Του Κωνσταντίνου Μαριόλη
Όλα τα είχε η παγκόσμια οικονομία (εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας, Brexit) η εκτίναξη της τιμής του πετρελαίου έλειπε για να γίνει ακόμη πιο εκκωφαντική η… απότομη προσγείωση. Μία προσγείωση που, ανεξάρτητα με τις εξελίξεις στον «μαύρο χρυσό», αντανακλώνται σχεδόν σε μηνιαία βάση στα απογοητευτικά στοιχεία που δημοσιεύονται για την κινεζική οικονομία.
Την ώρα που η υφήλιος παρακολουθεί τα όσα δραματικά συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή και ενδέχεται να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στις ζωές όλων μας, ο ασιατικός γίγαντας, ο μεγαλύτερος παραγωγός και καταναλωτής στον κόσμο, δέχεται τριπλό χτύπημα και «γονατίζει», υποδεικνύοντας ότι τα προβλήματα της παγκόσμιας οικονομίας είναι υπαρκτά.
Όπως έγινε χθες γνωστό, η βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα ενισχύθηκε τον Αύγουστο, αλλά με τον χαμηλότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2002. Παράλληλα, οι επενδύσεις παγίων εμφανίστηκαν χειρότερες των εκτιμήσεων και οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν για 14ο διαδοχικό μήνα. Το χαμηλό των 210 μηνών στη βιομηχανία και το απίστευτο αρνητικό σερί στην αυτοκινητοβιομηχανία καθιστούν ίσως μονόδρομο για την κινεζική κυβέρνηση την εφαρμογή ενός πακέτου ενίσχυσης της οικονομίας τεραστίων διαστάσεων.
Την περασμένη εβδομάδα η κεντρική τράπεζα της Κίνας ανακοίνωσε τη μείωση του ορίου αποθεματικών για όλες τις τράπεζες κατά 0,5% απελευθερώνοντας στην ουσία περίπου 184 δισ. δολάρια στην πραγματική οικονομία για να τονωθεί η ζήτηση και να αντιμετωπιστούν οι κραδασμοί του εμπορικού πολέμου. Όμως στην πλειονότητά τους οι αναλυτές εκτιμούν αυτή η κίνηση είναι μόνο η αρχή και στο σύνολό του το «πακέτο» θα είναι τεράστιο.
Η People’s Bank of China δεν αποκλείεται να προχωρήσει και σε απευθείας μείωση των επιτοκίων που θα είναι η πρώτη σε διάστημα 3 ετών. Μάλιστα, μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες η μείωση του ορίου αποθεματικών και η μείωση των επιτοκίων μέσα στον ίδιο μήνα έμοιαζε με σενάριο ύστατης ανάγκης, τώρα θεωρείται αναγκαία κίνηση.
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα της Κίνας είναι ότι δεν υπάρχει σήμερα η απαιτούμενη ζήτηση για δανεισμό και όσο ο εμπορικός πόλεμος συνεχίζεται τόσο θα «παγώνουν» επενδυτικά πλάνα και η ζήτηση θα υποχωρεί. Ακόμη και αν ενεργοποιηθούν οι κρατικοί μηχανισμοί και οι κρατικές επιχειρήσεις ρίξουν χρήμα στις αγορά μέσω επενδύσεων, το αποτέλεσμα είναι αβέβαιο καθώς δείχνει να έχει χαθεί η αναπτυξιακή δυναμική.
Πριν από λίγους μήνες ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίγνκ είχε δεχθεί προτάσεις για μέτρα ενίσχυσης μέσω της παροχής κινήτρων για την αγορά αυτοκινήτου και οικιακών συσκευών, με την ελπίδα να ανακάμψει σταδιακά η ζήτηση το 2019 και το 2020. Όμως οι εξελίξεις στο μέτωπο του εμπορικού πολέμου και τώρα τα όσα συμβαίνουν με το πετρέλαιο θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την ανάπτυξη της Κίνας.
Ορισμένοι μάλιστα εκτιμούν ότι τα μέτρα ενίσχυσης της οικονομίας που θα εφαρμόσει το Πεκίνο θα ξεπεράσουν συνολικά το προηγούμενο «πακέτο» του 2015 ίσως και το πακέτο μέτρων ύψους άνω των 500 δισ. δολαρίων που εφάρμοσε η Κίνα στον απόηχο της κρίσης του 2008.
Και μπορεί Κινέζοι αξιωματούχοι να παραδέχονται πλέον ότι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο δεν μπορεί να συνεχίζει να αναπτύσσεται στο διηνεκές με ρυθμούς 7% και 8% όμως φέτος δεν αποκλείεται η ανάπτυξη στο σύνολο του 2019 να κλείσει χαμηλότερα ακόμη και από το όριο του 6% καθώς τα τριμηνιαία στοιχεία δείχνουν ότι ήδη αναπτύσσεται με τον χαμηλότερο ρυθμό (6,2%) των τελευταίων 30 ετών.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια