Sponsor

ATHENS WEATHER

Google vs Apple για την... «ψυχή» του αυτοκινήτου σας


Σε λίγα χρόνια από τώρα εκτός από το να αποφασίσετε τη μάρκα και το μοντέλο του επόμενου οχήματός σας μπορεί να έχετε άλλη μια δύσκολη επιλογή: Θα διαλέξετε μοντέλο αυτοκινήτου που να υποστηρίζει λογισμικό Google ή Apple; Άλλες επιλογές μπορεί να περιλαμβάνουν κάποιον άλλον “γενικό κατασκευαστή αυτοκινήτων”, ή ακόμη και κάτι σε Amazon Prime Edition.

Τώρα που τα αυτοκίνητα, ειδικά τα ηλεκτρικά, γίνονται κάτι σαν smartphone με ρόδες, ορισμένες από τις σημαντικές αλλαγές που διαδραματίστηκαν στις πρώτες μέρες του κλάδου κινητής τηλεφωνίας τώρα διαδραματίζονται και στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο βασιλιάδων του κλάδου smartphone έχει αποκτήσει νέα δυναμική τα τελευταία δύο χρόνια, με την Google να δημιουργεί συνεργασίες με αυτοκινητοβιομηχανίες για την χρήση σε αυτά του λειτουργικού της συστήματος Android για οχήματα. Η Apple εξετάζει σχέδια να επεκτείνει κι αυτή τις δυνατότητες του λογισμικού της σε αυτοκίνητα.

Για τις εμπλεκόμενες εταιρείες αυτοκινήτων, οι οποίες αντιμετωπίζουν την τεράστια πρόκληση να παράγουν λογισμικό ίδιου επιπέδου με αυτό που προσφέρουν οι εταιρείες τεχνολογίας, η συνεργασία με τη Silicon Valley μπορεί να καλύψει τις επιθυμίες των καταναλωτών, ενώ ταυτόχρονα αποτρέπει τον ανταγωνισμό από εταιρείες όπως η Tesla. Και όμως, υπάρχει μια εγγενής ένταση σε αυτές τις συνεργασίες σχετικά με το ποιος ελέγχει την εμπειρία του χρήστη και τα πολύτιμα δεδομένα που παράγονται.



Συνολικά, αυτές οι δυνάμεις σημαίνουν ότι κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτων πρέπει να βρει μια λεπτή ισορροπία μεταξύ του να κάνει πράγματα μόνος του και να υπογράψει συνεργασίες που εκχωρούν τον έλεγχο (σε εταιρείες τεχνολογίας) και ενδεχομένως κάποιες πηγές εσόδων (σε αυτές). Οι επιλογές αυτές οδηγούν σε ένα τεράστιο και σύνθετο νέο οικοσύστημα στο οποίο η «κινητή» συσκευή τηλεφωνίας αναφέρεται στο αυτοκίνητο και όχι μόνο στο τηλέφωνο. Μέχρι τώρα, οι καταναλωτές δεν χρειαζόταν να ενδιαφέρονται για το λογισμικό που χρησιμοποιούνταν στο αυτοκίνητό τους, αλλά τώρα μπορεί να χρειαστεί να το κάνουν σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό.

Για τον μέσο οδηγό, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει αυτοκίνητα που λειτουργούν με πολύ πιο οικείο και λειτουργικό λογισμικό. Αλλά μπορεί επίσης να επεκτείνει την περιορισμένη επιλογή που υπάρχει τώρα στο μονοπώλιο δύο εταιρειών των λειτουργικών συστημάτων smartphone, με συνέπειες για τη μεταγενέστερη πώληση ενός οχήματος ή τη μετάβαση σε ένα διαφορετικό οικοσύστημα smartphone. Φανταστείτε αγγελίες αυτοκινήτων που λένε “έχει κάνει 60.000 μίλια, δουλεύει τέλεια, υποστηρίζει (έκδοση λογισμικού) έως και Apple CarOS v 3.1 -συγγνώμη χρήστες Android, πρέπει να αγοράσετε iPhone!!”

Το ξεκίνημα της Google

Για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει με την τεχνολογία που ελέγχει τα αυτοκίνητά μας, οι επιθετικές κινήσεις της Google είναι ένα καλό μέρος για να το κάνουμε.

Το λογισμικό ελέγχει όλο και περισσότερο τις πιο πολλές πτυχές των αυτοκινήτων μας, από συστήματα υποβοήθησης οδηγού που διατηρούν σταθερή την ταχύτητα και πορεία του οχήματος μέχρι υπολογιστές που διασφαλίζουν ότι το αυτοκίνητο σταματάει όταν πατάμε τα φρένα —ή ότι το αυτοκίνητο φρενάρει για μας.

Ο ανταγωνισμός λειτουργικών συστημάτων, ωστόσο, μέχρι στιγμής επικεντρώνεται στο σύστημα infotainment (ενημέρωσης και διασκέδασης) που μας δείχνει τα πάντα μέσα στο όχημα, από χάρτες μέχρι ταινίες.

Η Google και η Apple διαθέτουν και τα δύο συστήματα – που ονομάζονται Android Auto και CarPlay αντίστοιχα- τα οποία μεταφέρουν (mirroring) τις εφαρμογές τηλεφώνου στις οθόνες των οχημάτων.

Η Google έχει προχωρήσει περισσότερο. Το 2017, ανακοίνωσε το Android Automotive (ναι, το όνομα είναι πολύ παρόμοιο), το οποίο είναι λειτουργικό σύστημα εγκατεστημένο στο ίδιο το όχημα. Αυτό ελέγχει πλήρως το ενσωματωμένο σύστημα ψυχαγωγίας του, αντί να εμφανίζει εκεί στο ταμπλό απλά μια έκδοση της οθόνης ενός τηλεφώνου. Το Android Automotive είναι αυτό που μετατρέπει τις οθόνες σε πολλά νέα οχήματα σε κάτι που είναι λίγο πολύ ένα tablet με λειτουργικό Android, το οποίο εκτελεί εφαρμογές Android προσαρμοσμένες για αυτοκίνητα. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν επίσης να αδειοδοτήσουν εφαρμογές και υπηρεσίες της Google, όπως το Maps και το Assistant, μέσω μιας συμφωνίας που ονομάζεται Υπηρεσίες Google Automotive, αν και αυτό είναι προαιρετικό.

Το Android Automotive μπορεί να κάνει πολλά περισσότερα από το Android Auto, συλλέγοντας όλα τα είδη δεδομένων από άλλα μέρη του αυτοκινήτου, όπως η ταχύτητα, η κατάσταση της μπαταρίας, η θέρμανση και ο κλιματισμός και σχεδόν οτιδήποτε άλλο θέλει να ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων να παραχωρεί πρόσβαση στο λογισμικό της Google .

Το Android Automotive αντικαθιστά το συνήθως όχι πολύ καλό προσαρμοσμένο λογισμικό που είχαν τοποθετήσει στο παρελθόν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας των οχημάτων τους. Για παράδειγμα, το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας Sync της Ford για το οποίο υπάρχουν πολλά παράπονα, ξεκίνησε ως συνεργασία με τη Microsoft, έως ότου η Ford μεταπήδησε στο QNX της BlackBerry το 2014. Πέρυσι, η Ford ανακοίνωσε ότι θα αλλάξει ξανά παρόχους λογισμικού ψυχαγωγίας, αυτή τη φορά πηγαίνοντας στο Android Automotive της Google. Το πρώτο όχημα με Android Automotive — το Polestar 2- κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το 2020 από τη μονάδα ηλεκτρικών οχημάτων της Volvo.

Μέχρι σήμερα, η Google έχει ανακοινώσει συνεργασίες με περίπου μια ντουζίνα κατασκευαστές αυτοκινήτων και προμηθευτές ανταλλακτικών, συμπεριλαμβανομένων των Stellantis, Honda, BMW, Renault-Nissan-Mitsubishi και General Motors GMC και Chevrolet. Άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ανακοινώσει ότι χρησιμοποιούν το Android Automotive, το οποίο είναι ανοιχτού κώδικα, χωρίς να συνάπτουν συνεργασίες με την Google, συμπεριλαμβανομένων νεοφυών επιχειρήσεων ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Lucid Motors.

Αυτό που αποκομίζουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων από τη χρήση του Android Automotive είναι ένα έτοιμο λειτουργικό σύστημα για τα αυτοκίνητά τους. Αυτό υποστηρίζεται από μια εταιρεία τεχνολογίας που έχει τους πόρους για να ενημερώνει συνεχώς αυτό το λογισμικό, φροντίζοντας για μικρές αλλά σημαντικές λεπτομέρειες, όπως η ενημέρωση με τα νέα πρότυπα ασύρματης σύνδεσης. Και αυτό που αποκομίζει η Google από αυτή τη ρύθμιση είναι ότι διευκολύνει την εταιρεία να προσφέρει τις υπηρεσίες της σε μεγάλη ποικιλία οχημάτων, λέει ο Χάρις Ράμιτς, ο οποίος ηγείται της ομάδας Android Automotive της Google από τότε που ξεκίνησε το 2015.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι περισσότερα άτομα χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της Google, όπως το Maps και το Assistant. Σχεδόν όλοι όσοι αγοράσουν ένα από τα εκατοντάδες εκατομμύρια οχήματα που πρόκειται να έχουν Android Automotive, από την άποψη της διεπαφής χρήστη και των εφαρμογών που μπορούν να λειτουργήσουν σε αυτό, θα αγοράσουν ένα smartphone Android με ρόδες.

Η Apple δεν μένει στάσιμη

Ο μετασχηματισμός λογισμικού των αυτοκινήτων βρίσκεται ακόμα στις πρώτες μέρες του και είναι δύσκολο να προβλέψουμε πώς θα εξελιχθεί. Αλλά ένα πιθανό αποτέλεσμα είναι ότι πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θα καταλήξουν να προσφέρουν αυτοκίνητα με συστήματα ψυχαγωγίας που κατασκευάζονται από την Google ή την Apple, τα οποία συστήματα θα έχουν ελάχιστες τροποποιήσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτό λέει ο Kersten Heineke, συνεργάτης της McKinsey με έδρα τη Γερμανία, η οποία παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες στους κατασκευαστές οχημάτων.

Η Apple δεν έχει ανακοινώσει κάτι ανάλογο του Android Automotive – δηλαδή, λογισμικό που οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να διαθέτουν στα οχήματά τους με ειδική άδεια, ανεξάρτητα από το αν είναι συνδεδεμένο ένα iPhone σε αυτά ή όχι. Και όπως συμβαίνει με όλα τα μελλοντικά της σχέδια, η εταιρεία είναι πολύ προσεκτική με όσα λέει δημόσια.

Ωστόσο, επίδειξη της επόμενης γενιάς του λογισμικού CarPlay για iPhone τον Ιούνιο σε συνέδριο προγραμματιστών της Apple, συμπεριλαμβανομένων δυνατοτήτων διεπαφής με μελλοντικά οχήματα, δείχνει πολύ βαθύτερη -ίσως ακόμη και σε επίπεδο Android Automotive- ενσωμάτωση με αυτοκίνητα στο μέλλον . Ορισμένοι αναλυτές αποκαλούν το μελλοντικό πιθανό τέτοιο λογισμικό εντός οχήματος ως «CarOS».

Η Apple ανακοίνωσε πάνω από μια ντουζίνα συνεργάτες παρουσίασης για την επόμενη γενιά του CarPlay, ξεκινώντας με μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν το 2023, συμπεριλαμβανομένων των Volvo, Ford, Honda, Renault, Mercedes και Porsche.

Μια χορήγηση άδειας χρήσης του λογισμικού της Apple σε κατασκευαστές αυτοκινήτων θα ήταν σχεδόν άνευ προηγουμένου στην ιστορία της εταιρείας. Η Apple έχει επικεντρωθεί εδώ και καιρό στον έλεγχο τόσο του υλικού όσο και του λογισμικού στις συσκευές της. Από την άλλη πλευρά, μια αποτυχία να προσφέρει κάτι σαν ένα CarOS για να ανταγωνιστεί το Android Automotive θα μπορούσε να θέσει την Apple στο έλεος της Google σε εκατοντάδες εκατομμύρια αυτοκίνητα, αφού η Google θα ελέγχει το λειτουργικό σύστημα στο οποίο τρέχει το λογισμικό CarPlay της Apple. Επί του παρόντος, ορισμένα οχήματα Volvo και Polestar μπορούν να εκτελούν το CarPlay της Apple στο Android Automotive, αλλά αυτή είναι μια πολύ πιο ρηχή ενσωμάτωση από το να λειτουργεί ως το πραγματικό λειτουργικό σύστημα που ελέγχει μέρη του αυτοκινήτου.

Στην παρουσίασή της τον Ιούνιο, η Apple παρουσίασε το νέο λογισμικό CarPlay που έχει τον έλεγχο πίνακα οργάνων (στο ταμπλό) ενός οχήματος, συμπεριλαμβανομένων μετρητών όπως η ταχύτητα, οι στροφές ανά λεπτό και η κατάσταση φόρτισης.

Τέτοιες οθόνες οργάνων και κρίσιμων για την οδήγηση συστημάτων γενικά πρέπει να ενσωματωθούν σε βάθος -όσον αφορά το υλικό που τις ελέγχει- σε ένα όχημα που να πληροί τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας, λέει ο Isaac Trefz, πρώην μηχανικός λογισμικού στην BMW και τώρα διευθυντής προϊόντων στο OpenSynergy, που οποίο κατασκευάζει λογισμικό για υπολογιστές σε αυτοκίνητα.

Είναι πιθανό η Apple να έχει καταλήξει σε κάποιου είδους συμβιβασμό ώστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάζουν τα συστήματά τους με τέτοιο τρόπο που να υποστηρίζουν το CarPlay επόμενης γενιάς, σύμφωνα με τον Chris Jones, αναλυτή αγοράς αυτοκινήτων στην Canalys. Σε κάθε περίπτωση, το επόμενο CarPlay αντιπροσωπεύει ένα πολύ βαθύτερο επίπεδο ενοποίησης από αυτό που είχε ζητήσει η Apple από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στο παρελθόν, προσθέτει.

Ενώ ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να αρνηθούν τις αυστηρές απαιτήσεις της Apple σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο αυτή θα διαθέσει το CarPlay επόμενης γενιάς στα οχήματά τους, η τεράστια πίεση της ζήτησης πελατών – υπάρχουν τελικά σχεδόν ένα δισεκατομμύριο χρήστες iPhone σε όλο τον κόσμο – έχει σαφώς αναγκάσει ορισμένες να συνεργαστούν με την Apple με τους όρους της Apple, λέει ο κ. Τζόουνς.

Εδώ έρχονται όλοι

Ταυτόχρονα, πολλοί κατασκευαστές κατασκευάζουν τα δικά τους λειτουργικά συστήματα για να ελέγχουν τα αυτοκίνητά τους. Η Volvo είναι μια ενδεικτική περίπτωση. Η εταιρεία τρέχει το Android Automotive στα κέντρα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας της και το κρατά χωριστά από το VolvoCars.OS -το λογισμικό που αναπτύχθηκε εσωτερικά για να συνδυάζει όλα τα συστήματα του οχήματος, λέει ο David Holecek, διευθυντής ψηφιακής εμπειρίας στη Volvo Cars, η οποία ανήκει από την κινεζική Zhejiang Geely Holding. Όλα αυτά λειτουργούν μέσω ποικιλίας υλικού από παραδοσιακούς κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων αλλά και νεοεισερχόμενων στον κλάδο όπως η Nvidia και η Qualcomm -ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος, προσθέτει.

Ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως η Lucid, επέλεξαν να συνδυάσουν το Android Automotive με τον βοηθό Alexa της Amazon. Η Stellantis, η οποία έχει 14 μάρκες αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των Jeep, Chrysler, Maserati και Alfa Romeo, χρησιμοποιεί Android Automotive σε ορισμένα από τα οχήματά της. Τον Ιανουάριο ανακοίνωσε συνεργασία με την Amazon για να διαθέσει ποικιλία από τις υπηρεσίες της εταιρείας σε οχήματα.

«Ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε αυτό είναι ότι θέλουμε να αναπτύξουμε το δικό μας λογισμικό στο μέλλον», λέει ο Yves Bonnefont, επικεφαλής λογισμικού στη Stellantis. «Αποφασίσαμε ότι θέλουμε να είμαστε κύριοι του μέλλοντός μας όσον αφορά την ανάπτυξη λογισμικού». Ακόμα κι έτσι, η Stellantis βλέπει τις συνεργασίες με εταιρείες όπως η Amazon – και τη χρήση προσαρμοσμένων εκδόσεων του λειτουργικού συστήματος Android Automotive – ως τρόπο εξοικονόμησης χρόνου και πόρων και εστίασης στη δημιουργία μοναδικών εμπειριών λογισμικού στα οχήματά της, προσαρμοσμένες στα είδη των πελατών που το καθένα ελκύει.

Αυτό το πλήθος λογισμικού και συστημάτων θα παραμείνει ο κανόνας για κάποιο χρονικό διάστημα, λέει ο κ. Heineke της McKinsey. Υπάρχουν πάρα πολλά κρίσιμα για την ασφάλεια συστήματα στα αυτοκίνητα και πάρα πολλά νέα χαρακτηριστικά για μια εταιρεία να τα κάνει όλα, ακόμα κι αν αυτή η εταιρεία είναι η Google, η Apple ή η Amazon —όπως η ψυχαγωγία στο ταμπλό και η ολοένα πιο εξελιγμένη υποβοήθηση οδηγού. Επιπλέον, κανείς δεν έχει ιδέα ποιο θα είναι το μέλλον αυτών των συστημάτων σε έναν κόσμο στον οποίο και οι τρεις αυτές εταιρείες μπορεί να προσπαθούν να εκτοπίσουν το προσωπικό αυτοκίνητο όπως το ξέρουμε με robotaxis —με την ευγενική παραχώρηση της Waymo που σχετίζεται με την Google, το Zoox που ανήκει στην Amazon και οτιδήποτε κι αν είναι αυτό πάνω στο οποίο εργάζεται η Apple.

Όπως και να έχει κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί τόσο γρήγορα όσο οι μάχες του συστήματος κινητών στο παρελθόν, μεταξύ iOS, Android και Fire Phone — το θυμάστε;

«Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πολύ συντηρητική», λέει ο κ. Trefz, βετεράνος στο σχεδιασμό συστημάτων βασισμένων σε υλικό και λογισμικό που ελέγχουν αυτοκίνητα. «Επομένως, αν κάποιος πει, ‘’Αυτό θα συμβεί τα επόμενα πέντε χρόνια’’, μάλλον θα χρειαστούν περίπου 20», λέει.

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια