Της Κρινιώς Καλογερίδου
Ήταν, ανέκαθεν, μια δύσκολη εξίσωση αυτή της ''συγκατοίκησης'' χριστιανών-μουσουλμάνων στη Θράκη. Ποιος αντιλέγει, όταν υπάρχουν ιστορικά ντοκουμέντα που το αποδεικνύουν:
Το βεβαρημένο κλίμα στα μέσα της δεκαετίας του '60 λόγω των διακοινοτικών συγκρούσεων στην Κύπρο το 1963 και των απελάσεων των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης το '64 // Η διακριτική διοικητική μεταχείριση κατά των Ελλήνων μουσουλμάνων στα χρόνια της δικτατορίας (1967-74) και η παραμέληση των μουσουλμανικών χωριών ως προς τις υποδομές τους στα τέλη της δεκαετίας του '80 (εκρηκτική περίοδος κεμαλικού εθνικισμού, που συνοδεύεται απ' την εμφάνιση ''γκρίζων λύκων'' στη Θράκη) είναι ενδεικτικά παραδείγματα.
Παραδείγματα που δικαιολογούν τη δυσφορία χρόνων της μουσουλμανικής Μειονότητας κατά της ελληνικής Πολιτείας λόγω της άνισης μεταχείρισής της σε βάρος της, αν και υπήρξε σοβαρή αιτία γι' αυτήν την επιλογή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δικαιολογείται.
Ωστόσο η οικουμενική κυβέρνηση Ζολώτα (1989-90) συνέβαλε πρώτη στην αναστροφή του αρνητικού κλίματος και την εξομάλυνση των σχέσεων των δύο μερών με μέτρα υπέρ της μουσουλμανικής Μειονότητας (κατάργηση διοικητικών και άλλων οχλήσεων).
Προς την ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η επόμενη κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη (1990-1993), η οποία διευκόλυνε την μουσουλμανική Μειονότητα με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος και την καθιέρωση ως ορίου εισόδου στη Βουλή το 3%, γεγονός που επέτρεψε την εκλογή ανεξάρτητων μουσουλμάνων υποψηφίων (Αχμέτ Σαδίκ κλπ).
Έκτοτε οι επόμενες κυβερνήσεις συνέχισαν προοδευτικά (και με έντονα τα σημάδια πολιτικοποίησης στις αποφάσεις τους) να βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των Μειονοτικών αναβαθμίζοντας τα έργα υποδομής και αναδιαρθρώνοντας την μειονοτική εκπαίδευση.
Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσής τους, στηρίχτηκε το ελληνόφωνο κομμάτι της μουσουλμανικής εκπαίδευσης μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων (το ''Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων'' συνεχίζεται ως σήμερα).
Επιπλέον, ιδρύθηκε η ''Κατεύθυνση Μειονοτικής Εκπαίδευσης'' στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης (2011-12) και δημιουργήθηκε Γραφείο Μειονοτικής Εκπαίδευσης Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Καθιερώθηκε η εισαγωγή τουρκικής γλώσσας σε δημόσια σχολεία και μαθημάτων θρησκευτικών, ενώ δημιουργήθηκε ειδικό Γραφείο Εκπαίδευσης για τα σχολιαρόπαιδα της μουσουλμανικής μειονότητας (Γραφείο Μειονοτικής Εκπαίδευσης Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης).
Χωρίς άλλο μεγάλο αγκάθι για τα μειονοτικά ήταν ανέκαθεν ο νόμος των ιεροδιδασκάλων. Ένας νόμος που επηρέασε και την εκπαίδευση γιατί έδινε το δικαίωμα στους ιμάμηδες να μπαίνουν στα δημόσια σχολεία για να διδάξουν θρησκευτικά στα παιδιά των μουσουλμάνων, τα Ελληνόπουλα της μουσουλμανικής Μειονότητας Θράκης.
Μετά από παρατράγουδα που δημιουργήθηκαν όμως λόγω της καθ' υπέρβαση άσκησης του δικαιώματος αυτού από τις μουφτείες, υπήρξε προσωρινή αναστολή λειτουργίας των μειονοτικών Δημοτικών Σχολείων της Περιφέρειας Ροδόπης (Κομοτηνή) για το σχ. έτος 2018-'19 (με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Α'/θμιας και Δ'/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης).
Αυτό, όπως ήταν φυσικό, δημιούργησε εντάσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων, καθώς συνέτεινε στη δυσφορία των τελευταίων απέναντι στο ελληνικό κράτος. Η βασική κατηγορία εναντίον του ήταν ότι συρρίκνωνε, όπως διατείνονταν οι Μειονοτικοί, την εκπαίδευσή τους, ενώ η λύση που επιλέχθηκε ήταν προσχηματική και κατέληξε σε οριστική, η οποία ισοδυναμούσε με επ' αόριστον εφαρμογή του λουκέτου...
Στην άμβλυνση των αρνητικών εντυπώσεων που προκάλεσαν κλίμα έντασης στο μουσουλμανικό στοιχείο της Θράκης αποσκοπούσε η κινητικότητα που αναπτύχθηκε στη συνέχεια απ' το ελληνικό υπουργείο Παιδείας στον χώρο των Νηπιαγωγείων.
Επρόκειτο για την εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος του ΥΠΕΠΘ που εφαρμόστηκε σε έξι νηπιαγωγεία της Θράκης. Μέσω αυτού του προγράμματος διορίστηκαν οι ''μεσολαβητές'' (νηπιαγωγοί της Μειονότητας), που επικοινωνούν με τους μικρούς μουσουλμάνους στην μητρική τους γλώσσα.
Ας σημειωθεί ότι, με βάση τα στοιχεία του προηγούμενου σχολικού έτους, στη Θράκη λειτουργούν 128 μειονοτικά Δημοτικά Σχολεία, δυο μειονοτικά Γυμνάσια-Λύκεια και δυο ιεροσπουδαστήρια.
Ας σημειωθεί, επίσης, ότι σαν μόνιμη επωδός στις πολιτικοποιημένες και εθνικά χρωματισμένες διαμαρτυρίες των τουρκόφρονων μειονοτικών εκεί είναι η διεκδίκηση μεγαλύτερης παρουσίας της γλώσσας και της τουρκικής παράδοσης στα σχολεία τους.
Για να λέμε όμως τα πράγματα με το όνομά τους, το ζητούμενο γι' αυτούς είναι να αλλάξει το υπάρχον καθεστώς στα πλαίσια της Ελληνικής Δημοκρατίας και να επιτευχθεί μια ώρα αρχύτερα το όνειρό τους για ''Αυτόνομη Θράκη''.
Ένα όνειρο των Τούρκων διαχρονικά, στην προσπάθειά τους να αφελληνίσουν τη Δυτική Θράκη και να την επαναφέρουν στην περίοδο για την οποία έγραφε ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος (10ος αι.) περιγράφοντας την... ''ειρηνική'' εγκατάσταση σλαβικών φύλων στην Ελλάδα που προκάλεσε προβλήματα εθνικής συνοχής, προβλήματα αλλοίωσης του πληθυσμού και νόθευσης του φρονήματός του:
- ''Ἐσθλαβώθη δὲ πᾶσα ἡ χώρα καὶ γέγονε βάρβαρος...''
Η διαπίστωση πλέον για το τι θέλουν να πετύχουν οι Τούρκοι στη Θράκη σήμερα είναι εμφανής και αυταπόδεικτη. Η χρήση του μεταναστευτικού στρατού ως Δούρειου Ίππου υπέρβασης της αντίστασης στον Έβρο, και παραβίασης των συνόρων μας εκεί, με σκοπό την εισβολή χιλιάδων λαθρομεταναστών στην Ελλάδα, δεν απέδωσε σ' αυτούς τα αναμενόμενα, αλλά δεν ακυρώθηκε.
Γι' αυτό χρειάζονται αυτήν τη φορά τη συμβολή της θρησκευτικής μειονότητας την οποία, χρόνια τώρα, επιδιώκει να προσδέσει στο άρμα της η Τουρκία αναζωπυρώνοντας ή υποθάλποντας περιοδικά εκδηλώσεις αντίστασης στην ''πίεση'' του ελληνικού κράτους (τον έλεγχό του, δηλαδή) με εμπροσθοφυλακή φιλοτουρκικές μετωπικές οργανώσεις οι οποίες ποδηγετούνται από αυτήν με υποβολέα το εκεί Προξενείο.
Το πόσο μακριά συνεχίζει να φτάνει το μακρύ χέρι της Τουρκίας στην Ελλάδα με προμαχώνα τη Θράκη το βλέπουμε με επίταση την τελευταία πενταετία και δη τον χρόνο που διανύουμε, όπου έχουν γίνει ένα οι τουρκόφρονες μουσουλμάνοι μειονοτικοί με Έλληνες πολιτικούς και πανεπιστημιακούς οι οποίοι κινούνται στο πνεύμα της... ''ελληνοτουρκικής φιλίας'' (λόγω ιδιοτελών, πιθανώς, συμφερόντων) με συνοδό... άρπα κάποιους δικούς μας κονδυλοφόρους της ξενιτιάς, έτσι ώστε να δίνουν από κοινού την εντύπωση ότι είναι εμποτισμένοι στα νάματα του γενιτσαρισμού ή, άλλως πώς, του Ερντογανικού ιδεώδους...
Ως εκ τούτου, κομβικό σημείο για την επιτυχία των σχεδίων του Τούρκου Προέδρου στην Ελλάδα είναι η στάση που θα κρατήσουν οι φανατικοί οπαδοί του στην μουσουλμανική Μειονότητα Θράκης, τους οποίους θέλει να χρησιμοποιήσει ως πυροκροτητές για τη θρυαλλίδα των εξελίξεων που θα ξεσπάσει στο εσωτερικό μέτωπο της πατρίδας μας, όταν κάνει την επίθεση στο Αιγαίο με τις ναυτικές του δυνάμεις, την ίδια στιγμή που ο μεταναστευτικός του στρατός στον Έβρο θα κινείται ως πολιορκητικός κριός για αντιπερισπασμό...
Στο πνεύμα αυτών των σχεδίων κινείται και ο τίτλος άρθρου της ''Μιλλέτ'' Ξάνθης που απηχεί τις απόψεις εθνικιστών κύκλων της Μειονότητας, οι οποίοι νιώθουν τόσο πολύ... καταπιεσμένοι απ' την προστασία των δικαιωμάτων που τους παρέχει η ελληνική Πολιτεία, ώστε ''να μη μπορούν να ανασάνουν'', όπως αποκαλύπτει σε τόνο δραματικό ο Τζεγκίς Ομέρ, εκδότης και διευθυντής της εν λόγω ανθελληνικής εφημερίδας...
Κρινιώ Καλογερίδου (Βούλα Ηλιάδου, συγγραφέας)
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια