Sponsor

ATHENS WEATHER

Μετά την Καραντίνα…


Η καραντίνα είναι παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος που αποσκοπεί στην αποτροπή της εξάπλωσης μιας επιδημίας.

Παλαιότερα, απαιτούσε εγκλεισμό και απομόνωση για σαράντα ημέρες των ασθενών, ούτως ώστε να αποκλείεται η επαφή τους με υγιείς και να αποφεύγεται η μετάδοση της λοιμώδους νόσου. Η καραντίνα πρακτικά άρχισε να εφαρμόζεται κατά την επιδημία της Μαύρης πανώλης, που εκείνη την εποχή (1348-1350) αποτέλεσε ίσως τη μεγαλύτερη ανθρωπιστική καταστροφή. Πήρε τη μορφή πανδημίας και ο δείκτης θνησιμότητας ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Η επιδημία προκάλεσε τον μεγαλύτερο αριθμό θυμάτων από οποιοδήποτε άλλο γεγονός στην ιστορία. Χαρακτηριστικά σε κάποιες περιοχές της Ευρώπης, οι επιζώντες δεν ήταν αρκετοί για να θάψουν τους νεκρούς… Συνέπεια της επιδημίας εκείνης , ήταν να χαθεί το ένα τρίτο του πληθυσμού της κεντρικής Ευρώπης, όπου άρχισε να εξαπλώνεται το 1347 και πέρασε στην Αγγλία ένα χρόνο αργότερα. Ακολούθησαν η Σκανδιναβία και η Ρωσία. Για να μειωθεί ο κίνδυνος μετάδοσης της πανώλης όλα τα καράβια από το 1347 και μετά απομονώνονταν για 40 μέρες. Η Πανώλης είναι λοιμώδης νόσος, που προκαλείται από ένα βακτήριο και μεταδιδόταν τότε στον άνθρωπο, κυρίως από το τσίμπημα των ψύλλων που παρασιτούσαν στους αρουραίους. Τον Μεσαίωνα ο πληθυσμός των αρουραίων αυξήθηκε επικίνδυνα όταν ο Πάπας αποκάλεσε τις γάτες όργανα του Σατανά!... Ακολούθησε κύμα μαζικής εξόντωσης των γάτων , με αποτέλεσμα οι αρουραίοι να πολλαπλασιαστούν με ταχύτατο ρυθμό.

Οι συνθήκες διαβίωσης της εποχής και η έλλειψη υγιεινής ευνόησαν την ταχύτατη μετάδοση της επιδημίας. Τόσο μεγάλος ήταν ο αριθμός των θυμάτων , ώστε δεν υπήρχαν πλέον αρκετοί αγρότες να καλλιεργήσουν τη γη, ούτε κτηνοτρόφοι να φροντίσουν τα ζώα. Στην Ευρώπη μέσα σε πέντε χρόνια, 50 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Ο πληθυσμός μειώθηκε από 80 εκατομμύρια σε 30! Η επιδημία αφάνισε το 60% του πληθυσμού στις αστικές και αγροτικές περιοχές.

Οι άνθρωποι του μεσαίωνα πίστευαν ότι η ασθένεια ήταν θεόσταλτη ή θεϊκή κατάρα και προσπαθούσαν να την αντιμετωπίσουν με προσευχές και λιτανείες. Κάποιοι άλλοι συνειδητοποίησαν ότι το καλύτερο που μπορούσαν να κάνουν ήταν να απομονωθούν ή να φύγουν μακριά….

Κατά την χρονική περίοδο 1665-1966, νέο μεγάλο κύμα επιδημίας πανώλης , έπληξε το Λονδίνο . Τα αποτελέσματα ήταν τραγικά. Πάνω από 100.000 άνθρωποι πέθαναν από την επιδημία, που αντιπροσώπευε το ένα τέταρτο του πληθυσμού της πόλης εκείνη την εποχή.

Τότε , ο μεγάλος Ισαάκ Νεύτωνας , ήταν φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, και είχε μείνει έγκλειστος στο σπίτι του, για να αποφύγει την επιδημία. Την εποχή εκείνη, οι άνθρωποι δεν γνώριζαν το αίτιο της νόσου, αλλά εφάρμοζαν την απομόνωση , ως μέτρο πρόληψης. Χρειάστηκαν αλλά 200 χρόνια για να τακτοποιηθεί το αίτιο, δηλαδή το επικίνδυνο βακτήριο που προκαλεί την Πανώλη. .

Ο μεγαλοφυής επιστήμονας λέγεται, ότι κατά την διάρκεια της απομόνωσής του, συνέλαβε και περιέγραψε τους νόμους της βαρύτητας, τις αρχές της οπτικής και τον διαφορικό λογισμό…

Το 1667, με τις θεωρίες του, ο Νεύτωνας επέστρεψε στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, όπου και έγινε καθηγητής…

Η εθελουσία καραντίνα του Νεύτωνα, φαίνεται ότι μας χάρισε την μεγαλύτερη ανακάλυψη στην ιστορία της επιστήμης, τους νόμους της βαρύτητας!

…Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι η καραντίνα σήμερα , έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην ψυχοσωματική υγεία , στους οικογενειακούς δεσμούς και στην οικονομία σε ατομικό, οικογενειακό και εθνικό επίπεδο.

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν αύξηση, κατά την περίοδο της καραντίνας, των ποσοστών κατάθλιψης. Επίσης αύξηση των κρουσμάτων ενδοοικογενειακής βίας και αύξηση του αριθμού των διαζυγίων μετά το πέρας της καραντίνας. Ενώ οι επιπτώσεις στην οικονομία είναι πρόδηλες.

Από την άλλη πλευρά, τα θετικά στοιχεία που προκύπτουν, είναι η εξοικείωση με την τηλε-εργασία, με την τηλε-εκπαίδευση και γενικά με την χρήση του διαδικτύου και τις τεράστιες δυνατότητες, που αυτό παρέχει στον σύγχρονο κόσμο…

Επίσης , κατά τον εγκλεισμό της καραντίνας, δίνεται η δυνατότητα επαναπροσδιορισμού και αυτογνωσίας του ατόμου και αξιολόγησης πραγμάτων και καταστάσεων, που εθεωρούντο αυτονόητα κεκτημένα…

Ιδιαίτερα όμως στα παιδιά, με την τηλε-εκπαίδευση, δίνεται η δυνατότητα ανάδειξης των ιδιαίτερων δεξιοτήτων τους, που ενδεχόμενα οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας , να μην είχαν αναδείξει…

Και πιστεύω, ότι μέσα από αυτή την πρωτόγνωρη κρίση που περνά η κοινωνία μας, μέσα από τον φόβο και την καραντίνα, η νέα γενιά των Ελληνόπουλων θα βγει τελικά κερδισμένη!

« Ουδέν κακόν Αμιγές Καλού…»

Χρ. Ι. Στεφανάδης

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια