Θα κλάψουνε μανούλες...


Του Κώστα Στούπα 

Ένα από τα βασικότερα γνωρίσματα μιας περιόδου "φούσκας" στις αγορές και κατ’ επέκταση και στις οικονομίες στον βαθμό που οι πρώτες αποτελούν τον καθρέφτη τους, είναι η διάθεση για ανάληψη ρίσκου ενίοτε αλόγιστου εκ μέρους των επενδυτών...

Μια χαρακτηριστική περίπτωση ανάληψης αλόγιστου ρίσκου τις τελευταίες εβδομάδες, εκτός από τον δανεισμό του ελληνικού δημοσίου με επιτόκια χαμηλότερα από αυτά των ΗΠΑ, ήταν το κερδοσκοπικό παιγνίδι με τη μετοχή της Tesla, την εταιρεία του Elon Mask που παράγει τα πολύ επιτυχημένα και ιδιαίτερα δημοφιλή ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα...

Η Tesla, μάλλον εν αντιθέσει με την Ελλάδα, είναι μια ιδιαίτερα επιτυχημένη εταιρεία που ηγείται καινοτομιών και αλλάζει τα δεδομένα στον κλάδο της αυτοκίνησης. Αυτό δεν δικαιολογεί όμως την εκτόξευση της μετοχής από τα 170 δολ. το καλοκαίρι που πέρασε κοντά στα 900 δολ. πριν από λίγες μέρες και στα 748 την Παρασκευή.

Με την τιμή της μετοχής περί τα 750 δολ. η Tesla είχε κεφαλαιοποίηση κοντά στα 135 δισ. δολ., έχοντας αγγίξει το υψηλότερο σημείο και τα 175 δισ. δολ. Το 2010 η τιμή της μετοχής ήταν στα 15 δολ.

Αν και η εταιρεία μιλούσε για πωλήσεις 500 χιλ. το 2019 κατάφερε να πραγματοποιήσει μόνο 367 χιλ., προβλέποντας πως το 2020 θα ξεπεράσει τις 500 χιλ.

Οι χρηματιστηριακοί αναλυτές της Wall Street μέχρι πρότινος προέβλεπαν πως η εταιρεία το 2020 θα είναι σε θέση να παράγει κέρδη ανά μετοχή περί 10,89 δολ. ενώ πρόσφατα αναθεώρησαν προς τα κάτω, υπολογίζοντας πως δεν θα ξεπεράσουν τα 8,49 δολ.

Παρ’ όλα αυτά η μετοχή επιδόθηκε στο τρελό ράλι που περιγράψαμε πιο πάνω αψηφώντας τους νόμους της βαρύτητας. Τούτο ερμηνεύεται σαν διάθεση μερίδας επενδυτών για αλόγιστη ανάληψη ρίσκου και είναι χαρακτηριστικά σημάδια ενός ανοδικού κύκλου που βρίσκεται στο τέλος του.

Από τεχνικής άποψης αυτό που συνέβη είναι ο εγκλωβισμός αυτών που τα δυο τελευταία χρόνια πόνταραν να κερδίσουν από την πτώση της μετοχής και ο επαναλαμβανόμενος εξαναγκασμός τους να αγοράζουν διαδοχικά σε  υψηλότερες τιμές τις μετοχές που πούλησαν σε χαμηλότερες...

Μεταξύ των χαμένων είναι και μεγάλα επενδυτικά funds που ενδεχομένως  πόνταραν στην πτώση με δανεικά και είναι πιθανό να ακούσουμε και για κάποιες χρεοκοπίες...

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Tesla θα είναι ένας σημαντικός παίκτης της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου τα επόμενα χρόνια. Στην αγορά της ηλεκτρικής αυτοκίνησης όμως μπαίνουν με γρήγορα βήματα σχεδόν όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες...

Αυτό που συνέβη τις τελευταίες εβδομάδες όμως είναι δείγμα αλόγιστης κερδοσκοπίας.

Με βάση τις κεφαλαιοποιήσεις της Παρασκευής η αγορά αποτιμούσε την Tesla στα 367 χιλ. δολ. για κάθε αυτοκίνητο που πουλάει. Την ίδια στιγμή αποτιμούσε την General Motors με βάση τα 7,7 εκατ. που πούλησε πέρυσι στα 6,4 χιλ δολ. ανά αυτοκίνητο.

Όπως έγραφε το Barron’s σε μια σχετική ανάλυση, κάποιος θα μπορούσε να υποστηρίξει πως η GM  είναι μια εταιρεία που δεν θα πηδήξει στο τραίνο της ηλεκτροκίνησης και η αγορά προβλέπει τη συρρίκνωση των μελλοντικών της πωλήσεων.

Αν δοκιμάσουμε τη σύγκριση με την ΒΜW η οποία εισέρχεται δυναμικά στον χώρο της ηλεκτροκίνησης η κεφαλαιοποίησή της αναλογεί σε 17 χιλ. δολ. για κάθε αυτοκίνητο που παράγει.

Όσο καλές και αν είναι οι προοπτικές της Tesla αυτά που συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες είναι δείγμα αλόγιστης ανάληψης ρίσκου από τις αγορές, γεγονός που αποτελεί προειδοποίηση για την φάση που βρίσκονται οι αγορές.

Σαφή προειδοποίηση για το τι ακριβώς συμβαίνει αποτελούν τα πολύ χαμηλά ενίοτε και αρνητικά επιτόκια με τα οποία δανείζεται η Ελλάδα, μια χώρα μεταξύ αυτών που έχουν το υψηλότερο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ στον κόσμο, έναντι μιας ασθενικής και προβληματικής οικονομίας και κυρίως μιας δημογραφικά γερασμένης κοινωνίας συνταξιούχων.  


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια