Το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 αναμένεται να αποκλείσει αρκετά μοντέλα από το Κέντρο της Αθήνας.
Το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 στα αυτοκίνητα που θα τεθεί σε ισχύ στην Ελλάδα την 1η Μαρτίου του 2020 αναμένεται πέραν όλων των άλλων να τινάξει κυριολεκτικά στον αέρα και το παρωχημένο σύστημα του Δακτυλίου στην Αθήνα. Ειδικότερα σήμερα στον Δακτύλιο κυκλοφορούν ελεύθερα όσα αυτοκίνητα εκπέμπουν κάτω από 140 γραμμάρια CO2 ενώ τα πιο ρυπογόνα οχήματα κυκλοφορούν υπό το καθεστώς των μονών ζυγών.
Η εφαρμογή του νέου τρόπου μέτρησης των εκπομπών CO2 θα αυξήσει κατά τουλάχιστον 20% τις μέσες εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων με αποτέλεσμα τα οχήματα που σήμερα εκπέμπουν 120 γραμμάρια CO2 και οι ιδιοκτήτες τους μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στον Δακτύλιο καθημερινά κινδυνεύουν από την 1η Μαρτίου να κυκλοφορούν υπό το καθεστώς των μονών-ζυγών.
Επίσης ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα που προκύπτει από την ενεργοποίηση του WLTP αφορά στην παλαιότητα των οχημάτων καθώς ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει αν οι μετρήσεις θα αφορούν τα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από το 2016 όποτε και υπάρχουν τα δεδομένα μέτρησης σύμφωνα με το νέο πρότυπο WLTP και μετά ή μόνο όσα έχουν 1η Άδεια Κυκλοφορία μετά την 1η Μαρτίου του 2020. Αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι πολλά μοντέλα που οι εκπομπές ρύπων κυμαίνονταν πέριξ των 125 έως και 139 γραμμαρίων CO2 είναι πολύ πιθανό από την 1η Μαρτίου να κινούνται στον Δακτύλιο υπό το καθεστώς των μονών-ζυγών.
Δακτύλιος με ηλικία 40 ετών!
Το σύστημα του Δακτυλίου θεωρείται παρωχημένο καθώς ο αρχικός σκοπός εφαρμογής του ήταν εντελώς διαφορετικός, στη συνέχεια άλλαξε και έκτοτε παραμένει ουσιαστικά ανενεργός εξαιτίας της έλλειψης ελέγχων που προκαλείται από την έλλειψη προσωπικού και εξοπλισμού από την Τροχαία.
Να υπενθυμίσουμε πως το μέτρο του Δακτύλιου εφαρμόστηκε για πρώτη φορά εκτάκτως τον Ιούλιο του 1979 από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη υπουργό της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ως επείγον προσωρινό μέτρο για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων, λόγω της τότε παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης. Το 1982 όμως, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να το καθιερώσει μόνιμα για λόγους κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και παραμένει σε ισχύ ως σήμερα.
Σύμφωνα με το μέτρο του μικρού δακτυλίου, από Δευτέρα έως και Παρασκευή επιτρέπεται εντός των ορίων του μόνο η εκ περιτροπής κυκλοφορία των επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης και των φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους, ως εξής:
Τις άρτιες (ζυγές) ημερομηνίες κυκλοφορούν τα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 0, 2, 4, 6 και 8 (δηλαδή σε ζυγό αριθμό).
Τις περιττές (μονές) ημερομηνίες κυκλοφορούν τα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και τα φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος μέχρι 2,2 τόνους, που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 1, 3, 5, 7 και 9 (δηλαδή σε μονό αριθμό).
Από την 1η Σεπτεμβρίου 2012 τέθηκε σε ισχύ μια νέα απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Μεταφορών σχετικά με την περαιτέρω διαρρύθμιση του μέτρου του Δακτυλίου σύμφωνα με περιβαλλοντικούς όρους και κριτήρια.
Ειδικότερα αποφασίστηκε να επιτρέπεται η κυκλοφορία χωρίς κανένα περιορισμό εντός του μικρού δακτυλίου των ηλεκτρικών οχημάτων και των οχημάτων που πληρούν εκ κατασκευής τις διατάξεις του Κανονισμού 715/2007 (Euro 5 και Euro 6) ή μεταγενέστερου, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140γρ./χλμ., ανεξαρτήτως του καυσίμου που χρησιμοποιούν (βενζίνη,πετρέλαιο, υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο), και των οχημάτων με υβριδικό χαρακτήρα (ηλεκτρικό ή συμβατικού καυσίμου) και των οχημάτων που χρησιμοποιούν για την κίνηση τους αέρια καύσιμα (υγραέριο ή φυσικό αέριο) και τεχνολογίας Euro 4, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140γρ./χλμ. Για όλα αυτά τα οχήματα θα εκδίδεται ειδικό σήμα χρώματος πράσινου, το οποίο θα επικολλάται σε εμφανές σημείο επί των οχημάτων.
Απαγορεύεται η κυκλοφορία εντός του μεγάλου δακτυλίου των φορτηγών με μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος άνω των 2,2 τόνων και των λεωφορείων, πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα πριν την 1-1-1990 (ειδικά για το πρώτο έτος εφαρμογής του μέτρου: 1-1-1984). Κατά την έναρξη κάθε νέου ημερολογιακού έτους, η παραπάνω χρονολογία (1−1−1990) προσαυξάνεται κατά ένα έτος. Στην απαγόρευση αυτή δεν περιλαμβάνονται η Νέα Εθνική Οδός Αθηνών−Λαμίας, η Λεωφόρος Κηφισού και η Λεωφόρος Αθηνών, με εξαίρεση το τμήμα της από τη διασταύρωση της με τη Λεωφόρο Κηφισού έως την οδό Αχιλλέως.
Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια