Εως το πολύ κοντινό 2025, τόσο οι άνθρωποι όσο και οι αυτοματοποιημένες μηχανές θα απασχολούνται τον ίδιο αριθμό ωρών. Την ίδια περίοδο, εργάτες σε εργοστάσια συναρμολόγησης και λογιστές θα κινδυνεύουν να χάσουν ή θα έχουν χάσει τη δουλειά τους καθώς, σύμφωνα με την Εκθεση για το Μέλλον της Εργασίας, η αυτοματοποίηση θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια 85 εκατ. θέσεων εργασίας παγκοσμίως, κυρίως χειρωνακτικών και θέσεων που απαιτούν επαναλαμβανόμενες διαδικασίες, όπως εργάτες και λογιστές.
Ερευνα του ΣΕΒ επισημαίνει πως το 14% των εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Ενωση απασχολείται σε θέσεις που κινδυνεύουν από τον αυτοματισμό, το 40% σε θέσεις εργασίας που θα μετασχηματισθούν σημαντικά και το 34% σε θέσεις εργασίας που θα υποστούν αλλαγές εξαιτίας του αυτοματισμού. Και όπως σημειώνει ο όμιλος Adecco, η πανδημία της COVID-19 ανάγκασε τις επιχειρήσεις όχι μόνο ν’ αυξήσουν την εξ αποστάσεως εργασία, αλλά και να επιταχύνουν την ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση. Στο πλαίσιο αυτό, και σύμφωνα με την Eκθεση για το Μέλλον της Εργασίας, οι δεξιότητες που θα έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση έως το 2025 σχετίζονται με:
• Επιστήμη δεδομένων (Data Science) και υπολογιστικό νέφος (Cloud Computing). Πρόκειται για θέσεις εργασίας που έχουν να κάνουν με το υπολογιστικό νέφος και περιλαμβάνουν τους data architects, τους προγραμματιστές και τους data scientists.
• Τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence -AI) και μηχανική μάθηση (Machine Learning – ML).
• Big Data Science (επεξεργασία δεδομένων).
• Ψηφιακό μάρκετινγκ και στρατηγική.
• Αυτοματοποίηση διαδικασιών.
• Ανάπτυξη επιχειρήσεων.
• Ψηφιακό μετασχηματισμό.
Εως το 2025 θα χαθούν 85 εκατομμύρια θέσεις εργασίας λόγω της αυτοματοποίησης.
• Ασφάλεια πληροφοριών (συμπεριλαμβανομένου του κλάδου της κυβερνοασφάλειας).
• Λογισμικό και ανάπτυξη εφαρμογών (UX/UI, προγραμματισμός blockchain).
• Internet of Things (Διαδίκτυο των πραγμάτων).
Περιζήτητες είναι όμως και μερικές κοινωνικές δεξιότητες (soft skills), όπως:
• Επίλυση προβλημάτων.
• Αυτοοργάνωση (self-management).
• Συνεργασία με άλλα άτομα.
Είναι φανερό πως οι τεχνολογίες μετασχηματίζουν τον τρόπο που εργαζόμαστε αλλά και το περιεχόμενο πολλών επαγγελμάτων, με αποτέλεσμα κάποια από αυτά να αυτοματοποιηθούν, ενώ κάποια άλλα, ίσως και άγνωστα ακόμη, να εισέλθουν στην εργασιακή πραγματικότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, η βασική πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σήμερα, σύμφωνα και με τον Cluster Head του ομίλου Adecco σε Ελλάδα, Ρουμανία και Βουλγαρία, Κωνσταντίνο Μυλωνά, «είναι οι συνεχείς αλλαγές στο εξωτερικό τεχνολογικό, οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον, στις οποίες καλούνται να προσαρμοστούν με ταχύτατους ρυθμούς. Οι εταιρείες που επενδύουν σε προγράμματα κατάρτισης βοηθούν τους υπαλλήλους τους να αναπτύξουν νέες σημαντικές δεξιότητες, ώστε να συμβαδίζουν με τη συνεχώς μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς, ενώ ταυτόχρονα προωθούν και μια ισχυρότερη μαθησιακή κουλτούρα για την εταιρεία με μακροπρόθεσμα οφέλη όσον αφορά την εταιρική ταυτότητα και κουλτούρα».
Σύμφωνα με την Adecco, εργαλεία όπως οι ατομικοί λογαριασμοί μάθησης, που προωθεί η Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος για την εργασία το 2021 και έχουν στόχο την ευκολότερη πρόσβαση των μεγαλύτερων εργαζομένων σε νέα προγράμματα κατάρτισης, αλλά και τα μικροδιαπιστευτήρια, τα οποία θα αναγνωρίζονται από επιχειρήσεις και οργανισμούς εντός της Ε.Ε., μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις. Αντιστοίχως, όπως επισημαίνει άλλωστε και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας, η μαθητεία μπορεί να αποτελέσει ένα αποδοτικό εργαλείο που απαντά στις τρέχουσες προκλήσεις και παρέχει ευκαιρίες διά βίου μάθησης για την ενίσχυση της παραγωγικότητας, της απασχολησιμότητας και την κάλυψη των τρεχουσών αλλά και μελλοντικών αναγκών της αγοράς εργασίας.
Ρούλα Σαλούρου
0 Σχόλια