Ελαφρώς πτωτικές διαφαίνονται οι τάσεις στις βάσεις εισαγωγής ανά επιστημονικό πεδίο, με τα βαθμολογικά ρετιρέ να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με το 2022, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» από βαθμολογικά κέντρα
Η Έκθεση βάζει έντονα το στίγμα της στις φετινές επιδόσεις των περίπου 75.000 υποψηφίων Γενικών Λυκείων, οι οποίοι διεκδικούν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Καθώς η βαθμολόγηση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας έχει ολοκληρωθεί, οι πληροφορίες από τα βαθμολογικά κέντρα αναφέρουν ότι η γενική εικόνα των επιδόσεων είναι λίγο χειρότερη σε σχέση με το 2022. Παράλληλα έχει λήξει η βαθμολόγηση και των γραπτών μαθημάτων που εξετάστηκαν τη δεύτερη ημέρα των Πανελλαδικών, ενώ προς ολοκλήρωση βαίνει η βαθμολόγηση των μαθημάτων της τρίτης και της τέταρτης ημέρας. Τα πρώτα συμπεράσματα από τις εκτιμήσεις για τη συνολική εικόνα των γραπτών είναι πως η τάση στις βάσεις εισαγωγής ανά επιστημονικό πεδίο είναι μάλλον πτωτική, με τα βαθμολογικά ρετιρέ να παραμένουν στα ίδια επίπεδα. Βέβαια δεν αποκλείονται αυξομειώσεις σε κάθε μία από τις βαθμολογικές κλίμακες.
Ειδικότερα, η βία και τα εγκλήματα κατά των γυναικών, ο φεμινισμός και ο νεοφεμινισμός, η κοινωνική θέση της γυναίκας, τα στερεότυπα για τον ρόλο του άνδρα και οι σχέσεις των φύλων ήταν τα θέματα στα οποία οι υποψήφιοι εκλήθησαν να απαντήσουν και να αναπτύξουν τις απόψεις τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας. «Τα θέματα ήταν τα καλύτερα της τετραετίας. Η διαβάθμιση της δυσκολίας τους ήταν ακριβής και επέτρεπε να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους καλά προετοιμασμένους», ανέφερε στην «Κ» ο φιλόλογος κ. Παύλος Βελιτζέλος. Ομως το θέμα, παρότι επίκαιρο και προετοιμασμένο στα φροντιστήρια, μάλλον μπέρδεψε τους υποψηφίους καθώς απαιτούσε κριτική σκέψη και συνδυασμό διαφορετικών θεματικών ενοτήτων. Ετσι αρκετοί υποψήφιοι φαίνεται να μην κατάφεραν να ανταποκριθούν όσο θα ήθελαν.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αρκετοί «κόλλησαν» στο τρίτο κείμενο, για τα στερεότυπα για τον ρόλο του άνδρα που δεν γνωρίζει πώς θα ανακοινώσει την απόλυσή του στην οικογένειά του και πώς θα ανταποκριθεί στον ρόλο εκείνου που τη συντηρεί οικονομικά. Συγκεκριμένα, αρκετοί εστίασαν στο θέμα της ανεργίας. Ωστόσο βοήθησαν τους υποψηφίους οι ανακατατάξεις στις μονάδες (στο σύνολο των 100) που παίρνουν τα επιμέρους θέματα, αφού άλλαξε η βαθμολόγηση υπέρ συνήθως ευκολότερων θεμάτων.
Τα συμπεράσματα
Καθώς στη Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας εξετάζονται οι υποψήφιοι όλων των κατευθύνσεων, η εικόνα των βαθμολογιών επηρεάζει τις βάσεις σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Σύμφωνα με τη ροή πληροφοριών από τα βαθμολογικά κέντρα για τα μαθήματα προσανατολισμού, και πάντα αφού ληφθεί υπόψη το στάδιο της βαθμολόγησης, προκύπτουν τα ακόλουθα ανά επιστημονικό πεδίο:
«Τα θέματα ήταν τα καλύτερα της τετραετίας. Η διαβάθμιση της δυσκολίας τους ήταν ακριβής», λέει στην «Κ» ο φιλόλογος Παύλος Βελιτζέλος.
• Στο 1ο επιστημονικό πεδίο σχολών (ανθρωπιστικών, νομικών και κοινωνικών επιστημών) στα Αρχαία οι υποψήφιοι πήγαν χειρότερα σε όλη τη βαθμολογική κλίμακα. Φέρεται να τους δυσκόλεψε ιδιαίτερα το απόσπασμα από τον «Θεάγη» του Πλάτωνα που δόθηκε. Συγκεκριμένα, στο κείμενο είναι απαιτητική η απόδοση στη νέα ελληνική βασισμένη στην πλήρη κατανόηση του αποσπάσματος. Πολλά σημεία του χρειάζονταν ελεύθερη μετάφραση για να βγει ορθό νόημα. Στα Λατινικά επίσης η γενική εικόνα των επιδόσεων είναι ελαφρώς χειρότερη συγκριτικά με το 2022. Στην Ιστορία (το μάθημα του πεδίου με τον μικρότερο όγκο βαθμολογημένων γραπτών) φαίνεται να πήγαν καλύτερα οι υποψήφιοι στις βαθμολογίες πάνω από 16 – «οι επιδόσεις είναι καλύτερες από πέρυσι, αλλά όχι όσο θα επέτρεπε ο χαμηλός βαθμός δυσκολίας των θεμάτων», ανέφερε στην «Κ» βαθμολογητής. Στη γενική εικόνα των επιδόσεων των υποψηφίων του πεδίου μάλλον δεν θα παρουσιασθούν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι.
• Στο 2ο επ. πεδίο (θετικών και τεχνολογικών επιστημών) τα Μαθηματικά έκαναν την έκπληξη, όπως και το 2020. Στο ιδιαίτερα δύσκολο και καθοριστικό αυτό μάθημα για την εισαγωγή στις πολυτεχνικές σχολές, οι μαθητές φέτος πήγαν καλύτερα σε σχέση με το 2022. Βέβαια, περίπου το 30% των γραπτών είναι κάτω από τη βάση. Από την άλλη, μειώθηκαν τα γραπτά πάνω από 18, αλλά υπάρχει συσσώρευση στις βαθμολογίες 16-18. Αντίθετα, λίγο χειρότερη εμφανίζεται να είναι η εικόνα των επιδόσεων στη Φυσική, ενώ στα ίδια επίπεδα κινούνται οι επιδόσεις στη Χημεία (το μάθημα του πεδίου με τα λιγότερα βαθμολογημένα γραπτά).
• Για το 3ο επ. πεδίο (υγείας και ζωής) την έκπληξη για την πορεία των βάσεων στα βαθμολογικά ρετιρέ των ιατρικών σχολών φαίνεται ότι θα κάνει η Βιολογία. Οι φετινοί υποψήφιοι έχουν χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στη Φυσική. Αντίθετα, στη Χημεία οι επιδόσεις εμφανίζονται να είναι στα ίδια επίπεδα με το 2022. Εάν οι εκτιμήσεις επαληθευθούν, τότε θα έχουμε ελαφρά υποχώρηση των βάσεων εισαγωγής στις περιζήτητες σχολές, όπως οι ιατρικές.
• Στο 4ο επ. πεδίο (οικονομίας και πληροφορικής) οι επιδόσεις στο μάθημα της Οικονομίας είναι μάλλον χειρότερες από πέρυσι. Βέβαια, τη βαθμολόγηση «στιγματίζει» η λάθος απάντηση που λαμβάνεται ως σωστή, διότι βασίζεται σε άστοχη διατύπωση του σχολικού εγχειριδίου. Αντίθετα, όποιοι υποψήφιοι έκαναν την ώρα του διαγωνίσματος μαθηματικούς υπολογισμούς απάντησαν σωστά μεν στο ερώτημα, αλλά όχι με βάση το σχολικό βιβλίο. Αυτοί χάνουν μονάδες, εκτός κι αν ο βαθμολογητής δεχθεί τη γενική οδηγία της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων ότι κάθε απάντηση επαρκώς τεκμηριωμένη είναι σωστή. Οι επιδόσεις στην Πληροφορική είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ καλύτερα τα πήγαν οι υποψήφιοι στα Μαθηματικά, χωρίς όμως να είναι ενθαρρυντικό ότι δύο στα τρία γραπτά θα είναι κάτω από τη βάση του 10.
0 Σχόλια