Από Γιώργος Βροντάκης
Τα Electronic sports (esports) ή στα ελληνικά «ηλεκτρονικός αθλητισμός» έχουν αρχίσει και μεγαλώνουν την τελευταία 10ετία, αλλά με την πανδημία έγιναν πιο δημοφιλή.
Αγώνες σε ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βόλεϊ, τένις, πόλο, χάντμπολ και γενικά παντού υπάρχουν μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού σε ολόκληρο τον κόσμο εξαιτίας της τεράστιας έξαρσης του κορωνοϊού.
Αν κάποια στιγμή βγει το «λουκέτο», τότε θα είναι από τον Μάιο στην καλύτερη των περιπτώσεων και ο κόσμος έχει στραφεί και λόγω καραντίνας στα Esports. Μια ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Τι είναι, όμως, αυτά;
Τα πρώτα E-Sports
H πρώτη υποτυπώδης μορφή τους έχει τις ρίζες της στην Αμερική το 1972 και συγκεκριμένα 10 χρόνια μετά τη δημιουργία του πρώτου επίσημου video game του Spacewar. Όλα ξεκίνησαν, όταν οι φοιτητές του πανεπιστημίου Stanford της Καλιφόρνια μαζεύτηκαν για να παίξουν ένα τουρνουά μεταξύ τους.
Εννιά χρόνια αργότερα, το 1981, η Atari διεξήγαγε το πρώτο της τουρνουά στην Αμερική με την ονομασία Space Invaders Championship με την συμμετοχή 10.000 παικτών κάθε ηλικίας στο ομώνυμο video game. Μάλιστα, την ίδια χρονιά ιδρύθηκε ο οργανισμός Twin Galaxies που εισήγαγε τα games στο βιβλίο Γκίνες και, έπειτα από δύο χρόνια, ίδρυσε την Εθνική ομάδα video games της Αμερικής. Το Internet άρχισε τις... συνδέσεις του το 1990 και τότε ξεκίνησαν τα πρώτα online τουρνουά.
Ο όρος esports αφορά τα τουρνουά που διεξάγονται για πολλά games μαζί ή για μεμονωμένα games, είτε αυτά είναι από μεγάλες διοργανώσεις παγκόσμιας εμβέλειας, είτε σε τοπικό επίπεδο αντίστοιχα. Τα esports συνηθίζονται κυρίως στα genres των MOBA (multiplayer online battle arena), Real-Time Strategy, Fighting, First-Person Shooters και Sports.
Τα Esports κερδίζουν συνεχώς φαν σε ολόκληρο τον πλανήτη, αφού παρουσιάζουν τεράστιο ενδιαφέρον, επειδή ο παίκτης μπορεί να παίξει μέσω internet με αντιπάλους απ’ όλο τον κόσμο.
Μόνο Παναθηναϊκός και Άρης στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, μέχρι στιγμής, τμήματα ESports βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, παρουσιάζοντας όμως αυξητικές τάσεις. Ομάδα έχουν ιδρύσει ο Παναθηναϊκός και ο Άρης. Στην Ευρώπη χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Μάντσεστερ Σίτι, η Ίντερ, η Ρόμα, η Σπόρτινγκ, η Βόλφσμπουργκ, αλλά και η Βαλένθια.
Στη χώρα μας τα Electronic Sports στηρίζονται κυρίως από δύο εταιρείες. Το CowboyTV και την Reload Entertainment. Το CowboyTV διοργανώνει στην Αθήνα (Hellenic American College) το Gameathlon από το 2013 και στη Θεσσαλονίκη το Egaming που διεξάγεται στα πλαίσια της ΔΕΘ (Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης). Τα τουρνουά διοργανώνονται πάνω σε League of Legends, Street Fighter 4, Pro Evolution Soccer, Halo StarCraft 2, Counter-Strike, Injustice, FIFA, NBA 2K, Tekken, Gran Turismo, Pokemon και Magic the Gathering.
Σύμφωνα με τα στατιστικά, το 71% του ελληνικού κοινού που ασχολείται με τα ηλεκτρονικά αθλήματα είναι ηλικίας 13 με 34 ετών, με τη μεγαλύτερη ηλικιακή κατηγορία να είναι εκείνη των 25-34 ετών (28%).
Στους Ολυμπιακούς Αγώνες
Μια σύνοδος κορυφής που διεξήχθη από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή τον Οκτώβριο του 2017 αναγνώρισε την αυξανόμενη δημοτικότητα των Esports, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι μπορούν να εισαχθούν στο επίσημο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Η ΔΟΕ τα αναγνώρισε τον Νοέμβριο του 2018 ως αθλητική δραστηριότητα και αναμένεται να είναι άθλημα το 2024 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού.
Βασικές κατηγορίες των Esports
- Sports (ασχολείται με αθλήματα)
- First Person Shooter (FPS): ο χρήστης «βλέπει» το παιχνίδι μέσα από τα μάτια του παίκτη του
- Real Time Strategy (RTS): βασίζονται στην στρατηγική και δεν εξελίσσονται σε ξεχωριστούς γύρους
- Multiplayer Online Battle Arena (MOBA): Αντί για έναν στρατό εξελίσσεις τον παίκτη σου, ανεβάζοντας τον level, προσθέτοντας του νέα όπλα κ.α
- Fighting: 1vs1 μονομαχίες δύο χαρακτήρων όπου στόχος είναι η εξουδετέρωση του αντιπάλου μέσω των χτυπημάτων
Τα πιο δημοφιλή παιχνίδια
Τα ESports αποτελούν τη νέα τάση της εποχής και βασίζεται στην άρρηκτη σχέση που έχει αποκτήσει ο άνθρωπος με τους υπολογιστές, τις παιχνιδομηχανές και τις κάθε λογής «έξυπνες» συσκευές. Στην ουσία αποτελούν μια νέα μορφή αθλητισμού, όπου τον ρόλο των αθλητών έχουν οι παίκτες videogames που συναγωνίζονται σε δημοφιλή παιχνίδια μέσω υπολογιστών ή παιχνιδομηχανών.
Τα πιο δημοφιλή παιχνίδια είναι: League of Legends, Counter-Strike, StarCraft, Dota, Hearthstone, FIFA και Pro Evolution Soccer.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια