Sponsor

ATHENS WEATHER

Θέμα γονιδίων η επιλογή θεωρητικής ή θετικής κατεύθυνσης στο σχολείο

Η κλίση των μαθητών σε συγκεκριμένα μαθήματα είναι σε μεγάλο βαθμό ζήτημα γονιδίων υποστηρίζει διεθνής επιστημονική ομάδα σε άρθρο που δημοσιεύει στο επιστημονικό έντυπο Scientific Reports. Οι ερευνητές ωστόσο προσθέτουν ότι και η κληρονομικότητα έχει εξίσου σημαντική επίδραση στις επιδόσεις των μαθητών στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Κάιλι Ρίμφελντ του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου, ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 6.600 ζεύγη διδύμων εφήβων, μονοζυγωτικών και μη (οι πρώτοι έχουν όλα τα γονίδια κοινά, ενώ οι δεύτεροι μόνο το 50%).  

Η μελέτη ανέλυσε τη γενετική επίδραση στην επιλογή των μαθημάτων A-level, τα οποία διαλέγουν οι μαθητές στη Μ. Βρετανία σε ηλικία 16 ετών και στα οποία θα εξεταστούν μετά από δύο χρόνια προκειμένου να γίνουν δεκτοί από τα πανεπιστήμια (πρόκειται για τις αντίστοιχες πανελλαδικές εξετάσεις). Επίσης, η έρευνα ανέλυσε τα αποτελέσματα που είχαν στις εξετάσεις A-level 3.300 ζεύγη 18χρονων διδύμων.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι, η επιλογή των μαθημάτων A-level και των αντίστοιχων επιστημονικών πεδίων επηρεάζεται σε ποσοστό 52% - 80% από γενετικούς παράγοντες και μόνο κατά 18% - 23% από περιβαλλοντικούς. Συνεπώς, οι επιλογές του παιδιού εξαρτώνται εν μέρει από το μορφωτικό επίπεδο και τις ανάλογες επιλογές των γονιών του, οι οποίες με κάποιο τρόπο μπορεί να επιδράσουν στην επόμενη γενιά.

Μάλιστα, η κληρονομικότητα φαίνεται να παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην επιλογή των μαθημάτων θετικής κατεύθυνσης (περίπου 60% η γενετική επιρροή) έναντι της θεωρητικής (50%). Η περιβαλλοντική επιρροή (οικογενειακό περιβάλλον κ.α.) εκτιμάται σε 23% και 18% αντίστοιχα στις δύο κατευθύνσεις.

Ακόμη, σύμφωνα με την μελέτη, οι επιδόσεις στα τεστ A-level επηρεάζονται σημαντικά από τον γενετικό παράγοντα, σε ποσοστό γύρω στο 60%. Από την άλλη, μικρότερη είναι η γενετική επιρροή στην απόφαση ενός μαθητή να δώσει εξετάσεις A-level ή όχι, η οποία επηρεάζεται σε ποσοστό 44% από γενετικούς και σε ποσοστό 47% από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Πάντως, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι δεν έχουν ακόμη βρεθεί μεμονωμένα γονίδια που να επιδρούν στις επιλογές και στις επιδόσεις των μαθητών. Πιστεύεται ότι εμπλέκονται χιλιάδες διαφορετικά γονίδια, που το καθένα ασκεί τη δική του μικρή επίδραση (π.χ. στην ικανότητα συγκέντρωσης).

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή
Πηγή: health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια