Τα τελευταία χρόνια η «βιομηχανία» υποκλοπής δεδομένων μέσω κακόβουλων μηνυμάτων αναπτύσσεται διαρκώς. Στον… χώρο σημειώθηκε πραγματική «έκρηξη» μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού και την μεταφορά πολλών διεργασιών και συναλλαγών στο διαδίκτυο.
Έτσι, δεκάδες ανεπιθύμητα μηνύματα μας κατακλύζουν καθημερινά, εκ των οποίων κάποια είναι «αθώα» – είναι δηλαδή απλώς ενοχλητικά, κάποια άλλα όμως υποκρύπτουν κινδύνους για απάτες σε βάρος μας.
Πώς μπορείτε να αναγνωρίσετε ένα εν δυνάμει επικίνδυνο μήνυμα;
Τα βασικά
Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά: Ένα μήνυμα από κάποιον που δεν γνωρίζετε ή ακόμα και ένα απλό «γεια» που όμως δεν απευθύνεται σε κάποιον συγκεκριμένα, πρέπει να σας προϊδεάσει αρνητικά. Επιπλέον, συνήθως τα μηνύματα που υποκρύπτουν κάποιον κίνδυνο είναι γεμάτα ορθογραφικά και συντακτικά λάθη. Εάν δεν έχετε κάποιον ανορθόγραφο φίλο, μπορείτε με σχετική ασφάλεια να υποθέσετε ότι πρόκειται το μήνυμα που λάβατε είναι ψεύτικο, ίσως και κακόβουλο.
«Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας»
«Καμπανάκι» θα πρέπει να χτυπήσει αν το μήνυμα σας υπόσχεται ότι, ακολουθώντας κάποιες οδηγίες πιθανώς, θα λάβετε κάτι δωρεάν. Αν μάλιστα το email σας ενημερώνει ότι κάτι κερδίσατε και χρειάζονται λίγα μόλις βήματα για να καταβληθεί, παραδείγματος χάρη, ένα ποσό στον λογαριασμό σας, οι πιθανότητες να πρόκειται για διαδικτυακή απάτη εκτοξεύονται.
Η άμεση δράση
Ένα άλλο κόλπο που συχνά χρησιμοποιούν όσοι διαχέουν κακόβουλα μηνύματα, είναι η απαίτηση για άμεση δράση: Είτε αυτή αφορά την καταβολή ενός ποσού για να καλυφθούν τα έξοδα φιλικού ή συγγενικού σας προσώπου που είχε κάποιο ατύχημα ή κάποια άλλη κακοτυχία, είτε την παραχώρηση κωδικών ώστε «να μην αποκλειστείτε από τον λογαριασμό σας», η απαίτηση άμεσης δράσης θα πρέπει να σας υποψιάσει.
Προσοχή στα links
Οι περίεργοι υπερσύνδεσμοι (links) που ενδέχεται να υπάρχουν σε ένα email που θα λάβετε, καθώς και τα παράξενα ονόματα αποστολέα – που πολλές φορές περιλαμβάνουν και αριθμητικά ψηφία – αποτελούν επίσης «κόκκινο συναγερμό» για το ενδεχόμενο να έχετε λάβει ένα κακόβουλο μήνυμα.
Ο παράγοντας «τράπεζες»
Τελευταίο αλλά «sos», τα emails από τράπεζες. Τα τραπεζικά ιδρύματα δεν συνηθίζουν να επικοινωνούν με τους πελάτες τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου – και σίγουρα όχι για να τους ζητήσουν να… παραδώσουν τους κωδικούς τους.
Αν βρεθείτε ενώπιον μιας τέτοιας απαίτησης, μάλλον έχετε μόλις ανοίξει ένα κακόβουλο email.
0 Σχόλια