Sponsor

ATHENS WEATHER

Ναρκοπέδιο για τη Facebook το metaverse


Ο έντονος πλέον ανταγωνισμός από άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok, οι μεγάλες επενδύσεις και το ρίσκο που αυτές συνεπάγονται για τη στροφή στο λεγόμενο μετασύμπαν (metaverse) και η νέα πολιτική της Apple όσον αφορά τις ρυθμίσεις ιδιωτικότητας των χρηστών σε iPhone και άλλες συσκευές της εταιρείας, είναι οι τρεις βασικοί λόγοι για το σοκ αποτελεσμάτων και οικονομικών προβλέψεων της μητρικής εταιρείας της Facebook, τη Meta, που προκάλεσε ξεπούλημα μετοχών της στο χρηματιστήριο.

Η εταιρεία έφτανε να χάνει ενδοσυνεδριακά σε κεφαλαιοποίηση πάνω από 220 δισ. δολάρια, ποσό χωρίς προηγούμενο για εισηγμένη –ακόμη και αμερικανική- αφού ούτε λίγο ούτε πολύ ισοδυναμεί σχεδόν με το ΑΕΠ της Ελλάδος. Πρόκειται για υποχώρηση της μετοχής που έφτασε να ξεπερνά το 25% μέσα σε μια και μόνη συνεδρίαση, κάτι πρωτόγνωρο για το μέγεθος τέτοιας εταιρείας.

Οι αγορές δεν υποδέχτηκαν καλά τη φυγή χρηστών από την πλατφόρμα, αφού τα στοιχεία που ανακοίνωσε το μεγάλο αφεντικό Μαρκ Ζάκερμπεργκ έδειξαν μείωση στους αριθμούς. Οι χρήστες και η παρακολούθηση των δραστηριοτήτων τους είναι σημαντικοί παράγοντες για τα διαφημιστικά έσοδα που έχουν οι πλατφόρμες όπως τα Facebook, τα οποία αποτελούν τη σχεδόν αποκλειστική πηγή των –τεράστιων- εσόδων και κερδών τους. Οποιαδήποτε μείωση στα διαφημιστικά έσοδα για εταιρείες όπως η Facebook ή η Google θα μπορούσε να αποβεί καταστροφική για την πορεία των μετοχών στις αγορές.

Ο παράγοντας TikTok

Το Facebook φαίνεται να αιφνιδιάστηκε από τη νέα στροφή του κοινού και ιδιαίτερα του πιο νεανικού κοινού προς τα βίντεο μικρής διάρκειας όπως αυτά που μπορεί να στείλει και να λάβει κανείς μέσω του TikTok, που ανήκει στον κινεζικό γίγαντα ByteDance. Ο Ζάκερμπεργκ έχει την απάντηση και λέγεται Reels αλλά αυτή τη φορά το Facebook ξεκινά να ανταγωνιστεί το TikTok έχοντας μείνει πιο πίσω από τις εξελίξεις όπως δείχνουν τα στοιχεία του ιστότοπου Financial Review. Επίσης μπορεί τα βίντεο μικρής διάρκειας να είναι καλά για την προσέλκυση χρηστών, αλλά δεν αποτελούν τόσο πρόσφορο έδαφος για την προσέλκυση διαφημιστικών εσόδων όπως άλλα παραδοσιακά προϊόντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Για αυτό το λόγο ο Ζάκερμπεργκ στρέφεται τώρα προς το μετασύμπαν, ελπίζοντας να προσφέρει στους χρήστες μια διαφορετική εικονική πραγματικότητα.

Η πρόκληση του metaverse

Ο επικεφαλής του Facebook θέλει να στρέψει την εταιρείας του προς το μετασύμπαν πραγματοποιώντας μια πολύ ακριβή επένδυση σε μια περίοδο που υπάρχουν ταυτόχρονα πολλές προκλήσεις. Και η Γουόλ Στριτ αυτό το διάστημα δείχνει πολύ ευαίσθητη σε τέτοιες αβεβαιότητες καθώς οι οικονομικές συνθήκες δεν έχουν ακόμη ξεκαθαρίσει.

Επίσης η προσπάθεια αυτή έρχεται ενώ η Meta αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις από εποπτικής και ρυθμιστικής άποψης, καθώς η αμερικανική κυβέρνηση εξετάζει εάν θα πρέπει να υποχρεώσει την εταιρεία να αποσχίσει ορισμένες δραστηριότητές της για λόγους ανταγωνισμού. Αυτό αφορά όχι μόνο τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης του Facebook αλλά και άλλες θυγατρικές και πλατφόρμες της. Κανείς δεν ξέρει προς το παρόν τουλάχιστον το πώς οι αρχές θα αντιμετωπίσουν τα σχέδια της εταιρείας για το μετασύμπαν όπου εγείρονται νέα και περισσότερα ερωτήματα ιδιωτικότητας των χρηστών.

Η αλλαγές της Apple

Αναφερόμενα στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας και τις προοπτικές της για το τρέχον έτος, υψηλόβαθμα στελέχη της Meta Platforms όπως ο οικονομικός διευθυντής Ντέιβ Ουέχνερ ανέφεραν ότι η επίδραση από τη νέα πολιτική της Apple για την ιδιωτικότητα θα είναι ισχυρή. Η Apple από τον Απρίλιο άλλαξε το λογισμό των iPhone ώστε να καλούνται οι χρήστες να συναινέσουν ρητά εάν θέλουν να παρακολουθούνται οι δραστηριότητές τους. Επειδή πολύ περισσότεροι χρήστες που έχουν την επιλογή απαντούν τώρα ότι δεν θέλουν, έχουν αυτό έχει επηρεάσει σημαντικά την δυνατότητα που είχαν μέχρι τώρα εφαρμογές να συγκεντρώνουν προσωπικά στοιχεία ώστε να στέλνονται στη συνέχεια σους χρήστες αυτούς στοχευμένες διαφημίσεις. Η νέα πολιτική της Apple αναμένεται να προκαλέσει στη Meta χαμένες πωλήσεις από τέτοιες διαφημίσεις ύψους 10 δις δολ , ή το 8% των εσόδων του 2021 σύμφωνα με τον Ουέχνερ, όπως αναφέρει η Wall Street Journal.

Τα αποτελέσματα που προκάλεσαν ανησυχία

Η Meta ανακοίνωσε ότι τα έσοδα το πρώτο τρίμηνο θα είναι 27 έως 29 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι αναλυτές ανέμεναν 30,15 δισ. δολάρια. Επίσης ανακοινώθηκε ότι οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες του Facebook σε όλο τον κόσμο ήταν 1,929 δισεκατομμύρια στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, εμφανίζοντας για πρώτη φορά μείωση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, όταν ήταν 1,93 δισεκατομμύρια. Τα συνολικά έσοδα δ’ τριμήνου 2021 της εταιρείας που προέρχονται από τις διαφημίσεις αυξήθηκαν στα 33,67 δισεκατομμύρια έναντι 28,07 δισ. δολ. στο δ’ τρίμηνο του 2020. Παράλληλα όμως οι δαπάνες της εταιρείας σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 21 δισεκατομμύρια δολάρια, κάτι που οδήγησε στη μείωση της κερδοφορίας.

Την Πέμπτη η μετοχή της εταιρείας στη Γουόλ Στριτ σημείωσε βουτιά χωρίς προηγούμενο.

* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια