Επιχείρηση «πλαστικό» χρήμα παντού - Οι σαρωτικές αλλαγές που ανατρέπουν τις συναλλαγές

Επιχείρηση «πλαστικό» χρήμα υποχρεωτικά και παντού για την πάταξη της φοροδιαφυγής φέρνει το υπουργείο Οικονομικών. Έρχονται σαρωτικές αλλαγές που ανατρέπουν όλες τις καθημερινές συναλλαγές.

Πέντε μεγάλες ανατροπές στην καθημερινή ζωή των πολιτών φέρνει το νομοσχέδιο για το "πλαστικό" χρήμα. Αφορολόγητο μόνο με κάρτες ή ηλεκτρονικό χρήμα, έξτρα φόρος 22% σε όσους δεν συμπληρώνουν το απαιτούμενο ποσό των δαπανών με κάρτες, συλλογή αποδείξεων ανάλογα με το ύψος του εισοδήματός τους και για όσους εξαιρεθούν από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, υποχρεωτικά POS σε όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες αλλά και καθιέρωση ενός ειδικού τραπεζικού επαγγελματικού λογαριασμού ο οποίος θα προστατεύεται σε ποσοστό 80% από κατασχέσεις είναι ορισμένα από τα μέτρα που προβλέπουν τα 15 άρθρα του νομοσχεδίου.

Δημοσίευμα εφημερίδας φέρνει στο "φως" τα βασθικότερα σημεία του νομοσχεδίου.

1) Αφορολόγητο μόνο με "πλαστικό" χρήμα"

Η έκπτωση φόρου που οδηγεί σε έμμεσο αφορολόγητο όριο εισοδήματος το οποίο δικαιούνται μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες θα εξασφαλίζεται μόνο με δαπάνες για αγορά προϊόντων και υπηρεσιών που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα ή το εξωτερικό με πιστωτικές ή χρεωστικές ή προπληρωμένες κάρτες ή με τη χρήση άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής (π.χ. τραπεζικό έμβασμα, πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών, χρήση ηλεκτρονικού πορτοφολιού κλπ).

Οι πληρωμές που θα πρέπει να γίνονται μέσω πλαστικού ή ηλεκτρονικού χρήματος θα υπολογίζονται ως ποσοστό επί του εισοδήματος.

Τέσσερις κλίμακες

Όσο μεγαλύτερο το εισόδημα, τόσο υψηλότερο και το ποσοστό πληρωμών που θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι πληρώθηκαν με κάρτες ή τραπεζική συναλλαγή.

Από την 1η Ιανουαρίου του 2017 λοιπόν:

- Για εισόδημα έως 10.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με πλαστικό χρήμα θα είναι 10%
- Για εισόδημα από 10.001 έως 20.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 15%
- Για εισόδημα από 20.001 ευρώ έως 40.000 ευρώ το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με κάρτα θα είναι 20%
- Για εισόδημα από 40.001 ευρώ και πάνω η ελάχιστη δαπάνη με πλαστικό χρήμα θα είναι 30%

Μείωση ελάχιστης δαπάνης κατά 30%

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι εξαιρετικά για το φορολογικό έτος 2016, δηλαδή για τα φετινά εισοδήματα, το ποσοστό ελάχιστης δαπάνης μειώνεται κατά 30%. Έτσι, για εισόδημα έως 10.000 ευρώ οι φορολογούμενοι θα πρέπει να έχουν αποδείξεις με πλαστικό χρήμα ίσες με το 7% του εισοδήματός τους, για ετήσιο εισόδημα από 10.001 έωs 20.000 ευρώ απαιτούνται δαπάνεs ίσες με το 10,5% του εισοδήματος, για ετήσιο εισόδημα από 20.001 έωs 40.000 ευρώ θα πρέπει οι αποδείξεις με πλαστικό χρήμα να ανέρχονται στο 14% του εισοδήματος και για ετήσιο εισόδημα άνω των 40.000 ευρώ οι αποδείξεις θα πρέπει να ανέρχονται στο 21% του εισοδήματος.

Ωστόσο, λόγω της νέας αναβολής που πήρε η κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή είναι πολύ πιθανόν το μέτρο να μην ισχύσει για τα φετινά εισοδήματα και για το «χτίσιμο» του αφορολογήτου να μη ληφθούν υπόψη οι αποδείξεις που έχουν συγκεντρώσει ή θα συγκεντρώσουν μέχρι το τέλος του έτους οι φορολογούμενοι, ανεξάρτητα αν αυτές αφορούν συναλλαγές που έχουν γίνει με μετρητά ή πλαστικό χρήμα.

Μάλιστα, όπως αναφέρει αρμόδιος κυβερνητικόs παράγοντας, «δεν είναι δυνατόν να ζητήσουμε από τους φορολογουμένους να συγκεντρώσουν αποδείξεις με πλαστικό χρήμα, τη στιγμή που ως σήμερα δεν γνώριζαν αν θα μετράνε οι αποδείξεις με μετρητά ή μόνο με πλαστικό χρήμα».

2) Πέναλτι φόρου 22% για λιγότερες αποδείξεις

Σε περίπτωση που δεν προσκομίζεται το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, τότε ο φόρος προσαυξάνεται κατά τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού αποδείξεων και του δηλωθέντοs ποσού αποδείξεων, η οποία πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 22%.

Δηλαδή ο συντελεστής 22% θα επιβάλλεται επί της διαφοράς μεταξύ του απαιτούμενου ποσού αποδείξεων και του ποσού των αποδείξεων που θα έχει δηλώσει ο φορολογούμενοs. Για παράδειγμα, ένας μισθωτός χωρίς παιδιά με ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ θα πρέπει να έχει δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί με πλαστικό χρήμα τουλάχιστον το ποσό των 6.000 ευρώ. Αν ο φορολογούμενος έχει αποδείξεις με κάρτες το ποσό των 4.000 ευρώ τότε οι 2.000 ευρώ πού τον λείπουν θα θεωρηθούν εισόδημα και θα φορολογηθούν με συντελεστή 22%.

Έτσι ο μισθωτός, πέρα από τον φόρο 5.600 ευρώ που αναλογεί στο εισόδημά του, θα επιβαρυνθεί με πρόσθετο φόρο 440 ευρώ (2.000 Χ 22%) και συνολικά θα πληρώσει στην Εφορία 6.040 ευρώ.

3) Ακατάσχετο το 80% στις εισπράξεις επιχειρήσεων

Η διάταξη αυτή του νομοσχεδίου παραμένει σε εκκρεμότητα, καθώς συνεχίζονται οι συζητήσεις με τους δανειστές. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε τη δημιουργία ενός ειδικού ακατάσχετου τραπεζικού λογαριασμού για όλους τους επιτηδευματίες, όσον αφορά τις παλαιές τους ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία στον οποίο θα περνούσαν όλα τα έσοδα από συναλλαγές που γίνονται μέσω τραπεζικού συστήματος.

Οι δανειστέs αντέδρασαν και «μπλόκαραν» τη διάταξη καθώς θεωρούν τη ρύθμιση χαριστική. Η διαπραγμάτευση τώρα εστιάζεται στην καθιέρωση ενός ειδικού τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος δεν θα προστατεύεται στο σύνολό του από κατασχέσεις για οφειλές αλλά σε ένα μεγάλο ποσοστό, το οποίο ενδεχομένως θα φθάσει το 80%.

Το ποσοστό του λογαριασμού που δεν θα κατάσχεται θα χρησιμοποιείται από τον επιχειρηματία ή επαγγελματία αποκλειστικά για την κάλυψη των αναγκών λεrτουργίαs τηs επιχείρησής του δηλαδή για την πληρωμή προμηθευτών, μισθοδοσία κ.λπ. Η Εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία θα μπορούν να κατάσχουν το υπόλοιπο ποσοστό 20% των χρημάτων που θα βρίσκονται στον λογαριασμό.

Έτσι με τη ρύθμιση αυτή, όπως αναφέρει κυβερνητικός παράγοντας και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να εξυπηρετούν τις ανάγκες λειτουργίας τους και το κράτος θα έχει τη δυνατότητα να εισπράττει μέρος των οφειλών του. Στην περίπτωση αυτή, οι επιχειρήσεις θα κληθούν να δηλώσουν έναν τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο θα περνάνε τις εισπράξεις τους που έχουν γίνει με πλαστικό ή ηλεκτρονικό χρήμα.

4) Ειδικό καθεστώς για υπερήλικους και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών

Στο άρθρο 7 του νομοσχεδίου ορίζεται ότι η προσκόμιση αποδείξεων ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος ισχύει και για τους φορολογουμένους που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με τη χρήση μέσω πληρωμής με κάρτα ή άλλου ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής.

Από την υποχρέωση συναλλαγών με πλαστικό χρήμα εξετάζεται να εξαιρεθούν οι φορολογούμενοι ηλικίας 75 ετών και άνω και οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών. Οι φορολογούμενοι αυτοί μπορεί να γλιτώσουν από το πλαστικό χρήμα αλλά όχι και από τη συλλογή αποδείξεων, τις οποίεs θα πρέπει να εμφανίσουν στην Εφορία για να δικαιούνται την έκπτωση φόρου. Από την υποχρέωση προσκόμισης αποδείξεων εξαιρούνται οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών δημοσίων πολιτικών υπηρεσιών, και οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικά καταστήματα καθώs και οι φυλακισμένοι.

Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι εξαιρούμενεs δαπάνες, οι κατηγορίεs των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης των δαπανών με πληρωμή με κάρτα ή άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής και τα επιπλέον κίνητρα για τουs φορολογουμένους που υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.

5) Υποχρεωτικό POS σε όλες τις συναλλαγές

Σταδιακά όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτουν συσκευές POS για να μπορούν οι πολίτες να πληρώνουν με πλαστικό χρήμα. Συγκεκριμένα οι επιχειρηματίες και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα υποχρεωθούν εντός ορισμένης προθεσμίας και ανά κατηγορίες, που θα προκύπτουν από τους κύριους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας να αποδέχονται μέσα πληρωμής με κάρτα.

Όσοι δεν συμμορφωθούν θα αντιμετωπίζουν κυρώσεις και πρόστιμα. Με αποφάσεις των υπουργών Οικονομίας ορίζονται:

- Οι υπόχρεοι συμμόρφωσης βάσει των κύριων ΚΑΔ
- Η προθεσμία συμμόρφωσης αυτών
- Οι διαδικασίες και τα δεδομένα παρακολούθησης και αναφορών όσον αφορά στη συμμόρφωση και στις συναλλαγές
- Οι κυρώσεις που θα επιβάλλονται σε περίπτωση παραβίασης της ανωτέρω υποχρέωσης
- Η επέκταση της υποχρέωσης και σε άλλα μέσα πληρωμών

Για την εξάλειψη της φοροδιαφυγής το ΥΠΟΙΚ, επίσης, έχει ρίξει στη μάχη και το ΣΔΟΕ για να κάνει σαρωτικούς ελέγχους παντού.

Το ΣΔΟΕ επιστρέφει δριμύτερο και ετοιμάζει σαρωτικούς ελέγχους σε μια σειρά από μέτωπα που ελέγχονται για διαφθορά, “ξέπλυμα” μαύρου χρήματος και μεγάλης φοροδιαφυγής.

Μάλιστα, το "σαφάρι" του ΣΔΟΕ σε καταστήματα της Αττικής έχει τεθεί ήδη σε εφαρμογή, με τα κλιμάκια να "χτενίζουν" μεγάλους εμπορικούς δρόμους προκειμένου να εντοπίσουν τους επιχειρηματίες που δεν κόβουν αποδείξεις.

Ήδη χτες, στα άνω Πατήσια κλιμάκιο του ΣΔΟΕ βεβαίωσε παραβάση σε ιδιοκτήτη κάβας ποτών για μη έκδοση 15 αποδείξεων με αποτέλεσμα η αστυνομία να βάλει λουκέτο στο κατάστημα για 48 ώρες.

Παράλληλα, σφραγίστηκε και γνωστή ταβέρνα στην Περαία Θεσσαλονίκης, η οποία και θα παραμείνει κλειστή για το επόμενο 48ωρο.

Οπως επισημάνθηκε από τη γενική γραμματεία δημοσίων εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, κατά τη διάρκεια του ελέγχου το βράδυ, υπήρχαν 30 διαφορετικές παρέες εντός του καταστήματος και δεν είχε κοπεί ούτε μια απόδειξη.

Παράλληλα, ο επικεφαλής του Σώματος Κωνσταντίνος Χρήστου, επιχειρεί την αναβάθμιση του ΣΔΟΕ αλλάζοντας το μοντέλο των ελέγχων οι οποίοι επικεντρώνονται πλέον σε υποθέσεις που μπορούν να φέρουν στα δημόσια ταμεία σημαντικά έσοδα.

Η νέα δράση των ελεγκτών του ΣΔΟΕ επικεντρώνεται σε επτά “μέτωπα”:

1) Επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις από εθνικά και κοινοτικά κονδύλια

Μετά από εισαγγελική εντολή οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ πραγματοποιούν έρευνες για τις επιδοτήσεις εταιριών από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ και κοινοτικές επιδοτήσεις που δόθηκαν σε επιχειρήσεις προκειμένου να διαπιστωθεί αν τα ποσά διατέθηκαν σε αναπτυξιακούς σκοπούς ή για ίδια χρήση του ιδιοκτήτη ή ακόμα και για την κάλυψη μισθολογικών αναγκών των εταιρειών.

Αντικείμενο έρευνας αποτελεί η διάρκεια ζωής των εταιρειών, οι λόγοι τυχόν διάλυσης, η διάθεση των χρημάτων μέσω υπεράκτιων εταιρειών, καθώς ακόμα και το αν οι εταιρείες είχαν συσταθεί μόνο και μόνο για την είσπραξη επιδοτήσεων. Στο στόχαστρο των ελεγκτών βρίσκονται και υποθέσεις δωροδοκίας με την εμπλοκή υπαλλήλων που ενέκριναν χρηματοδοτήσεις εταιρειών από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Ήδη έχουν ξεκινήσει έλεγχοι σε μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Ρόδο και Κω όπου “ξεσκονίζονται” τα βιβλία και στοιχεία των επιχειρήσεων και αναζητούνται απάτες με εικονικά τιμολόγια και υπεριμολογήσεις. Επιχειρηματίες -όχι μόνο ξενοδόχοι, αλλά όλων των κλάδων- καθώς και αγρότες θα περάσουν από το ψιλό κόσκινο του ΣΔΟΕ προκειμένου να διαπιστωθεί πως οι επιδοτήσεις που έλαβαν από εθνικά και Ευρωπαϊκά προγράμματα για αναπτυξιακούς σκοπούς και δεν έγιναν πολυτελείς κατοικίες, σκάφη αναψυχής ή καταθέσεις στο εξωτερικό. Στις περιπτώσεις που θα εντοπιστούν απάτες και παρατυπίες το ΣΔΟΕ θα παραπέμπει τις υποθέσεις στον εισαγγελέα για την άσκηση ποινικών διώξεων και τις αρμόδιες υπηρεσίες για την ανάκτηση των επιδοτήσεων που εισπράχθηκαν παράνομα.

2) Ξέπλυμα χρήματος
Οι έρευνες γίνονται σε πολλά επίπεδα. Ξεκινούν από το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών των υπόπτων. Συνεχίζονται με διασταύρωση των στοιχείων των τραπεζικών λογαριασμών με τις φορολογικές δηλώσεις προκειμένου να εντοπιστούν αδήλωτα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία και επεκτείνονται στην έρευνα για ποινικές παραβάσεις όπως δωροδοκία, απιστία κλπ. Οι έρευνες στις υποθέσεις αυτές γίνονται κυρίως με τη μέθοδο των “έμμεσων τεχνικών ελέγχου” ενώ αξιοποιείται το έργο των οικονομικών εισαγγελέων αλλά και οι πληροφορίες που υπάρχουν από καταγγελίες όπως π.χ για αδικαιολόγητο πλουτισμό.

3) Διαφθορά
Εντείνονται οι έλεγχοι σε δημοσίους λειτουργούς, στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, γιατρούς του ΕΣΥ. Ήδη έχουν αποκαλυφθεί δεκάδες περιπτώσεις δημοσίων λειτουργών με αδικαιολόγητες καταθέσεις σε τράπεζες της Ελλάδας και του εξωτερικού που εμπλέκονται σε υποθέσεις δωροδοκίας.

4) Διαχειριστικοί έλεγχοι σε αθλητικά σωματεία, ΕΠΟ, ΕΟΚ
Ήδη το ΣΔΟΕ έκανε έφοδο στα γραφεία της ΕΠΟ και ξεκίνησε οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο στα βιβλία της Ομοσπονδίας για την τελευταία δεκαετία. Οι έλεγχοι γίνονται κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας και επικεντρώνονται σε επιδοτήσεις για την πραγματοποίηση αθλητικών οργανώσεων, έμμεσες ενισχύσεις, σε χορηγούς και διαφημίσεις, όπου όπως λένε στελέχη του ΣΔΟΕ έχει στηθεί “χορός” εκατομμυρίων.

5) Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Στο επίκεντρο των ελέγχων βρίσκεται η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Πνευματικής Ιδιοκτησίας ΑΕΠΙ. Έχουν εντοπιστεί 70 εκατομμύρια ευρώ που είναι αδιάθετα. Πρόκειται για ποσά τα οποία έχει εισπράξει η ΑΕΠΙ, δεν τα έχει όμως αποδόσει στους καλλιτέχνες. Η ΑΕΠΙ εισπράττει ποσοστά από τη δημόσια εκτέλεση μουσικών έργων όχι μόνο από τις συναυλίες (οι διοργανωτές είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν προκαταβολικά), αλλά και από μαγαζιά κάθε είδους, είτε παίζουν μουσική ηχογραφημένη, είτε ζωντανή, από μουσικές σκηνές ως καφενεία, μπαρ, τυροπιτάδικα, κομμωτήρια, σούπερ μάρκετ κλπ. Ο μηχανισμός της εταιρείας εισπράττει χρήματα από 11 χιλιάδες σημεία σε όλη την ελληνική επικράτεια. Οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ θα επικεντρωθούν στα ποσά και στα πρόστιμα που έχει επιβάλλει η ΑΕΠΙ και τα ποσοστά δικαιωμάτων που αποδίδονται στους καλλιτέχνες.

6) Διακίνηση όπλων και ναρκωτικών
Η ειδική ομάδα του ΣΔΟΕ μετράει στο ενεργητικό της μεγάλες επιτυχίες και διαθέτει τον καλύτερο “ελεγκτή” του Σώματος ο οποίος είναι μάλιστα κορυφαίος και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πρόκειται για τον “Diablo” το λυκόσκυλο του ΣΔΟΕ που κάθε εβδομάδα έχει τουλάχιστον μια επιτυχία στην αποκάλυψη υποθέσεων ναρκωτικών και όπλων.

7) Αγορανομικοί έλεγχοι
Στις νέες αρμοδιότητες του ΣΔΟΕ περιλαμβάνονται και οι έλεγχοι εφαρμογής των αγορανομικών διατάξεων. Σύμφωνα με ανώτερα στελέχη της υπηρεσίας οι έλεγχοι αυτοί ανοίγουν μια “πόρτα” στους ελεγκτές για να προχωρήσουν στην έρευνα φορολογικών και τελωνειακών παραβάσεων.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια