Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι ΕΔ.
Μπορεί οι μετανάστες-εισβολείς να έφυγαν από τα σύνορα, όμως ο Ερντογάν μετά την συντριβή στον Έβρο θα επιστρέψει.
Η επιστροφή μπορεί να γίνει είτε με τον ίδιο τρόπο, δηλαδή ''πολιορκία'' στις Καστανιές, είτε με αποστολή μεταναστών στο Αιγαίο.
Όλα τα σενάρια εξετάζονται από τους επιτελείς πλέον και δεν υπάρχει καθησυχασμός.
Κοινή συνιστώσα των συμπερασμάτων είναι ότι προκρίνεται η πιθανότητα η Τουρκία να προσπαθήσει να κάνει εξαγωγή της κρίσης και να δημιουργήσει μία νέα εστία έντασης, με τα επικρατέστερα σενάρια να είναι τα εξής τρία σύμφωνα με το enikos.gr.
1. Να στείλει βάρκες με αλλοδαπούς - φορείς του ιού
Πρόκειται για σενάριο που έχει μελετηθεί ενδελεχώς, καθώς προκρίνεται ως το πλέον πιθανό. Μία τέτοια κίνηση στην ουσία θα μεταφραστεί ως μία άκρως εχθρική – πολεμική ενέργεια αφού πλέον περνά από την εργαλειοποίηση των μεταναστευτικών ροών στην μετατροπή τους σε βιολογικές βόμβες. Ήδη έχουν εκπονηθεί σχέδια για ένα τέτοιο ενδεχόμενο αλλά και εναλλακτικές δράσεις, που θα επιφέρουν μπλοκάρισμα στις τουρκικές προσπάθειες, ίσως και πιο μεγάλο από αυτό στον Έβρο.
2. Να επιδιώξει την πρόκληση ατυχήματος στον Έβρο
Μπορεί να έχει εκκενωθεί ο Έβρος από τις χιλιάδες αλλοδαπών που είχε συγκεντρώσει η Τουρκία, ωστόσο οι προκλήσεις καλά κρατούν, αυτή τη φορά από αέρος. Η βραδινή… βόλτα των τουρκικών F-16 το βράδυ του Σαββάτου, καταγράφοντας 5 υπερπτήσεις σε 27 λεπτά, λίγο μετά τις 19.20, φαίνεται ότι αποτελεί μέρος συντονισμένης και καλά προγραμματισμένης κίνησης. Ίσως και να επιδιώκουν την κατάρριψη ή την σκληρή αντίδραση από την ελληνική πλευρά. Κάτι που έχει αποκωδικοποιηθεί από έμπειρους αξιωματικούς, που έχουν ήδη εκπονήσει σχέδια, με κάποιο από αυτά να περιλαμβάνει την ανάληψη ακόμα και πολύ δυναμικών δράσεων.
3. Να επιδιώξει την πρόκληση ατυχήματος με ακταιωρό
Η απόπειρα παρενόχλησης του σκάφους του λιμενικού που μετέφερε τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Αλκιβιάδη Στεφανή, παραμονή της 25ης Μαρτίου, στα Ίμια (όπως είχαμε αποκαλύψει στο enikos) δεν είναι τυχαία. Ήρθε να προστεθεί σε μία αλληλουχία προκλητικών ενεργειών με προσπάθειες εμβολισμού ή επακούμβησης πλωτών του λιμενικού στο Αιγαίο.
Ενδεχόμενη πρόκληση ατυχήματος που θα οδηγούσε σε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης (SAR) θα αποτελούσε το τέλειο προσάναμμα στην φωτιά των αμφισβητήσεων των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων από θαλάσσης και αέρος στο Αιγαίο. Κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη και σε θερμό επεισόδιο. Βεβαίως, εδώ το Ναυτικό είναι έτοιμο και για άλλα ενδεχόμενα, και σε ότι αφορά ενδεχόμενες αντιδράσεις παραπέμπει στην στάση της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς» και το τείχος που ύψωσε απέναντι στο ερευνητικό Barbaros και τα πολεμικά που το συνόδευαν στην Ανατολική Μεσόγειο.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, η Αθήνα παραμένει σε εγρήγορση, καθώς η Αγκυρα εξακολουθεί τις έρευνες στην Κύπρο και δεσμεύει περιοχές για ασκήσεις με πλοία και υποβρύχια στην περιοχή ανάμεσα σε Καστελλόριζο - Ρόδο και νότια της Κρήτης έως και τις αρχές Απριλίου. Από τις 15 Απριλίου και έπειτα, στην Αθήνα εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και το επόμενο βήμα από την Αγκυρα, δηλαδή η αποστολή ερευνητικού πλοίου στα νότια της Κρήτης.
Υπό τον διαρκή συντονισμό του αρχηγού ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνου Φλώρου, τα τρία επιτελεία εξετάζουν όλα τα πιθανά σενάρια, εμπλουτίζοντάς τα με τα νέα δεδομένα που καταγράφηκαν από τα υβριδικά στοιχεία που έλαβε η τουρκική επιθετικότητα τον προηγούμενο μήνα στον Εβρο. Επιπλέον, η Αθήνα αξιολογεί και την κατάθεση των συντεταγμένων του τουρκολιβυκού μνημονίου στον ΟΗΕ από τη μόνιμη αντιπροσωπεία της Τουρκίας.
Κινητικότητα
Γενικότερα, η τουρκική κινητικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο έχει ενταθεί, ιδιαιτέρως λόγω της προσπάθειας της Αγκυρας να ενισχύσει τις δυνάμεις του Φαγέζ αλ Σαράζ στη Λιβύη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της τουρκικής προσπάθειας να κρατήσει ζωντανό το καθεστώς Σαράζ στην Τρίπολη είναι το περιστατικό που αποκάλυψε η «Κ» την Παρασκευή (27/3) σχετικά με τον πλου του φορτηγού πλοίου «Pray» από το Χαϊντάρπασα της Κωνσταντινούπολης προς τη Μισράτα, το οποίο και αποκόπηκε τελικά από γαλλική φρεγάτα, η οποία και το υποχρέωσε να αλλάξει πορεία προς την Αττάλεια όπου και παραμένει.
Σήμερα η «Κ» αποκαλύπτει ορισμένα ακόμα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα. Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το τουρκικό φορτηγό πλοίο μετέφερε ανταλλακτικά και τμήματα πυραυλικών συστημάτων τύπου Hawk MIM-23, τα οποία το προηγούμενο χρονικό διάστημα υπέστησαν ζημιές ή και καταστράφηκαν από τις επιδρομές των δυνάμεων του στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ στα αεροδρόμια που ελέγχει ακόμα το καθεστώς του Φαγέζ αλ Σαράζ. Πρόκειται, δηλαδή, για φορτίο κρίσιμης σημασίας για την αεράμυνα των δυνάμεων του Σαράζ.
Νέο ''κάζο'' για Ερντογάν
Το φορτηγό πλοίο «Pray» είχε κάνει ξανά δρομολόγια με εξοπλισμό για τις δυνάμεις του Σαράζ στην Τρίπολη, το τελευταίο πριν από περίπου 2,5 μήνες, αλλά τότε έπλεε με διαφορετικό όνομα. Μετά την επιστροφή του, μετονομάστηκε σε «Pray» για την τελευταία αποστολή του, η οποία είχε σχεδιαστεί με βάση εικονικό προορισμό, όχι τη Μισράτα όπου πραγματικά κατευθυνόταν, αλλά την Τυνησία. Το πλοίο έφθασε στα νότια του Καστελλόριζου όπου και εντοπίστηκε από τη γαλλική φρεγάτα «Provence», ενώ για ημέρες έπλεε σε απόσταση η φρεγάτα «Σαλαμίς» και πιο κοντά η τουρκική «Goksu».
Αν και η Αθήνα δεν ενεπλάκη ενεργά σε καμία στιγμή, με εντολή του αρχηγού ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνου Φλώρου υπήρχε διαρκής επιφυλακή, ενώ εικόνα για τον πλου του «Pray» στο Αιγαίο, στα πρώτα στάδια μετά την έξοδό του από τα Δαρδανέλλια, υπήρχε μέσω του περιπολικού ανοικτής θαλάσσης «Γαύδος» του Λιμενικού Σώματος. Τελικά, το τουρκικό πλοίο ανέκρουσε πρύμναν προς Αττάλεια, όταν έγινε σαφές ότι υπήρχε πραγματικός κίνδυνος για νηοψία από τα τρία πλοία του ΝΑΤΟ που βρίσκονταν εκεί, κάτι που προφανώς θα έφερνε σε δύσκολη θέση την Αγκυρα.
Ολη αυτή η επιχείρηση έγινε υπό τον συντονισμό της Ναυτικής Διοίκησης του ΝΑΤΟ στο Νόρθγουντ, η οποία έχει πλήρη εικόνα για τη σαφή αυτή παραβατικότητα της Τουρκίας. Διπλωματικές πηγές ανέφεραν ότι η Αθήνα αξιολογεί θετικά τη σύσταση της νέας ευρωπαϊκής επιχείρησης EUNAVFOR MED «ΕΙΡΗΝΗ» (IRINI) για την επιτήρηση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ στη Λιβύη, καθώς με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται η παρουσία ευρωπαϊκών ναυτικών μονάδων στα νότια της Κρήτης.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια