Έπειτα από πολυετείς καθυστερήσεις και γραφειοκρατικά προβλήματα, η ευρωπαϊκή απάντηση στο αμερικανικό GPS φαίνεται ότι πλησιάζει: δύο ακόμα δορυφόροι που εκτοξεύτηκαν από τον ισημερινό ανοίγουν το δρόμο για την ενεργοποίηση του συστήματος πλοήγησης Galileo εντός του 2016.
Οι δορυφόροι 10 και 11 τέθηκαν σε τροχιά την Πέμπτη από ρωσικό πύραυλο Soyuz που εκτοξεύτηκε από το ευρωπαϊκό διαστημικό κέντρο στο Κουρού της τροπικής Γαλλικής Γουιάνας στη Νότιο Αμερική.
Ο αστερισμός του Galileo θα περιλαμβάνει στην τελική του μορφή 30 δορυφόρους που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το GPS. Τσιπ δορυφορικής πλοήγησης που λαμβάνουν σήματα και από τα δύο συστήματα ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους και μελλοντικά θα προσφέρουν αυξημένη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών αλλά και πολύ ακριβέστερο τμήμα.
Η υλοποίηση του Galileo έχει όμως καθυστερήσει σημαντικά λόγω μιας πληθώρας οικονομικών, πολιτικών και τεχνικών εμποδίων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που χρηματοδοτεί το πρόγραμμα ελπίζει τώρα ότι το Galileo θα αρχίσει να προσφέρει υπηρεσίες το δεύτερο εξάμηνο του 2016, οπότε προγραμματίζεται να έχουν τεθεί σε τροχιά οι πρώτοι 16 δορυφόροι.
Αυτό βέβαια βασίζεται στην υπόθεση ότι όλες οι εκτοξεύσεις θα προχωρήσουν ομαλά. Τον Αύγουστο του 2014, οι δορυφόροι 5 και 6 τέθηκαν σε λανθασμένη, ελλειπτική τροχιά. Έκτοτε πάντως έχουν μετακινηθεί σε πιο κυκλικές τροχιές και εκτιμάται ότι θα μπορούν να λειτουργήσουν ικανοποιητικά.
Οι δύο πρώτοι δορυφόροι τέθηκαν σε τροχιά το 2011 και το 2012, ενώ από το 2016 και μετά θα πρέπει να εκτοξεύονται έξι δορυφόροι το χρόνο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εξασφαλίσει κονδύλι 7 δισ. ευρώ για το Galileo μέχρι το 2020, ενώ ενώ για τη συντήρηση, τη διαχείριση και την ανανέωση των δορυφόρων θα απαιτούνται γύρω στα 500 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Καθένας από τους δορυφόρους κοστίζει γύρω στα 40 εκατ. ευρώ και κάθε εκτόξευση με πύραυλο Soyuz τιμάται στα 65 με 70 εκατ. ευρώ.
Σε αντίθεση με το σύστημα GPS, το οποίο ανήκει επίσημα στον αμερικανικό στρατό, το Galileo έχει αμιγώς πολιτικό χαρακτήρα.
Θα προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες για τις μεταφορές και τα σωστικά συνεργεία, καθώς και δωρεάν υπηρεσίες για το ευρύ κοινό.
Η Ρωσία, στο μεταξύ, αναπτύσσει το δικό της αντίστοιχο σύστημα Glonass, ενώ στην Κίνα λειτουργεί ήδη το σύστημα Beidυ.
Βαγγέλης Πρατικάκης
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Οι δορυφόροι 10 και 11 τέθηκαν σε τροχιά την Πέμπτη από ρωσικό πύραυλο Soyuz που εκτοξεύτηκε από το ευρωπαϊκό διαστημικό κέντρο στο Κουρού της τροπικής Γαλλικής Γουιάνας στη Νότιο Αμερική.
Ο αστερισμός του Galileo θα περιλαμβάνει στην τελική του μορφή 30 δορυφόρους που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με το GPS. Τσιπ δορυφορικής πλοήγησης που λαμβάνουν σήματα και από τα δύο συστήματα ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους και μελλοντικά θα προσφέρουν αυξημένη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών αλλά και πολύ ακριβέστερο τμήμα.
Η υλοποίηση του Galileo έχει όμως καθυστερήσει σημαντικά λόγω μιας πληθώρας οικονομικών, πολιτικών και τεχνικών εμποδίων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που χρηματοδοτεί το πρόγραμμα ελπίζει τώρα ότι το Galileo θα αρχίσει να προσφέρει υπηρεσίες το δεύτερο εξάμηνο του 2016, οπότε προγραμματίζεται να έχουν τεθεί σε τροχιά οι πρώτοι 16 δορυφόροι.
Αυτό βέβαια βασίζεται στην υπόθεση ότι όλες οι εκτοξεύσεις θα προχωρήσουν ομαλά. Τον Αύγουστο του 2014, οι δορυφόροι 5 και 6 τέθηκαν σε λανθασμένη, ελλειπτική τροχιά. Έκτοτε πάντως έχουν μετακινηθεί σε πιο κυκλικές τροχιές και εκτιμάται ότι θα μπορούν να λειτουργήσουν ικανοποιητικά.
Οι δύο πρώτοι δορυφόροι τέθηκαν σε τροχιά το 2011 και το 2012, ενώ από το 2016 και μετά θα πρέπει να εκτοξεύονται έξι δορυφόροι το χρόνο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εξασφαλίσει κονδύλι 7 δισ. ευρώ για το Galileo μέχρι το 2020, ενώ ενώ για τη συντήρηση, τη διαχείριση και την ανανέωση των δορυφόρων θα απαιτούνται γύρω στα 500 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Καθένας από τους δορυφόρους κοστίζει γύρω στα 40 εκατ. ευρώ και κάθε εκτόξευση με πύραυλο Soyuz τιμάται στα 65 με 70 εκατ. ευρώ.
Σε αντίθεση με το σύστημα GPS, το οποίο ανήκει επίσημα στον αμερικανικό στρατό, το Galileo έχει αμιγώς πολιτικό χαρακτήρα.
Θα προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες για τις μεταφορές και τα σωστικά συνεργεία, καθώς και δωρεάν υπηρεσίες για το ευρύ κοινό.
Η Ρωσία, στο μεταξύ, αναπτύσσει το δικό της αντίστοιχο σύστημα Glonass, ενώ στην Κίνα λειτουργεί ήδη το σύστημα Beidυ.
Βαγγέλης Πρατικάκης
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια