FeaturedPost Slider Top

Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου 2016

Λοβοτομή για την Ιστορία

Με τη διαμάχη υπουργείου Παιδείας - Εκκλησίας να βρίσκεται στο ζενίθ, ο Νίκος Φίλης ανοίγει ένα νέο μέτωπο και επιχειρεί μετά την ουσιαστική κατάργηση των Θρησκευτικών να διαγράψει και σημαντικά κεφάλαια της ελληνικής Ιστορίας από τα σχολικά βιβλία.

Προ ημερών εστάλη εγκύκλιος στους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που προβλέπει την επιγραμματική διδασκαλία (δηλαδή εντελώς στο πόδι και χωρίς να ακολουθεί εξέταση των μαθητών) ολόκληρων κεφαλαίων της ελληνικής Ιστορίας. Ολως... τυχαίως, είναι αυτά που δημιουργούν στους μαθητές το αίσθημα της εθνικής υπερηφάνειας και της ευθύνης για την υπεράσπιση της πατρίδας (αν χρειαστεί).

Αγνωστο γιατί, ο κ. Φίλης «σβήνει» από την Ιστορία στιγμές μεγάλων θριάμβων του Ελληνισμού (Περσικοί Πόλεμοι, Μ. Αλέξανδρος) που γοητεύουν ακόμη και σήμερα ολόκληρο τον πλανήτη και γίνονται κινηματογραφικές ταινίες του Χόλιγουντ με τεράστια επιτυχία. Ομως αυτό που το παγκόσμιο κοινό μπορεί να απολαύσει στις οθόνες του, οι Ελληνες μαθητές δεν επιτρέπεται να το διδάσκονται. Πραγματικά ασύλληπτο! Με αφορμή τις αλλαγές στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, η Εταιρία Ελλήνων Φιλολόγων (ΕΕΦ) εξέδωσε οργισμένη ανακοίνωση κατά του υπουργού Παιδείας.

Οπως αναφέρουν οι φιλόλογοι, συνοπτικά θα διδάσκονται και δεν θα εξετάζονται καθόλου (!!!) ο Κυκλαδικός Πολιτισμός, ο Μινωικός Πολιτισμός, ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός, ο Πρώτος και ο Δεύτερος Ελληνικός Αποικισμός, η σημασία των Περσικών Πολέμων, ο Πελοποννησιακός Πόλεμος, ο Φίλιππος Β' και η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Τα παραπάνω κεφάλαια χαρακτηρίζονται από τους φιλόλογους καθηγητές θεμελιώδη για την κατανόηση της κοινής ελληνικής ταυτότητας και κληρονομιάς. «Με τις αποφάσεις αυτές του υπουργείου το σχολείο παρέχει στους μαθητές ελλιπή γνώση του ελληνικού πολιτισμού στη συνέχεια και τη διαχρονία του. Αποσιωπάται έτσι η ουσία του ελληνικού πολιτισμού, η εξάπλωσή του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, η ενότητά του, όπως την επέτυχε ο Φίλιππος Β', ο βασιλιάς της Μακεδονίας, η οικουμενική διάσταση και σημασία του μέσω του εκπολιτιστικού έργου του Μεγάλου Αλεξάνδρου» τονίζεται στην ανακοίνωση.

Επιπλέον, κάνουν λόγο για «μεθοδική και συστηματική συρρίκνωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών μαθημάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», υπενθυμίζοντας την κατάργηση της εξέτασης των αρχαίων στις τάξεις του γυμνασίου. «Η κατάργηση της εξέτασης των συνοπτικώς διδασκομένων αυτών κεφαλαίων της Ιστορίας, όπως συνέβη και με τα Αρχαία Ελληνικά, κατ' ουσίαν οδηγεί στην πλήρη άγνοια από τους μαθητές των θεμελιωδών αυτών σελίδων της Ιστορίας και του πολιτισμού μας» αναφέρουν.

Φυσικά, όλα αυτά τα «χτυπήματα» στην εκπαίδευση (Αρχαία, Θρησκευτικά, Ιστορία) μόνο τυχαία δεν είναι, αφού τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια συστηματική προσπάθεια διαφόρων «κύκλων» για την επικράτηση του εθνομηδενισμού στην Ελλάδα (θέμα που ανέδειξε η «κυριακάτικη δημοκρατία» στις 2 Οκτωβρίου). Οπως αποδεικνύεται, ο κ. Φίλης είναι ο πλέον πρόθυμος υπουργός Παιδείας για την προώθηση αυτής της ατζέντας, αφού επί ημερών του πέρασαν οι πιο κραυγαλέες αλλαγές στην ύλη των σχολικών βιβλίων.

Πρόταση για εισαγωγή στα ΑΕΙ με συγγραφή διπλωματικής εργασίας 

Την επαναφορά του θεσμού της τράπεζας θεμάτων, που είχε εφαρμοστεί προ ετών και καταργήθηκε ως απαξιωμένος, προβλέπει μεταξύ άλλων η εισήγηση του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνη Λιάκου προς το υπουργείο Παιδείας. Στην εισήγηση περιλαμβάνεται ακόμα η εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ της χώρας με συγγραφή διπλωματικής εργασίας στην τελευταία τάξη του λυκείου, αλλά και με κριτήρια που -ως έναν βαθμό- θα καθορίζονται από τα ίδια τα ιδρύματα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νέου λυκείου, εκτός από τις προαγωγικές εξετάσεις θα υπάρχουν και απολυτήριες, οι οποίες θα έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην εισαγωγή του υποψηφίου σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οσον αφορά την ύλη για τις εξετάσεις της β' λυκείου, αυτή θα προέρχεται από την προηγούμενη τάξη, ενώ και για τις δύο πρώτες τάξεις τα θέματα θα ορίζονται -τουλάχιστον κατά τη μεταβατική φάση- από μια κεντρική πανελλαδική επιτροπή.

Το  «εθνικό απολυτήριο»

Επιπλέον, η φοίτηση στο λύκειο θα γίνει τετραετής, ενώ το λεγόμενο «εθνικό απολυτήριο» θα λαμβάνεται κατόπιν ενδοσχολικών εξετάσεων, με τους μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να αποφασίσουν αν θα συνεχίσουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με όρους που θα τίθενται από κοινού από ιδρύματα και υπουργείο. Ωστόσο, για την απόκτηση του εθνικού απολυτηρίου ο κ. Λιάκος προτείνει τη συγγραφή διπλωματικής εργασίας στην τελευταία τάξη του λυκείου, συμμετοχή σε προγράμματα φυσικής αγωγής, δημιουργικότητας και εθελοντισμού.

Με τη θέσπιση του θεσμού του εθνικού απολυτηρίου, ΑΕΙ και ΤΕΙ θα προκηρύσσουν αρχικά τις θέσεις για τους πρωτοετείς φοιτητές και εν συνεχεία θα τους επιλέγουν βασιζόμενα κατά 80% στο εθνικό απολυτήριο και κατά 20% στα προσόντα (όπως ξένες γλώσσες, επιδόσεις σε αγωνίσματα), τα οποία θα καθορίζονται ανά τμήμα ή σχολή. Αντιθέτως, στις σχολές υψηλής ζήτησης, η εισαγωγή των πρωτοετών θα βασίζεται κατά 99% στη μοριοδότηση που θα επιτυγχάνει ο υποψήφιος από το εθνικό απολυτήριο. Οσοι μαθητές δεν καταφέρουν να λάβουν το εθνικό απολυτήριο θα λαμβάνουν πιστοποιητικό σπουδών.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δεν υπάρχουν σχόλια :