Οι Τούρκοι «εισβάλλουν» στην κυπριακή ΑΟΖ: Η Άγκυρα αγόρασε το γεωτρύπανο DeepSea Metro I – Προς επικίνδυνη κλιμάκωση


Επικίνδυνη κλιμάκωση από την τουρκική πλευρά, προμηνύουν οι τελευταίες εξελίξεις, τόσο στο Αιγαίο, όσο και στην ανατολική Μεσόγειο. Η Τουρκία αγόρασε το δεύτερο γεωτρύπανο και ετοιμάζεται να το βγάλει στην ΑΟΖ με συνοπτικές διαδικασίες.

Οι συνεχείς ασκήσεις, NAVTEX, «μηνύματα» κατά πάντων και οι ναυτικές προκλήσεις με τη «βιτρίνα» των ερευνών πρωταγωνιστούν τους τελευταίους μήνες στα νερά της Μεσογείου.

Η Άγκυρα, προκειμένου να καταφέρει να υφαρπάξει κομμάτι από τα τεράστια ενεργειακά συμφέροντα, είναι διατεθειμμένη να κάνει τα πάντα. Πρώτο βήμα θα είναι η «ενίσχυση» των «ερευνών» που πραγματοποιεί παράνομα και οικόπεδα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Είναι σχεδόν σίγουρο, ωστόσο, ότι οι φαινομενικά αθώες προκλήσεις της Άγκυρας θα οδηγήσουν σε σοβαρή κρίση την περιοχή καθώς στην ενεργειακή «πίτα» εμπλέκονται τεράστιες δυνάμεις που δεν πρόκειται να επιτρέψουν στον Ερντογάν να επωφεληθεί με τα μέσα που επιχειρεί.

Στις 20 Φεβρουαρίου καταπλέει στα τουρκικά ναυπηγεία Yalova κοντά στην Κωσταντινούπολη, το νέο απόκτημα της Τουρκίας το πλωτό γεωτρύπανο DeepSea Metro I, προκειμένου να μετασκευασθεί, να «ντυθεί» τα τουρκικά χρώματα και να είναι  έτοιμο να σταλεί για γεωτρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο ακόμη και εντός της Κυπριακής ΑΟΖ όπως έχει απειλήσει η Τουρκική ηγεσία.

Το γεωτρύπανο που ξεκίνησε το ταξίδι του στις 5 Δεκεμβρίου από την Μαλαισία πέρασε το Σάββατο το Γιβραλτάρ και πλέει ήδη νότια της Ισπανίας με προορισμό την Τουρκία. Το DeepSea Metro I είναι το «αδελφό» γεωτρύπανο του DeeepSea Metro II που αγοράσθηκε από την Τουρκία και μετονομάσθηκε σε Faith και τους τελευταίους μήνες πραγματοποιεί γεώτρηση στον κόλπο της Αττάλειας στο σημείο Alanya 1.

Με την απόκτηση και δεύτερου πλωτού γεωτρύπανου για γεωτρήσεις μεγάλου βάθους η Τουρκία επιχειρεί να αποκτήσει ένα τακτικό πλεονέκτημα καθώς πλέον δεν θα εξαρτάται από ξένες εταιρίες για την πραγματοποίηση γεωτρήσεων. Και αυτό επειδή οι ξένες εταιρίες συνήθως αποφεύγουν να εμπλακούν σε διακρατικές διενέξεις.

Επίσης με την απόκτηση δικών της μέσων έστω και με εξαιρετικά μεγάλο και δυσβάσταχτο κόστος, η ΄Αγκυρα επιχειρεί να παρακάμψει όλα τα εμπόδια που υψώνει μέχρι τώρα η Κυπριακή Δημοκρατία η οποία με διαβήματα προς τρίτες χώρες και στις εξειδικευμένες εταιρίες προειδοποιεί για την λήψη νομικών μέτρων σε περίπτωση συμμέτοχης τους σε παράνομες έρευνες ή γεωτρήσεις εντος της κυπριακής υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.

Η αγορά και του δεύτερου πλωτού γεωτρύπανου από την Τουρκία δειχνει όμως την αποφασιστικότητα της ΄Αγκυρας να μην παραδοθεί αμαχητί, μπροστά σε έναν ενεργειακό οργασμό στην Ανατολική Μεσόγειο, που μέχρι στιγμής την παρακάμπτει εντελως.

Βεβαίως παρά τα τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Τουρκία τόσο με την επάνδρωση των πλωτών γεωτρύπανων όσο και με την εξασφάλιση της τεχνικής υποστήριξης για την πραγματοποίηση των γεωτρήσεων, είναι σαφές ότι έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την εκδήλωση μιας εξαιρετικά σοβαρής επιθετικής ενέργειας εναντίον της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, που επίσης δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορη την Αθήνα.

Και προς το παρόν δεν φαίνεται να έχει καταστρωθεί εναλλακτικό σχέδιο αντίδρασης από Αθήνα και Λευκωσία  στο ορατό πια ενδεχόμενο της τουρκικής «εισβολής» στην κυπριακή ΑΟΖ με την επιβολή μάλιστα τετελεσμένων.

Η πώληση του γεωτρύπανου είχε ανακοινωθεί από την ιδιοκτήτρια εταιρία Golden Close Maritime Corp. αν και αυτό που είχε γίνει γνωστό ήταν ότι  ο αγοραστής ήταν κάποια Ασιατική εταιρία, όμως όλη η αγορά γνώριζε ότι ο πραγματικός αγοραστής ήταν η κρατική  εταιρία πετρελαίου ΤΡΑΟ που είχε αγοράσει και το άλλο γεωτρύπανο της εταιρίας DeepSea Metro II, αναφέρει το Hellas Journal.

Το  γεωτρύπανο που έχει ναυπηγηθεί το 2011 είχε μείνει αγκυροβολημένο στην Μαλαισία από το 2017 καθώς τα συμβόλαια που είχε, ακυρώθηκαν καθώς αφορούσαν έρευνες σε αμφισβητούμενα ύδατα του Βιετνάμ. Προηγουμένως το γεωτρύπανο είχε κάνει γεωτρήσεις σε θαλάσσιες περιοχές της Ανατολικής Αφρικής της Τανζανίας και της Κένυας και κατόπιν είχε μετακινηθεί στην Νοτιοανατολική Ασία, στο Βιετνάμ και στις Φιλιππίνες.

Σύμφωνα με τα εξειδικευμένα ΜΜΕ η αγορά του DeepSea Metro I στοίχισε 222-246 εκατομμύρια δολάρια.

Πηγή: pentapostagma.gr

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια