Η πρώτη μεταμνημονιακή διαπραγμάτευση και το πρωτογενές πλεόνασμα

Μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα κατά 605 εκατ. ευρώ εμφανίζει ο προϋπολογισμός το επτάμηνο Ιανουάριος-Ιούλιος 2018 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, όπως διαπιστώνει το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή στην έκθεση του «Δημοσιονομικά Στοιχεία Ιανουαρίου-Ιουλίου 2018».

Η είδηση αυτή την ώρα που επανέρχονται οι δανειστές στην Αθήνα για την πρώτη μεταμνημονιακή διαπραγμάτευση προφανώς αποτελεί ένα επιπλέον… όπλο στα χέρια του Ευκλείδη Τσακαλώτου για να πετύχει την αναστολή ή την κατάργηση της περικοπής των συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2019.

Παράλληλα, δε του επιτρέπει να συζητήσει με μεγαλύτερη άνεση για την υλοποίηση, χωρίς αντιδράσεις από την πλευρά των θεσμών,των προεκλογικού τύπου εξαγγελιών του πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ.

Πάντως αν κρίνουμε από το αυστηρό μήνυμα για τήρηση των υπεσχημένων που στέλνει ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας ESM στην ελληνική κυβέρνηση τα πράγματα δεν θα είναι και τόσο εύκολα.

Σε συνέντευξή του στο κυριακάτικο φύλλο της αυστριακής Die Presse, ο Γερμανός οικονομολόγος προειδοποιεί ακόμη και με πάγωμα των μέτρων για το χρέος.

Συγκεκριμένα, και αφού τονίζει ότι «η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις», ο Κλάους Ρέγκλινγκ επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Είμαστε ένας ιδιαίτερα υπομονετικός δανειστής. Μπορούμε όμως να σταματήσουμε τα μέτρα ελάφρυνσης χρέους που έχουν συμφωνηθεί για την Ελλάδα εάν τα προγράμματα προσαρμογής δεν συνεχιστούν όπως συμφωνήθηκαν». Εντούτοις ο ίδιος και μετά και τις πρόσφατες συζητήσεις του με τον κ. Τσίπρα δηλώνει αισιόδοξος για την τήρηση των συμφωνηθέντων από πλευράς της Ελλάδας.

Η εκτέλεση του Προϋπολογισμού

Ειδικότερα, σε σχέση με το πλεόνασμα το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στην έκθεσή του καταγράφει τα ακόλουθα:

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός παρουσιάζει μειωμένο ταμειακό πρωτογενές πλεόνασμα κατά 969 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Στην πλευρά των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού εμφανίζονται αυξημένα τα φορολογικά έσοδα κατά 300 εκατ. ευρώ και τα έσοδα του ΠΔΕ κατά 272 εκατ. ευρώ. Αυτό αντισταθμίζεται από τα μειωμένα έσοδα αποκρατικοποιήσεων, κατά 741 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, που περιλαμβάνονται στην κατηγορία «Μη Φορολογικά και Έκτακτα Έσοδα».

Στην πλευρά των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού παρατηρείται αύξηση κατά 325 εκατ. ευρώ, η οποία αποδίδεται στην αύξηση των Πρωτογενών Δαπανών κατά 931 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες για τόκους εμφανίζονται μειωμένες κατά 725 εκατ. ευρώ και οι δαπάνες ΠΔΕ αυξημένες κατά 119 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με τους υπόλοιπους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης, τα Νομικά Πρόσωπα εμφανίζουν αυξημένα έσοδα κατά 71 εκατ. ευρώ και μειωμένες δαπάνες κατά 188 εκατ. ευρώ, καταλήγοντας σε ένα ταμειακό πρωτογενές αποτέλεσμα βελτιωμένο κατά 209 εκατ. σε ετήσια βάση. Η αύξηση των εσόδων των Νομικών Προσώπων οφείλεται κυρίως στις αυξημένες μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό ύψους 138 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταγράφουν αυξημένα έσοδα κατά 564 εκατ. ευρώ και αυξημένες δαπάνες κατά 325 εκατ. ευρώ με συνέπεια το πρωτογενές αποτέλεσμα τους να είναι πλεονασματικό αυξημένο κατά 236 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η αύξηση των εσόδων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης οφείλεται κυρίως στις αυξημένες μεταβιβάσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ύψους 490 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης καταγράφουν αυξημένα έσοδα κατά 594 εκατ. ευρώ και αυξημένες δαπάνες κατά 1.166 εκατ. ευρώ, με συνέπεια την επιδείνωση του ταμειακού πρωτογενούς πλεονάσματός τους κατά 574 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η αύξηση των εσόδων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης οφείλεται κυρίως στην αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 321 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

Τέλος, η μείωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης κατά 594 εκατ. το επτάμηνο του 2018 έναντι αύξησης κατά 519 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι είχε σημαντική επίπτωση (1.113 εκατ. ευρώ) στην αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης το 2018.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια