Οι wearable συσκευές, όπως τα fitness trackers και τα «έξυπνα» ρολόγια συνήθως παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες, όπως η διάρκεια και ποιότητα ύπνου, τα βήματα, ο χτύπος της καρδιάς κ.α. μα δεν έχουν τη δυνατότητα να δίνουν πιο λεπτομερή στοιχεία- ωστόσο ένα ζευγάρι νέων, «έξυπνων» e-glasses που παρουσιάστηκε στο ACS Applied Materials & Interfaces πάει πολύ παραπέρα, καθώς παρατηρεί τις κινήσεις και τα εγκεφαλικά κύματα του χρήστη, επιτρέπει τον χειρισμό βιντεοπαιχνιδιών με την κίνηση του ματιού και παράλληλα...λειτουργεί και ως ζευγάρι γυαλιών ηλίου.
Οι συσκευές που μετρούν τα ηλεκτρικά σήματα από τον εγκέφαλο (EEG) ή τα μάτια (EOG) μπορούν να συμβάλουν σε διαγνώσεις προβλημάτων υγείας όπως η επιληψία ή οι διαταραχές ύπνου, καθώς και να βοηθήσουν στον έλεγχο υπολογιστών μέσω interfaces ανθρώπου- μηχανής. Ωστόσο για να αποκτηθούν αυτά τα δεδομένα χρειάζεται φυσική επαφή μεταξύ δέρματος και αισθητήρα, κάτι που είναι δύσκολο με τις άκαμπτες συσκευές. Ο Σουκ-Γουόν Χουάνγκ και συνάδελφοί του ήθελαν να ενσωματώσουν μαλακά, αγώγιμα ηλεκτρόδια σε e-glasses που θα μπορούσαν να παρακολουθούν ασύρματα σήματα EEG και EOG, ένταση υπεριώδους ακτινοβολίας και τις κινήσεις του σώματος, λειτουργώντας παράλληλα ως interface μεταξύ ανθρώπων- υπολογιστών.
Οι ερευνητές έφτιαξαν τον σκελετό των γυαλιών με 3D εκτυπωτή και μετά πρόσθεσαν εύκαμπτα ηλεκτρόδια κοντά στα αυτιά (αισθητήρας EEG) και τα μάτια (αισθητήρας EOG). Επίσης πρόσθεσαν ένα ασύρματο κύκλωμα για ανίχνευση κίνησης/ υπεριώδους ακτινοβολίας στο πλάι των γυαλιών και ένα ευαίσθητο στην υπεριώδη ακτινοβολία τζελ που αλλάζει χρώμα μέσα στους φακούς. Όταν ο αισθητήρας εντοπίζει υπεριώδεις ακτίνες μιας συγκεκριμένης έντασης, οι φακοί αλλάζουν χρώμα, οπότε τα e-glasses γίνονται γυαλιά ηλίου. Επίσης, ο ανιχνευτής κίνησης επέτρεψε στους ερευνητές να παρακολουθούν τη στάση και το βάδισμα αυτού που τα φοράει, καθώς και να αντιλαμβάνονται πότε πέφτει. Το EEG καταγράφει διεργασίες στον εγκέφαλο (alpha rhythms) που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση της κατάστασης της υγείας, και εν τέλει το EOG επέτρεψε στον χρήστη να μετακινεί τουβλάκια σε ένα βιντεοπαιχνίδι, απλά αλλάζοντας τη γωνία και την κατεύθυνση των ματιών του.
Τα e-glasses αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε ψηφιακές εφαρμογές υγειονομικής περίθαλψης ή εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας, σύμφωνα με τους ερευνητές.
Η χρηματοδότηση για την έρευνα προήλθε από το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών της Κορέας και το KU-KIST Graduate School of Converging Science and Technology.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια