Sponsor

ATHENS WEATHER

Αυτοκίνητα με πολύ μυαλό και… ψυχή


Τα επόμενης γενιάς οχήματα θα είναι συνεργάτες, προστάτες αλλά και φίλοι των επιβατών

Λαΐνας Θοδωρής
Πριν από λίγες ημέρες ερευνητές στην Ισπανία ανακοίνωσαν ότι δημιούργησαν μια «έξυπνη» ζώνη αυτοκινήτου η οποία παρακολουθεί συνεχώς τους παλμούς της καρδιάς και την αναπνοή του οδηγού και τον ειδοποιεί με ηχητικό σήμα όταν «καταλαβαίνει» ότι αυτός πάει να αποκοιμηθεί στο τιμόνι.
Το σύστημα με την ονομασία HARKEN μπορεί να σώσει τη ζωή του οδηγού αν είναι κουρασμένος ή μεθυσμένος.

Το HARKEN βασίζεται σε «έξυπνα» υφάσματα που έχουν ενσωματωμένους ηλεκτρονικούς αισθητήρες και τα οποία τοποθετούνται τόσο στη ζώνη όσο και στο κάλυμμα της θέσης του οδηγού. Αυτά τα υλικά είναι κατασκευασμένα από ίνες και νήματα με ηλεκτρικές ιδιότητες και αναμειγνύονται με τα συνήθη υλικά από τα οποία φτιάχνονται οι ζώνες και τα καθίσματα. Το «έξυπνο» σύστημα έρχεται να προστεθεί στη μακρά λίστα των συστημάτων και τεχνολογιών που αναπτύσσονται καθημερινά και έχουν στόχο να μετατρέψουν τα αυτοκίνητα σε προηγμένους «ζωντανούς» οργανισμούς.


Οδήγηση με νεύματα!

Πολλές εταιρείες αναπτύσσουν τεχνολογίες που θα επιτρέπουν στους οδηγούς να ενεργοποιούν ορισμένες λειτουργίες του αυτοκινήτου με νεύματα και απλές χειρονομίες. Η Ford αλλά και η Google φαίνεται ότι έχουν το προβάδισμα αφού κατέθεσαν, ανεξάρτητα η μία από την άλλη, αιτήσεις ευρεσιτεχνίας μιας τέτοιας τεχνολογίας. Οι δύο εταιρείες αναπτύσσουν τεχνολογία η οποία, όπως υποστηρίζουν τα στελέχη τους, θα επιτρέπει στον οδηγό να ανοίγει τα παράθυρα, τον κλιματισμό καθώς και διάφορα άλλα συστήματα του αυτοκινήτου με μια απλή κίνηση. Για παράδειγμα, ο οδηγός θα μπορεί να ανοίξει ή να κλείσει ένα παράθυρο δείχνοντας με τον αντίχειρα του προς τα πάνω ή προς τα κάτω.

Η τεχνολογία βασίζεται στη χρήση 3D καμερών και συστημάτων αναγνώρισης φωνής. Οι κάμερες θα βλέπουν την κίνηση του οδηγού και θα μεταφέρουν την εντολή στο κεντρικό σύστημα ελέγχου του οχήματος, το οποίο και θα την εκτελεί. Αν χρειαστεί επαλήθευση, το σύστημα θα ζητεί από τον οδηγό να εκφωνήσει την εντολή που έχει δώσει.
Οι δύο εταιρείες διαρρέουν ότι η τεχνολογία αυτή είναι πιθανόν να επιτρέψει στους οδηγούς να χρησιμοποιούν με παρόμοιο τρόπο και πιο σύνθετες λειτουργίες και συστήματα του αυτοκινήτου όπως ο λεβιές των ταχυτήτων ή το χειρόφρενο.


Φρενάρισμα με τη... σκέψη

Ερευνητές στη Γερμανία διαπίστωσαν ότι είναι δυνατόν ένας οδηγός αυτοκινήτου να σταματήσει την κίνηση του οχήματος όχι πατώντας τα φρένα αλλά σκεπτόμενος να το κάνει! Τα πειράματα που έγιναν έδειξαν ότι με αυτόν τον τρόπο το φρενάρισμα γίνεται ταχύτερα και άρα αυξάνεται το περιθώριο να μην προκληθεί κάποιο ατύχημα.
Ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας του Βερολίνου έβαλαν κάποιους εθελοντές σε προσομοιωτές οδήγησης, τοποθέτησαν στο κεφάλι τους ηλεκτρόδια και χρησιμοποίησαν τη μέθοδο του ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος (EEG) που αναλύει την εγκεφαλική δραστηριότητα.

Οι εθελοντές οδηγούσαν ένα αυτοκίνητο φροντίζοντας να διατηρούν απόσταση 20 μέτρων από το προπορευόμενο όχημα. Ο προσομοιωτής ήταν προγραμματισμένος έτσι ώστε ο οδηγός του προπορευόμενου οχήματος να πατάει ξαφνικά κατά τη διάρκεια της πορείας απότομα φρένο.

Το σύστημα εντόπιζε την πρόθεση του εθελοντή να φρενάρει και οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι από τη σκέψη έως την υλοποίησή της (μέχρι, δηλαδή, να πατήσει ο οδηγός τα φρένα) περνούσαν 13 εκατοστά του δευτερολέπτου. Αυτό σημαίνει ότι σε ένα αυτοκίνητο που κινείται με ταχύτητα 100 χλμ./ώρα, αν το φρενάρισμα γίνει με τη σκέψη, το όχημα θα σταματήσει περίπου 4 μέτρα πιο πίσω από το σημείο όπου θα σταματούσε αν το φρενάρισμα είχε γίνει φυσιολογικά, δηλαδή αν ο οδηγός πατούσε το πεντάλ.

Οπως είναι ευνόητο, σε περίπτωση που βρεθεί ένας πρακτικός τρόπος ώστε να συνδεθεί ο μηχανισμός φρεναρίσματος με την εγκεφαλική λειτουργία του οδηγού, τα τροχαία ατυχήματα θα μειωθούν σημαντικά.


Το αυτοκίνητο-φιλαράκι

Η Toyota θέλει να φέρει την επανάσταση στη σχέση οχήματος - οδηγού δημιουργώντας ένα φουτουριστικό όχημα που θα «δένεται» συναισθηματικά με τον κάτοχό του.

Το FV2, όπως ονομάζει η Toyota το νέο της όχημα, θα διαθέτει προηγμένα συστήματα παρακολούθησης του οδηγού όπως κάμερες, τεχνολογία αναγνώρισης φωνής και σχετικό λογισμικό ανάλυσης. Με αυτά τα «όπλα» το όχημα θα μπορεί να διακρίνει την ψυχική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο οδηγός. Εχοντας μάλιστα καταγεγραμμένο το ιστορικό προηγούμενων διαδρομών θα μπορεί να του προτείνει πιθανούς προορισμούς.

Σύμφωνα με τα στελέχη της Toyota, το FV2 θα ενσωματώνει την επαναστατική τεχνολογία «επαυξημένης πραγματικότητας» (augmented reality) με την οποία ο οδηγός θα μπορεί να αλλάζει ακόμη και το χρώμα του οχήματός του ανάλογα με τη διάθεσή του δίνοντας απλά την εντολή στο κεντρικό σύστημα ελέγχου.

ΤΟ ΒΗΜΑ science 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια