Σχόλιο του Βλάση Αγτζίδη σχετικά με τη δήλωση Φίλη περί Εκκλησίας

Το  ζήτημα είναι να σκεφτόμαστε πριν μιλήσουμε, γιατί εκθέτουμε και τον Σύριζα και δίνουμε τροφή σε κάθε αντιδραστικό να συκοφαντήσει..... Αυτό που γράφεις δεν αποδεικνύεται γιατί ο τότε αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρύσανθος (ο πρώην Τραπεζούντος) αρνήθηκε να παραστεί στην τελετή παράδοσης της πόλης στους Ναζί και επιπλέον παραιτήθηκε για να μην συνδιαλλαγεί με τους κατακτητές.
Ο δε διάδοχός του Δαμασκηνός χρεώνετε με τη σωτηρία των Εβραίων της Αθήνας.... Ας μην αναφέρουμε τον μητροπολίτη Ιωακείμ Κοζάνης, που υπήρξε αντιπρόεδρος στο Εθνικό Συμβούλιο της ΠΕΕΑ.......
.....Το θέμα δεν είναι να αντιδικήσουμε, ούτε να λειτουργήσουμε υποστηρικτικά προς την συντηρητική κυρίαρχη τάξη της Ελλάδας, αλλά να προστατέψουμε την δημόσια συζήτηση -ειδικά όταν την ανοίγει ένας θεσμικός παράγοντας- από την παραπληροφόρηση και την πλαστογραφία..... Στην ερώτησή σας τώρα. Μια στοιχειώδης έρευνα για τον εντελώς συντηρητικό Δαμασκηνό φέρνει στο φώς τα εξής: "Η μέριμνά του για τη διάσωση των Ιουδαίων στο θρήσκευμα Ελλήνων πολιτών και των αθίγγανων, οι οποίοι από το 1943 άρχισαν μαζικά να οδηγούνται σε στρατόπεδα εξολόθρευσης, είναι από τις μεγαλύτερες στιγμές του και για τη δράση του αυτή τιμήθηκε αργότερα από την Ισραηλιτική κοινότητα. Κατ’ εντολή του εκδίδονταν πιστοποιητικά βαπτίσεως για τους Εβραίους ώστε να εμφανίζονται ως Χριστιανοί και να αποφεύγεται η σύλληψη και απέλασή τους. Επανειλημμένα διαμαρτυρήθηκε στους Γερμανούς ανώτερους διοικητές για τη συνεχιζόμενη πρακτική της δολοφονίας Εβραίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό κατά το οποίο απέστειλε έγγραφη διαμαρτυρία, την 23η Μαρτίου 1943, υπερασπιζόμενος την ιουδαϊκή κοινότητα, απειλήθηκε από τον στρατηγό Στρόοπ με τυφεκισμό. Ο Αρχιεπίσκοπος Δαμασκηνός απάντησε στην απειλή του Στρόοπ: "Οι Ιεράρχες της Ελλάδος, στρατηγέ Στρόοπ, δεν τουφεκίζονται, απαγχονίζονται. Σας παρακαλώ να σεβασθήτε αυτήν την παράδοσιν"......
......Επίσης: "Υπήρξε ο ιθύνων νους της μαζικής απεργίας της 7ης Σεπτεμβρίου 1942 αποτέλεσμα της οποίας ήταν να μην αποσταλεί κανένας Έλληνας επίστρατος στο ρωσικό μέτωπο κατά τη στρατιωτική επιχείρηση Μπαρμπαρόσσα. Ακόμα παρεμβαίνει ζητώντας από τις αρχές κατοχής την παύση της επιθετικότητας των Βουλγάρων συμμάχων του Άξονα κατά των ελληνικών πληθυσμών Μακεδονίας και Θράκης.
Αντιτάχθηκε στην απόφαση της Γερμανίας να κάνει πολιτική επιστράτευση Ελλήνων με σκοπό να εργαστούν στη Γερμανία (Φεβρουάριος – Μάρτιος 1943). Μαζί με τον καθηγητή Ι. Γεωργάκη ως διερμηνέα επισκέφθηκε τον Γερμανό πληρεξούσιο από τον οποίο ζήτησε να ανακληθεί η απόφαση λέγοντας: «… εγώ ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, θα πώ να σημάνουν τα σήμαντρα της πανελληνίου εξεγέρσεως και μαζί με τις γενικές απεργίες, θα φέρω με όλους τους πολιτικώς στρατευσίμους ένοπλα τα βήματά μου προς τα ελεύθερα ελληνικά βουνά.» Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν μια ολόκληρη ημέρα. Οι Γερμανοί και οι Ιταλοί ζητούσαν ανταλλάγματα, μεταξύ των οποίων ήταν η αποκήρυξη της αντίστασης ή του κομμουνισμού. Ο Δαμασκηνός αρνήθηκε λέγοντας «αυτούς που θέλουν την ελευθερία του τόπου τους δεν τους ξεχωρίζω σε καλούς και κακούς. Προσεύχομαι για όλους».
Η όλη του πρακτική εξοργίζει τους κατακτητές και τον θέτουν σε κατ’ οίκον περιορισμό τον Μάιο του 1944, ενώ γίνονται και σκέψεις για μεταγωγή του σε στρατόπεδο της Γερμανίας."....

Σημείωση: Το σχόλιο ανάρτησε ο κύριος Αγτζίδης στη σελίδα του του κυρίου Φίλη στο Facebook.

Ο Βλάσης Αγτζίδης ( agtzidis.vlassis@gmail.com ) είναι διδάκτωρ σύγχρονης Ιστορίας, μαθηματικός.
Βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για τη συγγραφή της ιστορίας των Ελλήνων του παρευξείνιου χώρου (1995). Τιμήθηκε δύο φορές με Εύφημο Μνεία από το υπουργείο Εξωτερικών για τη συμμετοχή του:

-στην επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων από το εμπόλεμο Σοχούμι του Καυκάσου (1993) κατά την περίοδο του πολέμου μεταξύ Αμπχαζίων και Γεωργιανών και

-στην οργανωτική επιτροπή που συγκρότησε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (1995).

Από το ‘87 αρθρογραφεί σε εφημερίδες (Καθημερινή, Ελευθεροτυπία κ.ά.) και περιοδικά. Υπήρξε επιστημονικός σύμβουλος σε αρκετά ντοκιμαντέρ της ελληνικής τηλεόρασης, έχει συμμετάσχει επίσης σε επιστημονικά συνέδρια και έχει δώσει πολλές διαλέξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα κύρια επιστημονικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με το σοβιετικό Μεσοπόλεμο και την ιστορία του σοβιετικού ελληνισμού, καθώς και με τη διαδικασία μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στην εποχή των εθνών-κρατών και με την ιστορική εμπειρία του ελληνισμού στη Μικρά Ασία (Ιωνία, Πόντο, Καππαδοκία, Βιθυνία… και την Ανατολική Θράκη. Έχει εκδόσει βιβλία και έχει συμμετάσχει σε  συλλογικές εκδόσεις. Έχει διδάξει στο Πάντειο πανεπιστήμιο και στο Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης.

http://www.biblionet.gr/main.asp?page=showauthor&personsid=13345
http://www.protoporia.gr/author_info.php/authors_id/907073

** Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια