Sponsor

ATHENS WEATHER

Ελληνικός σιδηρόδρομος: 17 χρόνια, 160 εκατ., ασφάλεια μηδέν

Η καθυστέρηση ενός έργου κατέστησε «τυφλούς» τους ελληνικούς σιδηροδρόμους


Περισσότερα από 160 εκατ. ευρώ έχουν δαπανηθεί από το 2006 έως σήμερα για να λειτουργήσουν σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, ασφάλειας συρμών και ραδιοεπικοινωνίας, χωρίς να λειτουργεί ακόμη τίποτα. Τρία από τα έργα έχουν παραδοθεί, ενώ ένα λαμβάνει συνεχώς παρατάσεις (επτά μέχρι στιγμής και έπεται συνέχεια). Ξετυλίγουμε την «τρελή πορεία» καθυστερήσεων και παραλείψεων που τόσα χρόνια μετά μας έχει καθηλωμένους στο σημείο μηδέν σε σχέση με την ασφάλεια των τρένων.

Τις τελευταίες δεκαετίες η Ευρωπαϊκή Ενωση προωθεί τη δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος ασφαλείας, του ERTMS (European Railways Traffic Management System). Αυτό αποτελείται από δύο υποσυστήματα: το σύστημα ελέγχου των τρένων (European Traffic Control System, ETCS) και το σύστημα ραδιοκάλυψης (GSM-R). Για να λειτουργήσει όμως το ETCS πρέπει να υπάρχει σε λειτουργία σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Το σύστημα αυτό λειτουργούσε στο μεγαλύτερο μέρος του βασικού δικτύου και κατασκευάστηκε με διάφορες συμβάσεις (το υπ. Υποδομών αναφέρει ότι είναι 15).

Χωρίς συντήρηση

Οι συμβάσεις όμως αφορούσαν την κατασκευή και όχι τη συντήρησή του. Ετσι, όταν στα τέλη της δεκαετίας του 2000 άρχισαν τα πρώτα προβλήματα, τα οποία επιδεινώθηκαν από την οικονομική κρίση, το σύστημα άρχισε να καταρρέει. Το 2014 η ΕΡΓΟΣΕ ανέθεσε (στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom) την ανάταξη, δηλαδή την επισκευή του υφιστάμενου δικτύου (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας), με σκοπό αυτή να ολοκληρωθεί έως το 2016.

Η σύμβαση αυτή εξακολουθεί σήμερα να μην έχει ολοκληρωθεί, με τον προϋπολογισμό της να έχει αυξηθεί από 41 εκατ. ευρώ στα 51,2 εκατ. ευρώ. Κι αυτό γιατί από το 2016 το έργο άρχισε να λαμβάνει παρατάσεις: 4 επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ και 3 επί Νέας Δημοκρατίας (πρόκειται να πάρει μία ακόμη, έως τον φετινό Σεπτέμβριο). Οπως προκύπτει, οι δύο εταιρείες είχαν χωρίσει (μεταξύ τους) το έργο, αναλαμβάνοντας η μεν ΤΟΜΗ το τμήμα έως το Πλατύ (όπου προϋπήρχαν συστήματα της εταιρείας Bombardier) και η Alstom από Πλατύ έως Προμαχώνα (όπου προϋπήρχαν δικά της συστήματα). Μόνο που στην πορεία οι δύο εταιρείες συγκρούστηκαν, με αποτέλεσμα η Alstom να μην πιστοποιεί τις μελέτες και τις εργασίες του τμήματος της ΤΟΜΗΣ και το έργο να παρουσιάζει μικρή πρόοδο. Η ΕΡΓΟΣΕ, αντί να κηρύξει έκπτωτη την κοινοπραξία, άρχισε να δίνει παρατάσεις μέχρι που, γύρω στο 2017, το έργο «βάλτωσε» εντελώς. Στην υπόθεση παρενέβη η Ευρωπαϊκή Ενωση και η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου, η οποία απαίτησε 2,4 εκατ. ευρώ από την ΕΡΓΟΣΕ.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια