Η πανδημία του COVID-19 έχει μεταμορφώσει τον κόσμο μας με αμέτρητους τρόπους. Σύμφωνα με τους ερευνητές της ESET, μία από τις σημαντικές αλλαγές που έχει προκαλέσει και που αξίζει ιδιαίτερης προσοχής φαίνεται να είναι η αύξηση των αγορών που πραγματοποιούνται online, καθώς η δυνατότητα των καταναλωτών να επισκέπτονται τους φυσικούς χώρους των καταστημάτων παραμένει περιορισμένη.
Σύμφωνα με στοιχεία της IBM, η κρίση που προκάλεσε η πανδημία έχει επιταχύνει τη μετάβαση από τα φυσικά καταστήματα στις ψηφιακές αγορές κατά περίπου πέντε χρόνια, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να προβλέπεται να αυξηθεί κατά σχεδόν 20% το 2020.
Αν και αυτή η τάση είναι θετική από ορισμένες απόψεις, έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων των καταναλωτών και των διαδικτυακών συναλλαγών. Όπως και να έχει, η αυξημένη διαδικτυακή κίνηση δίνει περισσότερες ευκαιρίες στους απατεώνες να μιμηθούν εμπορικά σήματα και να εξαπατήσουν τους χρήστες, οι οποίοι ανυποψίαστοι τους αποκαλύπτουν στη συνέχεια τα προσωπικά τους δεδομένα ή ανοίγουν κακόβουλα συνημμένα email κατεβάζοντας εν αγνοία τους κακόβουλο λογισμικό στους υπολογιστές τους. Όταν μάλιστα εμπλέκονται τραπεζικές συναλλαγές και πληρωμές, τότε αυτό γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνο.
Για αυτό και οι απάτες στον κυβερνοχώρο είναι ένα από τα δύο κεντρικά θέματα του ευρωπαϊκού μήνα κυβερνοασφάλειας για το 2020. Ο Ευρωπαϊκός Μήνας Κυβερνοασφάλειας (European Cyber Security Month - ECSM) είναι μια εκστρατεία αφιερωμένη στην προώθηση της κυβερνοασφάλειας των πολιτών και οργανισμών σε ολόκληρη την Ευρώπη, που οργανώνεται κάθε Οκτώβριο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA) και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Στόχος του ECSM είναι να ενημερώσει το κοινό σχετικά με τις τρέχουσες και τις πιο συχνές και πιθανές απειλές στον κυβερνοχώρο και να επισημάνει τα απλά βήματα που μπορούν να κάνει κανείς για να προστατέψει τα προσωπικά, οικονομικά και επαγγελματικά δεδομένα. Οι δράσεις πραγματοποιούνται σε ολόκληρη την Ευρώπη και περιλαμβάνουν εργαστήρια, εκπαιδευτικά συνέδρια, διαδικτυακά σεμινάρια, παρουσιάσεις, και άλλα.
Οι δράσεις που αφορούν την ενότητα «διαδικτυακές απάτες» θα επικεντρωθούν στο ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing), τις απάτες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για επιχειρήσεις και τις απάτες μέσω διαδικτύου. Ο στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των επιχειρήσεων και των καταναλωτών για τους κινδύνους που εγκυμονούν όταν πραγματοποιεί κάποιος συναλλαγές στο διαδίκτυο και για το πώς αυτοί οι κίνδυνοι μπορούν να ελαχιστοποιηθούν.
Σύμφωνα με τους ερευνητές της διεθνούς εταιρίας κυβερνοασφάλειας ESET, υπάρχει μια σειρά απλών βημάτων που μπορούν να κάνουν οι χρήστες για να ενισχύσουν την προστασία τους όταν πραγματοποιούν αγορές στο διαδίκτυο.
«Το πρώτο βήμα είναι να βεβαιωθείτε για την προέλευση των emails που λαμβάνετε, ανεξάρτητα από το πόσο επίσημο ή ασφαλές φαίνεται ένα email» συμβουλεύουν. «Αποφύγετε να κάνετε κλικ σε συνδέσμους και συνημμένα σε οποιοδήποτε μήνυμα σας φανεί ύποπτο και μεταβείτε απευθείας στο website της εταιρείας που υποτίθεται ότι σας έστειλε το email για να δείτε τα διαπιστευτήριά της».
«Είναι επίσης εξαιρετικά σημαντικό να ενεργοποιήσετε - όπου αυτό είναι δυνατό - τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων (2FA). Αυτό θα προσθέσει μια σημαντική ασπίδα προστασίας στους online λογαριασμούς σας. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζετε ότι, ακόμα και αν οι απατεώνες καταφέρουν να κλέψουν τον κωδικό πρόσβασής σας, δε θα μπορέσουν να αποκτήσουν εύκολη πρόσβαση στους λογαριασμούς σας χωρίς να κλέψουν και τον κωδικό 2FA».
Μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Μήνα Κυβερνοασφάλειας όπου θα βρείτε χρήσιμες πληροφορίες για το πώς να προστατευτείτε από τις ηλεκτρονικές απάτες, καθώς και για τις δράσεις που θα πραγματοποιηθούν σε όλη την Ευρώπη στο πλαίσιο της εκστρατείας ευαισθητοποίησης για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
0 Σχόλια