Oλοένα και φουντώνει η συζήτηση στην Ελλάδα για την απόκτηση των F35. Η χώρα μας χρειάζεται άμεσα οπλικά συστήματα που θα κάνουν την διαφορά στο Αιγαίο. Άλλοι συμφωνούν και άλλοι διαφωνούν με αυτή την επιλογή του μαχητικού.
Η χώρα μας σίγουρα χρειάζεται μαχητικά. Πάντως υπάρχουν κάποιοι προβληματισμοί.
Είναι καλό αεροσκάφος για την καθημερινότητα του Αιγαίου;
Είναι φθηνό αεροσκάφος;
Το ελληνικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του μαχητικού 5ης γενιάς δεν προέκυψε τώρα. Τόσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια αλλά και τα επιτελεία έχουν τονίσει ότι έχουν γίνει διερευνητικές ενέργειες.
Ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης η κατασκευάστρια εταιρεία ενημέρωσε ότι έχει λάβει από την ελληνική πλευρά επίσημο αίτημα εκδήλωσης ενδιαφέροντος (Letter OfRequest). Αφορά μεταξύ άλλων τη διαθεσιμότητα προς τη χώρα μας και φυσικά την τιμή του αεροσκάφους.
Η ένταξή τους στο δυναμικό της Πολεμικής Αεροπορίας δεν είναι κάτι απλό. Ακόμη και για μία μοίρα μαχητικών θα χρειαστεί να γίνουν σημαντικές αλλαγές υποδομών. Η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να κάνει τεράστια άλματα εκσυγχρονισμού για να υποδεχτεί και να συντηρεί τα μαχητικά 5ης γενιάς. Σημειώνεται επίσης ότι δύο ζητήματα που οπωσδήποτε θα απασχολήσουν την ελληνική πλευρά είναι το τεράστιο κόστος αγοράς και πτήσης τους. Ενα F-35 κοστίζει περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε περίπου 44.000 δολάρια ανέρχεται κάθε ώρα πτήσης.
Τι αναφέρουν οι πληροφορίες
Η Πολεμική Αεροπορία ετοιμάζεται για την επόμενη ημέρα μετάβασης στο αεροσκάφος 5ης γενιάς. Η απόκτηση του αεροσκάφους F-35, με stealth χαρακτηριστικά, θεωρείται πλέον βέβαιη. Χθες, κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συζήτησης στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος υποστήριξε ότι νομοτελειακά θα πάμε στο αεροσκάφος 5ης γενιάς, το F-35, καθώς έχει ανοίξει ένα παράθυρο ευκαιρίας που θα πρέπει να το εκμεταλλευτούμε στην Ελλάδα.
Αλλά ακόμα κι αν συμφωνούσαμε να πάμε στα F-35 τώρα, τα πρώτα θα έρχονται μετά από μερικά χρόνια. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα επικεντρώνεται στην αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών F-16 και των Mirage, με την επανεκκίνηση της ροής των ανταλλακτικών που είχε διακοπεί από το 2012, αναφέρει το enikos.gr.
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 βαδίζει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, υποστήριξε ο Ντένης Πλέσσας, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων, Lockheed Martin Aeronautics/International. Το πρώτο αεροσκάφος F-16 Viper βρίσκεται στο υπόστεγο στην ΕΑΒ με σκοπό να γίνει το πρωτότυπο που θα σταλεί στις ΗΠΑ για δοκιμές στο τέλος του χρόνου. Μεγάλη συζήτηση γίνεται για τη συνεργασία ενός ψηφιακού συστήματος με ένα αναλογικό. Πρόκειται για το ραντάρ Ενεργητικής Ηλεκτρονικής Σάρωσης AESA με το αναλογικό σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS.
«Είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο. Οι σχεδιαστές έδειξαν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους στην ελληνική και την αμερικανική αεροπορία» τόνισε ο κος Πλέσσας, που εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι με το ηλεκτρονικό πρόγραμμα το πρόβλημα ξεπερνιέται.
Ο κ. Πλέσσας υποστήριξε ότι ανησυχεί για την κατάσταση στην ΕΑΒ και τόνισε ότι χρειάζεται βελτίωση για να μπορέσει να ανταποκριθεί και να φέρει σε πέρας το έργο της αναβάθμισης των F-16. Αναφερόμενος στο F-35, υποστήριξε ότι αναμφίβολα η Ελλάδα μπορεί να μπει στο πρόγραμμα.
Όπως αναφέρθηκε στην συζήτηση εκτός από την Ελλάδα, η Πολωνία και το Βέλγιο, που έχουν ήδη παραγγείλει F-35 θα μπορούσαν να μπουν στο πρόγραμμα αντικατάστασης του κατασκευαστικού έργου που έχουν τουρκικές εταιρείες, μετά την αποπομπή της χώρας από το πρόγραμμα.
Διευκρίνισε, ωστόσο, ότι αυτό εξαρτάται από τον αριθμό των παραγγελιών και οι χώρες που θα μπουν θα διεκδικήσουν μέρος της κατασκευής ή άλλα ανταλλάγματα, που θα είναι χρήσιμα για την αμυντική μας βιομηχανία και τις υποδομές των Ενόπλων Δυνάμεων.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 εκφράστηκε η αισιοδοξία ότι προς το τέλος του χρόνου το πρώτο αεροσκάφος σε έκδοση Viper θα μεταφερθεί από την Ελλάδα στο Τέξας των ΗΠΑ, προκειμένου να γίνουν όλοι οι έλεγχοι και τελικές υποδείξεις, πάνω στα οποία θα διαμορφωθεί η τελική έκδοση του πρωτότυπου για τα υπόλοιπα 83 αεροσκάφη. Όπως είχε διευκρινίσει πρόσφατα το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, το πρόγραμμα θα διαρκέσει περίπου 8 έτη με τις τελευταίες παραδόσεις αεροσκαφών το 2027, ενώ οι εργασίες αναβάθμισης θα εκτελεστούν στην ΕΑΒ.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια