Φλύαρη, τρίωρη, γεμάτη επαναλήψεις και χωρίς κάτι καινούργιο να πει, η
τελευταία ταινία του σημαντικού Αμερικανού σκηνοθέτη, «Ο λύκος της Wall
Street», πέφτει θύμα της κατάχρησης την οποία η ίδια… καταδικάζει.
Ζουμπουλάκης Γιάννης
Ζουμπουλάκης Γιάννης
«Ο λύκος της Wall Street» («The wolf of Wall Street»,
HΠA, 2013), σε σκηνοθεσία Μάρτιν Σκορσέζε, με τους Λεονάρντο Ντι Κάπριο,
Τζόνα Χιλ, Ζαν Ντιζαρντέν, Μαργκό Ρόμπι
Στον «Λύκο της Wall Street», ο επικίνδυνος κόσμος των γκάνγκστερ της Νέας Υόρκης, χώρος στον οποίο ο Μάρτιν Σκορσέζε
έχει διαπρέψει με αξέχαστες ταινίες, αντικαθίσταται από τον αδηφάγο
περιβάλλον των χρηματιστηρίων της Γουόλ Στριτ. Η ταινία είναι το χρονικό
ενός διάσημου χρηματιστή, του Τζόρνταν Μπέλφορντ, ο
οποίος αφού αλώνισε τη Wall Street επί σειρά ετών, εν συνεχεία πήρε την
κάτω βόλτα εθισμένος στο χρήμα, στη γοητεία της εξουσίας, στο σεξ και
(κυρίως) στα ναρκωτικά.
Αν όλα αυτά σας θυμίζουν κάτι, έξω δεν πέφτετε. Το σενάριο του Τέρενς Γουίντερ
δεν είναι κάτι παραπάνω από ακόμη μία επιστροφή σε ιστορία ανόδου και
πτώσης παλαιότερης ταινίας του Σκορσέζε. Στα «Καλά παιδιά» για του λόγου
το ασφαλές. Ολο το ντεκουπάζ του «Λύκου» είναι μια κόπια των «Καλών
παιδιών», όπου ο γκάνγκστερ του Ρέι Λιότα αφηγούνταν σε
πρώτο πρόσωπο την άνοδο και την πτώση του στην κοινωνία των
ιταλοαμερικανών μαφιόζων της Νέας Υόρκης. Εδώ, η ιδιότητα του κεντρικού
προσώπου αλλάζει αφού πρόκειται για έναν χρηματιστή με το baby face του
Λεονάρντο Ντι Κάπριο ο οποίος επίσης αφηγείται την ιστορία του.
Αν όμως αρχικώς ο «Λύκος της Wall Street» αφήνει την εντύπωση ότι
μπορούμε να ελπίζουμε σε κάτι βαθύ και ουσιαστικό για τον παραληρηματικό
κόσμο του εύκολου χρήματος (και αν είμαστε τυχεροί, ενδεχομένως σε κάτι
σαν τον «Πολίτη Κέιν» του Μάρτιν Σκορσέζε), οι πραγματικές διαθέσεις
της ταινίας αποδεικνύονται απογοητευτικά επιδερμικές.
Αδικαιολόγητα μεγάλη σε διάρκεια (τρεις ώρες!), η ταινία το μόνο
για το οποίο ενδιαφέρεται είναι να καταγράψει το δυνατότερο γλαφυρά τις
σκηνές ακολασίας του Μπέλφορντ συνδυάζοντάς τες με στιγμιότυπα εν ώρα
δουλειάς, όπου τον βλέπουμε άλλοτε με και άλλοτε χωρίς μικρόφωνο να
βγάζει λόγους για να διατηρεί ανεβασμένη την αδρεναλίνη των συνεργατών
του.
Το χρήμα μετατρέπει τον Μπέλφορντ σε «κανίβαλο» και ο Σκορσέζε το
μόνο που επιδιώκει είναι να κινηματογραφήσει αυτή τη μεταμόρφωση, σε
σημείο που λες «φτάνει! Δεν θέλω άλλο!».
Από τη μια, τα πάρτι των οργίων με τους γιάπηδες να σνιφάρουν
κοκαΐνη από απόκρυφα σημεία πορνών με στρινγκάκια. Από την άλλη, ο χώρος
εργασίας όπου επίσης συμβαίνουν έκτροπα. Παίζοντας το δεξί χέρι του
Μπέλφορντ, ο Τζόνα Χολ αυνανίζεται μπροστά στη γυναίκα
του και καταβροχθίζει ζωντανό το χρυσόψαρο ενός νεαρού υπαλλήλου για να
τον επιπλήξει προτού τον απολύσει.
Μια, δυο, τρεις, τέσσερις. Πέντε. Εξι. Ε, πόσες φορές πρέπει να
δούμε αυτές τις σκηνές για να τις καταλάβουμε; Και πόσο συμβάλλουν στην
εξέλιξη της ιστορίας; Μπορεί να στηθεί μια ολόκληρη ταινία πάνω σε αυτόν
τον καμβά;
Ασφαλώς και μπορεί γιατί η ταινία γυρίστηκε. Μετρίως όμως και
βαρετά, όπως ακριβώς συμβαίνει σε αυτήν εδώ την ταινία που ενώ ανήκε σε
εκείνες που είχαν δημιουργήσει γύρω τους κλίμα μεγάλων προσδοκιών,
αποδείχθηκε μια από τις πιο φλύαρες και άδειες ταινίες του δημιουργού
της.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΑΒΑΝΑ - ΧΟΛΑΡΓΟΣ - ΔΙΑΝΑ - ΓΑΛΑΞΙΑΣ -
ΙΝΤΕΑΛ - GAZARTE - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΑΕΛΛΩ - ΝΑΝΑ - ΑΙΓΛΗ - ΣΠΟΡΤΙΓΚ - CINERAMA
- ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ - VILLAGE MALL - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ - VILLAGE
ΡΕΝΤΗ - VILLAGE METRO MALL (ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ) - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - ΟDEON
KOSMOPOLIS - ODEON STARCITY - STER ΙΛΙΟΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE - ΟΛΥΜΠΙΟΝ - ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER MAKEΔONIA
Το μεγάλο ανθρωπάκι
«Η κρυφή ζωή του Γουόλτερ Μίτι» («The secret life of
Walter Mitty», ΗΠΑ, 2013) του Μπεν Στίλερ, με τον ίδιο και τους Ανταμ
Σκοτ, Κρίστεν Γουίγκ, Σίρλεϊ Μακ Λέιν, Σον Πεν
Ο Γουόλτερ Μίτι είναι photo editor του «LIFE» σε μια δύσκολη εποχή
περικοπών και αναδιοργάνωσης του θρυλικού περιοδικού. Λίγο πριν από το
οριστικό κλείσιμο του εντύπου και την ηλεκτρονική μορφή να παίρνει τον
πρώτο και μοναδικό λόγο, ο Γουόλτερ δεν μπορεί να βρει τη φωτογραφία που
έχει επιλέξει ένας διάσημος φωτογράφος (Σον Πεν) για
το τελευταίο εξώφυλλο. Μόνο που ο φωτογράφος είναι ένας γκουρού του
παλαιού τύπου φωτορεπορτάζ, χρησιμοποιεί ακόμη φιλμ, στέλνει
τηλεγραφήματα, δεν γνωρίζει τι θα πει e-mail και δεν χρησιμοποιεί κινητό
τηλέφωνο. Ο μόνος τρόπος για να τον βρει ο Γουόλτερ είναι... διά ζώσης
και αυτό θα σημάνει ένα τρελό ταξίδι στη Γροιλανδία και αλλού, όπου ο
πρώτος θα ζήσει στ' αλήθεια την περιπέτεια. Την περιπέτεια που ανέκαθεν
τον έκανε να ονειροπολεί...
Εμπνευσμένη από το κλασικό αμερικανικό διήγημα του Τζέιμς Θέρμπερ με τον ίδιο τίτλο, η τελευταία ταινία του Μπεν Στίλερ
είναι μια από τις πιο αισιόδοξες δραματικές κομεντί που έχει φτιάξει ο
αμερικανικός κινηματογράφος των τελευταίων χρόνων. Ελάχιστη σχέση έχει
με την πρωτότυπη ταινία του 1948, στην οποία ο Ντάνι Κέι
υποδύθηκε τον Γουόλτερ Μίτι, ένα φοβισμένο ανθρωπάκι που ονειροπολεί σε
καθημερινή βάση, όποτε του δίνεται η ευκαιρία. Αν και ο Στίλερ υποδύεται
επίσης ένα τέτοιο ανθρωπάκι, το δικό του σκηνοθετικό βλέμμα ωθεί την
ταινία πολλές σκάλες παραπάνω γιατί είναι γυρισμένη σε μια εποχή που
πολύς κόσμος έχει πράγματι ανάγκη να διαφύγει πάνω στο όνειρο, να αφήσει
τον εαυτό του ελεύθερο, να ξεφύγει, να «πετάξει» μακριά από τον
καθημερινό κυκεώνα προβλημάτων που τον πνίγει ασφυκτικά. Η ταινία λέει
ότι ακόμα και σήμερα κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί, δεν είναι δα και τόσο
ανέφικτο.
Σε ορισμένες στιγμές το χιούμορ του Στίλερ είναι πικρόχολο, ιδίως
όταν έρχεται αντιμέτωπος με το αντιπαθέστατο, καινούργιο αφεντικό του (Ανταμ Σκοτ)
που διαρκώς ειρωνεύεται την «παλαιομοδίτικη» νοοτροπία του. Αλλοτε
όμως, για παράδειγμα στις σκηνές του ελκοπτέρου, ο Στίλερ είναι απλώς
ευθύβολα αστείος, όπως ξέρει να είναι. Ο συνδυασμός ικανοποιεί.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ - ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ - ODEON KOSMOPOLIS
ΜΑΡΟΥΣΙ - ODEON STAR CITY - STER ΙΛΙΟΝ - ODEON ΕΜΠΑΣΣΥ - ΔΑΝΑΟΣ - ΝΑΝΑ
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
Στην περιπέτεια πολεμικών τεχνών «47 Ronin» (ΗΠΑ, 2013) του Καρλ Ριντς μια ομάδα εξόριστων Σαμουράι προσπαθεί να αποκαταστήσει την τιμή της εκδικούμενη τον θάνατο του δασκάλου της. Ο Κιάνου Ριβς
υποδύεται τον Κάι, έναν συμπολεμιστή τους, ο οποίος θα αμφισβητηθεί
όταν ερωτεύεται την κόρη του αφέντη τους. O Αμερικανός ηθοποιός επιμένει
ασιατικά αφού μετά την τριλογία «The Matrix», η καριέρα του δεν έχει να
πει και πολλά. Συμπρωταγωνιστούν οι Ιάπωνες Χιρογιούκι Σανάντα, Κο Σιμπασάκι, Τανταντόμπου Ασάνο, Μιν Τανάκα.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS
ΓΛΥΦΑΔΑ - ΝΑΝΑ - ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ - CINE CAPITOL, ΠΛ. ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ - ΒΑΡΚΙΖΑ -
ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ - ODEON STARCITY - STER ΙΛΙΟΝ - VILLAGE ATHENS
METRO MALL - VILLAGE MALL - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE
ΦΑΛΗΡΟ
To «Justin Biever's believe» (ΗΠΑ, 2013) του Τζον Μ. Τσόου είναι μια μουσική ταινία πάνω στο φαινόμενο Τζάστιν Μπίμπερ που έγινε διάσημος ανά τον πλανήτη μετά από ένα video στο YouTube. Εμφανίζονται επίσης οι Σκούτερ Μπράουν, Ασερ Ρέιμοντ, Τζέρεμι Μπίμπερ, Πάτι Μαλέτ, Ράιαν Γκουντ.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ - ΝΑΝΑ - ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ -
ODEON STAR CITY - STER ΙΛΙΟΝ - VILLAGE MALL - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ -
VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE METRO MALL (ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ) ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE - ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER MAKEΔONIA
Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
Πηγή: tovima.gr/culture
0 Σχόλια