως βασικούς τομείς ανάπτυξης τους το Mobility και το Cloud Computing για την εγχώρια αγορά. Παράλληλα στρέφονται στην επέκταση των δραστηριοτήτων του σε χώρες του εξωτερικού και στη σύναψη νέων στρατηγικών συμφωνιών με παλαιούς και νέους πελάτες καθώς και στην ανάπτυξη προϊόντων σε διεθνώς αναγνωρισμένες πλατφόρμες. Προχωρούν σε συγκέντρωση δυνάμεων και περιορισμό συμμετοχών, περιορισμό δαπανών, στοχευμένη προσέγγιση νέων έργων και κυρίως σύνθετων έργων πληροφορικής καθώς στην ελαχιστοποίηση των επισφαλειών, καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των κεφαλαίων τους και προσαρμογή του κόστους λειτουργίας τους στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Όσον αφορά την εσωτερική τους λειτουργία και ενίσχυση της αποδοτικότητάς τους αρκετές εταιρείες του κλάδου υιοθέτησαν λύσεις τεχνολογίας και ακολούθησαν το μοντέλο της εφαρμογής ηλεκτρονικής τιμολόγησης, της εφαρμογής Business Intelligence για την αξιοποίηση των δεδομένων και τη λήψη αποφάσεων, καθώς και νέα συστήματα Customer Relationship Management (CRM) για την καλύτερη γνώση και εξυπηρέτηση των πελατών.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια