Πολεμικό κλίμα επικρατεί σε Αιγαίο και ανατολική Μεσόγειο. Η ραγδαία κλιμάκωση από την τουρκική πλευρά προμηνύει σκοπιμότητα υλοποίησης των επεκτατικών σχεδίων της Άγκυρας, ενώ η κάθοδος του Oruc Reis στην περιοχή αποτελεί προοίμιο σοβαρής κρίσης, είτε εγκατασταθεί στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά κυρίως εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Οι τουρκικές δυνάμεις προσπαθούν συνεχώς να εξουθενώσουν την ελληνική Πολεμική Αεροπορία με συνεχείς παραβιάσεις και αερομαχίες εντός του ελληνικού FIR, ελέγχοντας παράλληλα το χρόνο αντίδρασης και τα αντανακλαστικά των Ελλήνων πιλότων.
Η όλη κατάσταση θυμίζει πως η τουρκική απειλή είναι υπαρκτή, και ένα «θερμό επεισόδιο» είναι τώρα πιο πιθανό από ποτέ. Για αυτό ακριβώς το λόγω οι Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκονται σε κατάσταση συνεχούς επιφυλακής και εγρήγορσης. Οι αμφιβολίες όμως πέφτουν στην πολιτική ηγεσία και στο κατά πόσο είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει μια τέτοια κρίση.
Το γεγονός ότι χθες το ΓΕΕΘΑ κατέγραψε 19 αερομαχίες από 14 οπλισμένα αεροσκάφη της Τουρκίας, με αντίστοιχο αριθμό Ελληνικών μαχητικών στον εναέριο χώρο του Καστελόριζου, την στιγμή μάλιστα που κατέρχεται το σεισμογραφικό «Orus Reis» στην Αν. Μεσόγειο, σίγουρα περνά πολλά μηνύματα στην στρατιωτική ηγεσία του Ελληνικού πενταγώνου.
Ο αριθμός των αερομαχιών θυμίζει έντονα εποχές 2001-2002 που είχε καθιερωθεί η άσκηση «Τοξότης», με Ελληνικά αεροσκάφη να μεταβαίνουν στην Κύπρο και να «ενοχλούν» κατά πολύ το Τουρκικό επιτελείο. Εκείνη την εποχή οι αριθμοί των αερομαχιών ήταν σχεδόν κάθε μέρα παρόμοιοι μ’ αυτούς που κατέγραψε χθες το επιτελείο και το γεγονός ότι οι γείτονές μας είχαν την επιλογή αυτής της περιοχής δεν είναι τυχαία.
Πηγές από την Πολεμική Αεροπορία λένε ότι η εισβολή εντός του FIR Αθηνών νοτιοανατολικά της Ρόδου στην ευρύτερη περιοχή του Καστελόριζου, πέραν της εμμονής της Άγκυρας με τις αμφισβητήσεις, την βολεύει επιχειρησιακά.
Βρίσκεται κοντά από δικά της αεροδρόμια, την ίδια ώρα διατηρεί στον αέρα ιπτάμενο τάνκερ για εναέριο ανεφοδιασμό που δίνει το πλεονέκτημα παραμονής των μαχητικών στην ενεργό δράση (το γράψαμε και χθες), μετρά αντιδράσεις, τακτικές, διαθεσιμότητες και καταγράφει από πού φτάνουν τα Ελληνικά αεροσκάφη.
Οι πιλότοι της ΠΑ φτάνοντας κοντά στα Τουρκικά, λένε οι πληροφορίες ότι μπήκαν πολύ δυναμικά θέλοντας να εξασφαλίσουν την αεροπορική υπεροχή στην περιοχή. Το γεγονός πως ο αριθμός των αεροσκαφών ήταν ισάριθμος επέτρεψε να φανεί γι’ ακόμη μια μέρα η εμπειρία των ιπταμένων που απογειώθηκαν κυρίως από την Σούδα κι από άλλες Πολεμικές Μοίρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι αργά το απόγευμα της Τρίτης οι αεροπόροι κυνηγούσαν τον εισβολέα, λίγο πριν πέσει το φως της ημέρας.
Επιτελείς συνδέουν την κάθοδο του «Oruc Reis» με τις 55 παραβιάσεις που όλες ήταν στο ίδιο σημείο. Όποιος δεν θέλει να παραδεχτεί πως το χθεσινό αεροπορικό σκηνικό αποτελούσε μια προσομοίωση ώστε να καταγράψει η Τουρκία τους τρόπους αντίδρασης σε περίπτωση κάποιου επεισοδίου, απλώς δεν θέλει να βλέπει τα σκαλοπάτια κορύφωσης της έντασης στα οποία ανεβαίνει μέρα με τη μέρα η γειτονική, απρόβλεπτη χώρα.
Κατασκοπευτικό CN-235 από νωρίς υπό Νατοϊκό μανδύα κατέγραφε τα Πολεμικά Πλοία
Μετά τις 40 παραβιάσεις που έγιναν την Δευτέρα, μέχρι το μεσημέρι της Τρίτης η Άγκυρα είχε απογειώσει μόνο ένα CN-235.
Το κατασκοπευτικό αεροσκάφος πετούσε με «διπλό καπέλο», δηλαδή η αποστολή του ήταν για Νατοϊκούς σκοπούς στο πλαίσιο της διαρκούς επιχείρησης «Active endeavor» για την καταπολέμηση της διεθνούς τρομοκρατίας, ωστόσο με αυτή την ευκαιρία η από αέρος επιτήρηση εύκολα μετατρέπεται σε εθνική αποστολή.
Εκείνο που παρατηρήθηκε κατά την πτήση του CN-235 ήταν πως επικεντρώθηκε για αρκετή ώρα στο να πετά παράλληλα με τις Τουρκικές ακτές, από την μια πλευρά να μην «καρφώνεται» επιτηρώντας τα θαλάσσια σύνορα κι από την άλλη να καταγράφει τα πλοία του Ελληνικού στόλου που είναι διάσπαρτα πέριξ των νησιών στο Ανατολικό Αιγαίο, ώστε να ξέρουν στη γείτονα, ποια υποδοχή επιφυλάσσει η Ελλάδα στο σεισμογραφικό «Oruc Reis».
Δεν ήταν λίγοι οι κύκλοι που έκανε νότια της Ρόδου για τον ίδιο ακριβώς λόγο ενώ εξερχόμενο εγκατέλειψε προς το FIR Λευκωσίας.
48ωρο πλήρους επιφυλακής και εγρήγορσης
Ο απόπλους του δεύτερου σεισμογραφικού της Τουρκίας από το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης δεν βρήκε εξ απήνης το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Εδώ και μέρες πέριξ των νησιών του Αρχιπελάγους στα ανατολικά σύνορά μας έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους πλοία του Ελληνικού Στόλου, με το Αρχηγείο στη Σαλαμίνα να επαγρυπνεί.
Το «Oruc Reis» που πλέει περίπου με 14 κόμβους ταχύτητα, υπολογίζεται πως θα φτάσει στο λιμάνι της Σελεύκειας Ισαυρίας- άντρο των πειρατικών κινήσεων της Τουρκίας καθώς απ’ εκεί πέρασαν όλα τα πλοία που έχουν περικυκλώσει την Κύπρο- σε ένα 48ωρο.
Ανώτατες πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό σημειώνουν πως από τη στιγμή που το πρωί της Τετάρτης θα έχει περάσει τα στενά των Δαρδανελίων και θα μπει στο Αιγαίο, η στενή παρακολούθηση είναι δεδομένη. Όπως δεδομένο είναι ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση προσεγγίσει κατά τον πλου του, λιγότερο από την προβλεπόμενη απόσταση, θα έχει δίπλα του Ελληνικό πλοίο για να του δείξει την πύλη εξόδου.
Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως εφόσον δεν αλλάξει τίποτα κατά τον πλου του ερευνητικού και φτάσει στο «πειρατικό λιμάνι» απέναντι από την Κύπρο, τότε όλοι θα περιμένουν να δουν ποια θα είναι η απόφαση της Άγκυρας. Η έκδοση της navtex για έρευνες από το «Oruc Reis» θα δηλώσει την πρόθεση που έχει η Τουρκία. Αν θα ισχύσουν οι πληροφορίες για το λεγόμενο «τριεθνές» που συναντώνται οι υφαλοκρηπίδες Ελλάδας- Κύπρου και Αιγύπτου, τότε σίγουρα υπάρχει πρόβλημα που πρέπει ν’ αντιμετωπιστεί εν τη γενέσει του.
Αν η ναυτική οδηγία που θα ορίζει το σημείο των ερευνών βρίσκεται εντός της Κυπριακής ΑΟΖ σίγουρα αποτελεί κλιμάκωση των προκλήσεων ενόψει μάλιστα και των συνομιλιών για το Κυπριακό, με την Άγκυρα να δείχνει τις προθέσεις πως στην ατζέντα θέλει να μπει και δικό της μερίδιο για τον υποθαλάσσιο πλούτο.
Το τρίτο σενάριο είναι η έκδοση navtex σε τακτά διαστήματα για δήθεν έρευνες σε διαφορετικές περιοχές κι ανάμεσα σ’ αυτές να περάσει το πιο πάνω πρόβλημα που θα είναι μια προσπάθεια ερευνών και σε τμήματα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας, που η Τουρκία είχε επιδιώξει τον Οκτώβριο του 2018 με το σεισμογραφικό Barbaros.
Τα σενάρια απάντησης ανάλογα με τον βαθμό κλιμάκωσης
Να θυμίσουμε επίσης πως σύμφωνα με διάφορα σενάρια απάντησης που εξετάζονται σύμφωνα με την ανώτατη στρατιωτική πηγή που μίλησε στο news.gr, η απάντηση της Ελλάδας θα έχει διαβαθμίσεις ανάλογα με το πόσο θα τραβάει το σχοινί η Τουρκία.
Αυτές θα ξεκινούν για παράδειγμα από ένα «μπαράζ» κλήσεων στον ασύρματο όπως είχε γίνει σε σημαντικό βαθμό όταν η φρεγάτα «Νικηφόρος» κράτησε την θεση της και με αποφασιστικότητα απέτρεψε την είσοδο του Barbaros στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Σε δεύτερο βαθμό εξετάζεται το «τζαρτάρισμα» ή αποτροπή μέσω ελιγμών, όπως έχει γίνει σε πλείστες περιπτώσεις μεταξύ σκαφών του ελληνικού πολεμικού ναυτικού και της τουρκικής ακτοφυλακής.
Από εκεί και πέρα πλέον τα πράγματα γίνονται πιο «περίπλοκα» καθώς εξετάζονται σενάρια που περιλαμβάνουν ακόμα και την νηοψία του τουρκικού σκάφους αν αυτό επιμείνει σε πορεία και δράσεις μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.
Σε αυτό τον βαθμό πολλοί επιτελείς είναι που αναμένουν την έντονη αντίδραση της Τουρκίας οπότε εκεί ανοίγει το «κουτί της Πανδώρας» ή του φρενοκομείου κατά άλλους καθώς πλέον τα σενάρια περνάνε σε επίπεδο θερμής αντιπαράθεσης με την χρήση πυρών από υποβρύχια, φρεγάτες, πυραυλακάτους και αεροσκάφη.
Δεν είναι τυχαίο πως η παρουσία των σύγχρονων υποβρυχίων Παπανικολής έχει αυξηθεί στην ευρύτερη περιοχή προκειμένου να δημιουργηθούν δεύτερες σκέψεις στους επιτελείς της Τουρκίας ενώ και η αεροπορία «ξεσκονίζει» τους Exocet AM-39 που η εμβέλειά τους φτάνει τα 38 ναυτικά μίλια αλλά και άλλα έξυπνα όπλα που διαθέτει για πλήγματα πέραν του ορίζοντα που έχουν και δυνατότητες ναυτικού πλήγματος.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια