Του Τιερί Μεϊσάν
Ενώ οι πληθυσμοί έχουν τα μάτια τους κολλημένα στα στοιχεία της εξέλιξης του κορωνοϊού, λαμβάνει χώρα μια βαθιά αναδιοργάνωση των εκτελεστικών εξουσιών, δίνοντας τον πρωτεύοντα ρόλο στους ανώτερους υπαλλήλους της Υγείας σε σχέση με τους πολιτικούς. Στη σκιά, τραπεζίτες και στρατιωτικοί κινούνται ελπίζοντας να κατασχέσουν την εξουσία προς όφελος τους.
Την 1η Φεβρουαρίου, ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας, Mark Esper, έδωσε εντολή στον στρατηγό Terrence J. O’Shaughnessy να είναι έτοιμος. Στις 13 Φεβρουαρίου, ο τελευταίος δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής της Γερουσίας για τις Ένοπλες Δυνάμεις ότι προετοιμάζεται για το χειρότερο σενάριο. Σε περίπτωση υγειονομικής καταστροφής, το σχέδιο για τη “συνέχεια της διακυβέρνησης” θα τον κάνει τον επόμενο δικτάτορα (με την αρχαία έννοια του όρου) των Ηνωμένων Πολιτειών.
Η υπεροχή της διοικητικής λογικής έναντι της πολιτικής
Πολλές κυβερνήσεις βιομηχανικών χωρών αποφάσισαν να ανταποκριθούν στην επιδημία Covid-19 θέτοντας τους πληθυσμούς τους υπό κατ’ οίκον περιορισμό. Η στρατηγική αυτή δεν προκύπτει από την ιατρική επιστήμη, η οποία ποτέ δεν επέβαλε την απομόνωση των υγιών ατόμων, αλλά προτιμά τη καλή διαχείριση των ιατρικών μέσων που αποσκοπούν στην αποτροπή μιας μαζικής άφιξης ασθενών ώστε να μην φτάσουν τα νοσοκομεία σε σημείο κορεσμού. Σπάνια είναι τα βιομηχανικά κράτη, όπως η Σουηδία, που απέρριψαν αυτή τη διοικητική προσέγγιση της επιδημίας. Η τελευταία επέλεξε την ιατρική προσέγγιση και, ως εκ τούτου, δεν επέβαλλε γενικό περιορισμό κατ’ οίκον.
Το πρώτο μάθημα της τρέχουσας περιόδου είναι επομένως ότι στις ανεπτυγμένες χώρες η διοικητική λογική είναι πλέον ανώτερη από την ιατρική εμπειρία. Ωστόσο, ακόμη και χωρίς να διαθέτω καμία ιατρική αρμοδιότητα, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι χιλιετίες ιατρικής εμπειρίας μπορούν να είναι πιο αποτελεσματικές ενάντια σε μια ασθένεια παρά τις γραφειοκρατικές συνταγές. Κατά τα λοιπά, εάν συνεχίσουμε να παρακολουθούμε το φαινόμενο που βρίσκεται σε εξέλιξη, παρατηρούμε ότι προς το παρόν η Σουηδία καταγράφει 10 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, ενώ η Ιταλία φτάνει στα 166 ανά εκατομμύριο. Φυσικά, αυτή είναι μόνο η αρχή της επιδημίας και αυτές οι δύο χώρες είναι πολύ διαφορετικές. Ωστόσο, η Ιταλία θα αντιμετωπίσει πιθανώς ένα δεύτερο και στη συνέχεια ένα τρίτο κύμα μόλυνσης, ενώ η Σουηδία θα έχει αποκτήσει ομαδική ανοσία και θα προστατευθεί από αυτήν.
Η πρωτοκαθεδρία των ανώτερων διοικητικών υπαλλήλων του τομέα της υγείας στους εκλεγμένους από το λαό
Τούτου λεχθέντος, ο γενικός περιορισμός των υγιών ανθρώπων διαταράσσει όχι μόνο την οικονομία αλλά και τους τρόπους διακυβέρνησης. Σχεδόν παντού, βλέπουμε τη φωνή των πολιτικών να εξασθενεί σε σχέση με αυτή των ανώτερων αξιωματούχων υγείας, που υποτίθεται ότι είναι πιο αποτελεσματικοί από εκείνους. Αυτό είναι λογικό, δεδομένου ότι η απόφαση για περιορισμό είναι καθαρά διοικητική. Έχουμε συλλογικά συμφωνήσει να αγωνιστούμε για τα νοσοκομεία μας και να μη κολλήσουμε την ασθένεια, όχι να καταπολεμήσουμε την επιδημία.
Ο καθένας μπορεί δυστυχώς να παρατηρήσει ότι αντίθετα με τα φαινόμενα, δεν έχουμε κερδίσει σε αποτελεσματικότητα. Για παράδειγμα, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν μπόρεσαν να παράσχουν έγκαιρα τον απαραίτητο ιατρικό εξοπλισμό και φάρμακα. Λάθος λόγω των συνηθισμένων κανόνων. Για παράδειγμα: η οικονομική παγκοσμιοποίηση έχει οδηγήσει στο γεγονός ότι υπάρχει μόνο ένας κατασκευαστής τεχνητών αναπνευστήρων και έτυχε να είναι Κινέζος. Οι διαδικασίες διαγωνισμού απαιτούν μερικούς μήνες μέχρι να υλοποιηθούν και δεν υπάρχουν πλέον πολιτικοί για να τις παρακάμψουν. Μόνο οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν σε θέση να επιλύσουν άμεσα αυτό το πρόβλημα μέσω της επίταξης εταιριών.
Η Γαλλία, η οποία γνώρισε με τον Φίλιπ Πετέν μια διοικητική δικτατορία γνωστή ως “Γαλλικό Κράτος” κατά τη διάρκεια του Β Παγκόσμιου Πολέμου, έχει ήδη βιώσει μια ανάληψη της πολιτικής εξουσίας από ανώτερους αξιωματούχους για τρεις δεκαετίες. Μίλησαν τότε για ENAρχία (σ.μετρ., από το ακρώνυμο ENA, École Nationale d’Administration, Εθνική Σχολή Διοίκησης). Πανομοιότυπα και χωρίς να το συνειδητοποιήσει, στέρησε τους πολιτικούς της γνώσης της διοίκησης που τους απονεμένε η συνάθροιση τοπικών και εθνικών εντολών. Από τότε, οι αιρετοί κυβερνόντες είναι πλέον λιγότερο ενημερωμένοι από τους ανώτερους διοικητικούς υπαλλήλους και έχουν όλες τις δυσκολίες του κόσμου να τους ελέγχουν.
Όπως οι ανώτεροι υπάλληλοι του τομέα της υγείας βρέθηκαν ξαφνικά με εξουσία που κανονικά δεν τους ανήκει, ορισμένοι τραπεζίτες και στρατιωτικοί ποθούν την ίδια προαγωγή σε βάρος των πολιτικών.
Τραπεζίτες κρυμμένοι στη σκιά
Ο πρώην Βρετανός υπουργός Οικονομικών, μετέπειτα πρωθυπουργός, Γκόρντον Μπράουν, δημοσίευσε μια ελεύθερη στήλη στους Financial Times [1].
Συνηγορεί εκεί υπέρ της χρήσης του φόβου του Covid-19 για να επιτευχτεί αυτό που απέτυχε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης του 2008. Την εποχή εκείνη, δεν κατάφερε να δημιουργήσει μια παγκόσμια οικονομική κυβέρνηση και έπρεπε να ικανοποιηθεί μόνο με μια απλή διαβούλευση με τη G20. Θα ήταν δυνατόν σήμερα, συνεχίζει, να δημιουργηθεί μια παγκόσμια κυβέρνηση για την υγεία. Και προτείνει να εξεταστεί ποιες δυνάμεις θα έπρεπε να συνδέονται με τα μόνιμα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Τίποτα δεν επιτρέπει να πιστέψουμε ότι αυτή η παγκόσμια κυβέρνηση θα επιτύχαινε καλύτερα από τις εθνικές κυβερνήσεις. Το μόνο που είναι βέβαιο είναι ότι θα ξέφευγε από κάθε μορφή δημοκρατικού ελέγχου.
Το σχέδιο αυτό δεν έχει περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας από αυτό της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κυβέρνησης. Ο Γκόρντον Μπράουν ήταν επίσης φανατικός υποστηρικτής της διατήρησης του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και εκεί πάλι, έχασε.
Το βαθύ κράτος των ΗΠΑ κρυμμένο στη σκιά
Ιστορικά, σε όλες τις κρίσεις, οι κυβερνόντες προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το επιχείρημα της “επείγουσας ανάγκης” για να τροποποιήσουν την εξουσία χωρίς οι πολίτες να έχουν το χρόνο να σκέφτονται, και συχνά το επιτυγχάνουν.
Στις 30 Ιανουαρίου 2020, ο ΠΟΥ κήρυξε την «κατάσταση έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία με διεθνή εμβέλεια». Την επόμενη μέρα, ο υπουργός Άμυνας, Mark Esper, υπογράφει κρυφά μια Warning Order (Διαταγή Συναγερμού) που θέτει ότι η NorthCom πρέπει να είναι έτοιμη για την πιθανή εφαρμογή των νέων κανόνων της “συνέχειας της διακυβέρνησης “.
Οι τελευταίοι είναι ταξινομημένοι Above-Top Secret, δηλαδή η κοινοποίηση τους περιορίζεται σε άτομα με το υψηλότερο επίπεδο εξουσιοδότησης και τα οποία διαθέτουν επίσης ειδική ονομαστική πρόσβαση (Special Access Program).
Να θυμηθούμε ότι η αρχή της “συνέχειας της διακυβέρνησης” σφυρηλατήθηκε κατά την έναρξη του Ψυχρού Πολέμου. Επρόκειτο να προστατευτούν οι Ηνωμένες Πολιτείες σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου κατά της Σοβιετικής Ένωσης και σε περίπτωση θανάτου ή ανικανότητας του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και του Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων. Σύμφωνα με γραπτή οδηγία του προέδρου Dwight Eisenhower, έπρεπε μια στρατιωτική κυβέρνηση αντικατάστασης να εξασφαλίσει αμέσως την συνέχεια της εξουσίας κατά τη διάρκεια του πολέμου μέχρι να αποκατασταθούν οι δημοκρατικές διαδικασίες [2].
Τέτοια κυβέρνηση αντικατάστασης δεν απαιτήθηκε ποτέ, εκτός στις 11 Σεπτεμβρίου 2001, από τον εθνικό συντονιστή για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας, Richard Clarke [3]. Ωστόσο, αν και η χώρα βίωνε μια τρομερή επίθεση, ούτε ο πρόεδρος, ούτε ο αντιπρόεδρος ούτε ο πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων ήταν νεκροί ή εμποδισμένοι, γεγονός που με οδήγησε να καταλήξω στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για πραξικόπημα. Σε κάθε περίπτωση, ο πρόεδρος Τζωρτζ Μπους ο νεώτερος, ξαναβρήκε τα προνόμιά του την ίδια μέρα το βράδυ και δεν δόθηκε καμία εξήγηση για το τι είχε συμβεί κατά τις δέκα ώρες αναστολής της εξουσίας του [4].
Σύμφωνα με τον καλύτερο ειδικό για θέματα του Πενταγώνου, William Arkin, στο Newsweek [5], υπάρχουν τώρα επτά χωριστά σχέδια:
Rescue & Evacuation of the Occupants of the Executive Mansion (RESEM) για την προστασία του προέδρου, του αντιπροέδρου και των οικογενειών τους.
Joint Emergency Evacuation Plan (JEEP) με στόχο την προστασία του υπουργού Άμυνας και των κυριότερων στρατιωτικών ηγετών.
Atlas Plan για την προστασία των μελών του Κογκρέσου και του Ανωτάτου Δικαστηρίου.
Octagon, για το οποίο δεν γνωρίζουμε τίποτα.
Freejack, επίσης άγνωστο.
Zodiac, πάντα άγνωστο.
Granite Shadow που προβλέπει την ανάπτυξη ειδικών μονάδων στην Ουάσινγκτον και ορίζει τις συνθήκες χρήσης της βίας και τη μεταβίβαση τόπων υπό στρατιωτική εξουσία [6].
Σημειώστε ότι η RESEM στοχεύει στην προστασία του προέδρου και του αντιπροέδρου, αλλά μπορεί να εφαρμοστεί μόνο αφού πεθάνουν ή εμποδίζονται.
Σε κάθε περίπτωση, η εφαρμογή αυτών των επτά σχεδίων είναι ευθύνης της στρατιωτικής διοίκησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Βορείου Αμερικής (NorthCom) υπό την ευθύνη ενός επιφανούς άγνωστου, στρατηγού Terrence J. O’Shaughnessy.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι στο αμερικανικό δίκαιο, αυτός ο άνθρωπος δεν πρέπει να γίνει ο δικτάτορας των Ηνωμένων Πολιτειών παρά μόνο σε περίπτωση θανάτου ή ανικανότητας των τριών κύριων εκλεγμένων αντιπροσώπων του ομοσπονδιακού κράτους, αλλά ότι στην πράξη, έτυχε ο προκάτοχός του, στρατηγός Ralph Eberhart, να ασκήσει αυτή τη λειτουργία χωρίς να πληρούται αυτή η προϋπόθεση. Ο τελευταίος διευθύνει σήμερα, στα 73 του, τις κύριες αμερικανικές στρατιωτικές εταιρείες αεροηλεκτρονικής.
Ο στρατηγός O’Shaughnessy δήλωσε στην Επιτροπή των Ενόπλων Δυνάμεων της Γερουσίας στις 13 Φεβρουαρίου ότι η NorthCom προετοιμαζόταν για το χειρότερο. Για αυτό, διατηρεί καθημερινή επαφή με τις άλλες δέκα κεντρικές διοικήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών σε όλο τον κόσμο [7].
Η NorthCom έχει εξουσία όχι μόνο για τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και για τον Καναδά, το Μεξικό και τις Μπαχάμες. Σύμφωνα με διεθνείς συμφωνίες, μπορεί, με δική της πρωτοβουλία, να αναπτύξει στρατεύματα των ΗΠΑ σε αυτές τις τρεις χώρες.
Το 2016, ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα υπέγραψε την πολύ μυστική προεδρική πολιτική οδηγία αριθμό 40 (Presidential Policy Directive 40) για την «Πολιτική της Εθνικής Συνέχειας» (National Continuity Policy). Ο διαχειριστής του Οργανισμού για τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης (FEMA), Craig Fugate, υπέγραψε δύο ημέρες πριν από την ορκωμοσία του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, την οδηγία για την Ομοσπονδιακή Συνέχεια αριθμό 1 (Federal Continuity Directive 1) που καθορίζει ορισμένες λεπτομέρειες σε χαμηλότερα επίπεδα.
Έχουν σκεφτεί τα πάντα και είναι έτοιμοι για το χειρότερο. Η επιδημία τους παρέχει το κίνητρο για δράση.
Ξαφνικά, τα ερωτήματα που έθεσε ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών, Ζαο Λιτζιάν, σχετικά με πιθανή σκόπιμη διάδοση του ιού από τους αμερικανικούς στρατούς, αναλαμβάνουν την πλήρη σημασία τους.
Τιερί Μεϊσάν
Μετάφραση Κριστιάν Άκκυριά
[1] “End the dog-eat-dog mentality to tackle the crisis”, Gordon Brown, Financial Times (UK), Voltaire Network, March 26, 2020.
[2] Continuity of Government: Current Federal Arrangements and the Future, Harold C. Relyea, Congresionnal Research Service, August 5, 2005.
[3] Against All Enemies: Inside America’s War on Terror, Richard Clarke, Free Press (2004).
[4] A Pretext for War: 9/11, Iraq, and the Abuse of America’s Intelligence Agencies, James Bamfort, Anchor Books (2005).
[5] “Exclusive: Inside The Military’s Top Secret Plans If Coronavirus Cripples the Government”, William M. Arkin, Newsweek, March 18, 2020.
[6] “Top Secret Pentagon Operation “Granite Shadow” revealed. Today in DC: Commandos in the Streets?”, William Arkin, Washington Post, September 25, 2005.
[7] Hearing to receive testimony on United States Northern Command and United States Strategic Command in review of the Defense Authorization Request for fiscal year 2021 and the future years Defense Program, Senate Committe on Armed Service, February 13, 2020.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια