Η τιμή του βαρελιού του αμερικανικού αργού βυθίστηκε κάτω από το 0 εχθές για πρώτη φορά στα χρονικά
Η τιμή του βαρελιού του αμερικανικού αργού βυθίστηκε κάτω από το 0 δολάριο χθες για πρώτη φορά στην Ιστορία, σε μια ανησυχητική ένδειξη για άνευ προηγουμένου παγκόσμιο ενεργειακό κορεσμό καθώς η πανδημία του κορωνοϊού έχει παραλύσει τα ταξίδια και την οικονομική δραστηριότητα.
Η τιμή του βαρελιού του αμερικανικού αργού ανέκαμψε σήμερα στην αγορά της Ασίας, επανερχόμενο μετά την έναρξη των συναλλαγών λίγο πάνω από το μηδέν. Η τιμή του βαρελιού του WTI προς παράδοση τον Μάιο διαμορφώθηκε στο 1,36 δολάριο το βαρέλι στις 09:22 ώρα Ελλάδας, έναντι των –37,63 δολαρίων, της τιμής χωρίς ιστορικό προηγούμενο στην οποία είχε κλείσει χθες, Δευτέρα, το βράδυ στη Νέα Υόρκη.
Ακολουθεί μια εξήγηση του τι σημαίνουν οι αρνητικές τιμές πετρελαίου στον πραγματικό κόσμο:
Τι σημαίνει αρνητική τιμή για τα futures;
Η τιμή του βαρελιού του αργού βασίζεται σε παράγοντες όπως η προσφορά, η ζήτηση και η ποιότητα. Η προσφορά καυσίμων ξεπερνά κατά πολύ τη ζήτηση από τότε που ο κορωνοϊός ανάγκασε δισεκατομμύρια ανθρώπους να σταματούν να ταξιδεύουν.
Λόγω της υπερπροσφοράς, οι δεξαμενές αποθήκευσης για το WTI γεμίζουν τόσο πολύ που είναι δύσκολο να βρεθεί χώρος. Η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι μονάδες αποθήκευσης στο Κάσινγκ της Οκλαχόμα, την καρδιά του αμερικανικού δικτύου αγωγών, ήταν γεμάτες κατά 72% στις 10 Απριλίου.
«Δεν υπάρχει πλέον διαθέσιμη αποθήκευση άρα η τιμή του εμπορεύματος είναι ουσιαστικά χωρίς αξία», δήλωσε ο Μπομπ Γιόγκερ, επικεφαλής του τμήματος συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης (futures) στη Mizuho στη Νέα Υόρκη. «Άρα όταν είναι μείον ένα δολάριο, θα σε πληρώσουν ένα δολάριο για να φύγει αυτό από εκεί».
Η βουτιά της τιμής οφείλετο εν μέρει στον τρόπο που γίνεται η διαπραγμάτευση του πετρελαίου. Ένα συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης αφορά 1.000 βαρέλια αργού, παραδοτέα στο Κάσινγκ, όπου οι ενεργειακές εταιρίες έχουν δεξαμενές αποθήκευσης με δυναμικότητα περίπου 76 εκατ. βαρέλια.
Κάθε συμβόλαιο τελεί υπό διαπραγμάτευση για έναν μήνα, με το συμβόλαιο Μαΐου να λήγει σήμερα, Τρίτη. Οι επενδυτές που διακρατούσαν τα συμβόλαια Μαΐου δεν ήθελαν να παραλάβουν το πετρέλαιο και να επιβαρυνθούν με κόστος αποθήκευσης και στο τέλος αναγκάστηκαν να πληρώσουν για να το ξεφορτωθούν.
Το συμβόλαιο Ιουνίου, που παραδίδεται ένα μήνα αργότερα, συνεχίζει να κινείται σε επίπεδα πάνω από τα 20 δολάρια το βαρέλι, αλλά το κραχ της τιμής υποδηλώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος του χώρου αποθήκευσης έχει ήδη γεμίσει.
Τι σημαίνει αυτό για τους καταναλωτές
Το κραχ στις τιμές των futures του αργού στο Κάσινγκ δεν θα μεταφραστούν αυτόματα σε κραχ στις τιμές των πρατηρίων βενζίνης, δηλωσε ο Τομ Κλόζα, βετεράνος αναλυτής στην Oil Price Information Services.
«Θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τις τιμές βενζίνης, ντίζελ και καυσίμων αεροσκαφών να μειώνονται τον Μάιο αλλά δεν θα πρέπει να συμπεράνει κανείς ότι θα δούμε να χαρίζουν καύσιμα ή ότι θα δούμε αντίστοιχες τεράστιες, πρωτόγνωρες μειώσεις που είδαμε σήμερα (σ.σ. χθες) στο αργό πετρέλαιο», δήλωσε ο Κλόζα.
Με τις πρόσφατες χαμηλές τιμές πετρελαίου, η τυπική αμερικανική οικογένεια πιθανόν να εξοικονομήσει περίπου 150 με 175 δολάρια αυτό το μήνα για την αγορά καυσίμων, δήλωσε ο ίδιος.
Τι σημαίνει για τα ελληνικά διυλιστήρια η κατάρρευση των διεθνών τιμών του πετρελαίου
Η πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων μεταφράζεται για τα διυλιστήρια σημαντικές ευκαιρίες για προμήθεια πρώτης ύλης σε ανταγωνιστικό κόστος. Αυτό συμβάλει στην ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων (η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και πώλησης).
Διυλιστήρια όπως τα ελληνικά (ΕΛΠΕ, Motor Oil) που μπορούν να αξιοποιήσουν το περιθώριο μεταξύ ελαφριών και βαρύτερων πετρελαίων, είναι δυνητικά στους κερδισμένους από την πτώση των τιμών του πετρελαίου.
Ωστόσο, όποια οφέλη αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την τιμή της πρώτης ύλης εξανεμίζονται από την κατάρρευση της ζήτησης που έχει προκαλέσει η πανδημία κορονοϊού. Και αυτό αναμένεται να γίνει εμφανές στις πωλήσεις των επομένων μηνών στα καύσιμα κίνησης, στα αεροπορικά καύσιμα και στα ναυτιλιακά καύσιμα, που λόγω της καθήλωσης του τουρισμού θα επηρεαστούν ανάλογα.
Η πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων μεταφράζεται για τα διυλιστήρια σημαντικές ευκαιρίες για προμήθεια πρώτης ύλης σε ανταγωνιστικό κόστος. Αυτό συμβάλει στην ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων (η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς και πώλησης).
Διυλιστήρια όπως τα ελληνικά (ΕΛΠΕ, Motor Oil) που μπορούν να αξιοποιήσουν το περιθώριο μεταξύ ελαφριών και βαρύτερων πετρελαίων, είναι δυνητικά στους κερδισμένους από την πτώση των τιμών του πετρελαίου.
Ωστόσο, όποια οφέλη αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την τιμή της πρώτης ύλης εξανεμίζονται από την κατάρρευση της ζήτησης που έχει προκαλέσει η πανδημία κορονοϊού. Και αυτό αναμένεται να γίνει εμφανές στις πωλήσεις των επομένων μηνών στα καύσιμα κίνησης, στα αεροπορικά καύσιμα και στα ναυτιλιακά καύσιμα, που λόγω της καθήλωσης του τουρισμού θα επηρεαστούν ανάλογα.
Τι σημαίνει για τις αεροπορικές εταιρείες;
Για τις υπερχρεωμένες αεροπορικές εταιρίες, η πτώση στις τιμές του αργού θα έχει ως αποτέλεσμα να γίνουν φθηνότερες οι πτήσεις που εκτελούνται και που είναι ήδη σχεδόν άδειες καθώς ο κόσμος παραμένει κλεισμένος στα σπίτια του.
Η βουτιά στα futures του αργού υποδηλώνει επίσης ότι η αγορά δεν αναμένει ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα προσθέσουν και πάλι πολλές πτήσεις σύντομα στα δίκτυά τους, δήλωσε αναλυτής της Raymond James.
Για τις υπερχρεωμένες αεροπορικές εταιρίες, η πτώση στις τιμές του αργού θα έχει ως αποτέλεσμα να γίνουν φθηνότερες οι πτήσεις που εκτελούνται και που είναι ήδη σχεδόν άδειες καθώς ο κόσμος παραμένει κλεισμένος στα σπίτια του.
Η βουτιά στα futures του αργού υποδηλώνει επίσης ότι η αγορά δεν αναμένει ότι οι αεροπορικές εταιρίες θα προσθέσουν και πάλι πολλές πτήσεις σύντομα στα δίκτυά τους, δήλωσε αναλυτής της Raymond James.
Το σημαίνει για την ανάκαμψη της Οικονομίας;
Ενώ οι επενδυτές και οι αναλυτές επεξεργάζονται τις τεχνικές λεπτομέρειες των αγορών πετρελαίου που συνέβαλαν στο κραχ, άλλοι προσπαθούν να δουν τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την οικονομία. Τους τελευταίους δύο με τρεις μήνες έχουν αποθηκευθεί παγκοσμίως περίπου 30 εκατ. βαρέλια την ημέρα –ποσότητα που αντιστοιχούσε στο 30% της παγκόσμιας ζήτησης.
Ακόμα κι αν η ζήτηση επιστρέψει στα επίπεδα προ του κορωνοϊού, θα χρειαστεί πολύ καιρός για να καταναλωθεί το αργό πετρέλαιο που έχει αποθηκευθεί.
«Αυτό που σας λέει η αγορά ενέργειας είναι ότι η ζήτηση δεν θα ανακάμψει άμεσα και ότι υπάρχει πλεονάζουσα προσφορά», δήλωσε ο Κέβιν Φλάναγκαν, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Wisdomtree Asset Management, στη Νέα Υόρκη.
Η τιμή των συμβολαίων του Ιουνίου επίσης σημείωσε μεγάλη πτώση χθες, υποχωρώντας κατά 18,4% στα 20,43 δολάρια το βαρέλι. Αυτό αποτελεί πιο αξιόπιστη άποψη για το πώς αξιολογούν οι traders την καταναλωτική ζήτηση για ενέργεια στο άμεσο μέλλον. Δεν έχει υποχωρήσει κάτω από το μηδέν, αλλά βρίσκεται σε πτωτική τροχιά.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια