Τα «viral» άρθρα αποτελούν φαινόμενο της σύγχρονης εποχής. Πρόκειται για άρθρα που δημοσιεύονται μέσα στον καταιγισμό πληροφοριών του διαδικτύου, αλλά δεν χάνονται στον κυβερνοχώρο όπως τα υπόλοιπα, αντίθετα εξαπλώνονται από χρήστη σε χρήστη σε χρόνο ρεκόρ, σαν κολλητικός ιός.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Μπορεί όμως να προβλεφθεί ποια άρθρα θα γίνουν viral; Ποια είναι αυτά που θα εξαπλωθούν σαν «ιός» στα social media, όπως στο Facebook και στο Twitter; Σύμφωνα με τους ερευνητές του Εργαστηρίου Νευροεπιστήμης της Σχολής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, η απάντηση είναι καταφατική.
Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής τις Έμιλι Φαλκ και Κριστίν Σολτς, υποστηρίζει πως εντόπισε στον ανθρώπινο εγκέφαλο ένα διακριτό «αποτύπωμα» που υποδηλώνει πως ένα άρθρο προορίζεται για να κάνει θραύση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το internet.
Τα συμπεράσματα των επιστημόνων του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS) αλλά και στο περιοδικό ψυχολογίας «Psychological Science».
Οι επιστήμονες μελέτησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα 80 νέων, ηλικίας 18 έως 24 ετών, την ώρα που διάβαζαν συγκεκριμένα άρθρα από τους New York Times, τα οποία αφορούσαν θέματα υγείας.
Όπως γράφει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, που επικαλείται τα στοιχεία της έρευνας, η εγκεφαλική μελέτη με την τεχνική της λειτουργικής μαγνητικής απεικόνισης (fMRI) αποκάλυψε ένα «ίχνος»», με βάση το οποίο μπορεί να προβλεφθεί αν ένας χρήστης θα θελήσει να μοιρασθεί το άρθρο με άλλους. Το «σήμα» αυτό αντανακλά το πόσο πολύτιμη φαίνεται μια πληροφορία στον αναγνώστη και πόσο πολύτιμη θεωρεί ότι θα είναι επίσης για την κοινωνία.
«Αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα μικρό αριθμό εγκεφάλων για να προβλέψουμε τι θα κάνουν μεγάλοι αριθμοί ανθρώπων που θα διαβάσουν τους "New York Times", αυτό σημαίνει ότι παρόμοια πράγματα συμβαίνουν σε πολλούς ανθρώπους. Συγκεκριμένα άρθρα αγγίζουν την ίδια χορδή σε διαφορετικούς εγκεφάλους, άρα παρόμοια πράγματα έχουν αξία για την ευρύτερη κοινωνία» δήλωσε η Σολτς.
Το αξιοσημείωτο, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι ότι ο καθένας μπορεί να «προπαγανδίζει» το ίδιο πράγμα για διαφορετικούς λόγους: Ο ένας επειδή νομίζει ότι ο φίλος του θα γελάσει, ενώ ο άλλος επειδή θεωρεί ότι έτσι θα τον βοηθήσει σε κάποιο πρόβλημα. Αλλά, παρόλα αυτά, μοιάζει να υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής στη νευρωνική δραστηριότητα του εγκεφάλου, που προμηνύει τη μελλοντική δημοφιλία του άρθρου.
Σε γενικές γραμμές, κάποιος μοιράζεται και προωθεί μια πληροφορία που θα τον κάνει να φανεί καλός, ζεστός, έξυπνος και αστείος στα μάτια των τρίτων, θα ενισχύσει τους κοινωνικούς δεσμούς και τις σχέσεις του μαζί τους και θα επηρεάσει τη συμπεριφορά τους, επειδή θεωρεί ότι αυτό θα τους κάνει καλό.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια