Γράφει ο Θεόφραστος Ανδρεόπουλος
Πλησιάζει ο Δεκαπενταύγουστος και η ανησυχία στην Αθήνα για τις επόμενες κινήσεις της Άγκυρας μεγαλώνει καθώς τότε αναμένεται η Τουρκία να προχωρήσει σε προκλήσεις εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και εντός της ελληνικής ΑΟΖ.
Αυτό που μένει να φανεί εν τη πράξει είναι αν τελικά αυτό αποτελεί την «κόκκινη» γραμμή για την Αθήνα, ή θα βρει τρόπο να την.... μετατοπίσει.
Όπως είναι ήδη γνωστό από τα τέλη Ιουλίου, η τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίων «TPAO», έθεσε αίτημα προς το αρχηγείο του τουρκικού Ναυτικού "προς παροχή προστασίας" για την διεξαγωγή σεισμικών ερευνών σε περιοχή που εκτείνεται ανάμεσα στον 28ο και 29ο Μεσημβρινό από τα νότια της Ρόδου μέχρι και ανατολικά του Καστελόριζου.
Τις έρευνες αυτές θα τις διεξάγει μεταξύ 15 Αυγούστου και 10 Σεπτεμβρίου.
Τότε είναι που λήγει και η αποστολή του άλλου τουρκικού "ερευνητικού" σκάφους «Ορούτς Ρέι» στη Θάλασσα του Μαρμαρά και ουσιαστικά ανοίγει παράθυρο «αξιοποίησής» του στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως έχει άλλωστε προαναγγελθεί από την Άγκυρα.
Μάλιστα όπως είχε εξαγγείλει ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας Μπεράτ Αλμπαϊράκ και είχε μεταδώσει το ΚΥΠΕ το τουρκικό σκάφος θα κατέβει στη Μεσόγειο για να ξεκινήσει τρισδιάστατες έρευνες μέσα στον Αύγουστο.
«Για τις δραστηριότητές μας που συνεχίζονται στην ανατολική Μεσόγειο με τα γεωτρύπανά μας Φατίχ και Γιαβούζ και το ερευνητικό μας πλοίο Μπαρμπαρός, τώρα στέλνουμε και το τέταρτο μας πλοίο», είχε πει ο Τούρκος υπουργός.
Σύμφωνα με την πάγια τουρκική θεώρηση το Καστελόριζο δεν βρίσκεται στο Αιγαίο, αλλά στη Μεσόγειο.
Εάν οι πληροφορίες αυτές ευσταθούν, τότε βρισκόμαστε προ μείζονος κρίσης στο Ν.Α.Αιγαίο καθώς η Ελλάδα έχει καταστήσει σαφές, πολλές φορές, ότι δεν πρόκειται να δεχθεί καμία τουρκική έρευνα εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ίσως δε βρισκόμαστε προ ενός νέου «θερμού» επεισοδίου τύπου Μαρτίου 1987.
Η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία ΤΡΑΟ της γείτονας χώρας θα επιχειρήσει να πραγματοποιήσει σεισμικές έρευνες σε μια πάρα πολύ μεγάλη περιοχή που εκτείνεται από την Ρόδο μέχρι το ακριτικό Καστελόριζο βγάζοντας από τη Θάλασσα του Μαρμαρά το ερευνητικό σκάφος Ουρούτς Ρέις το οποίο θα έχει την συνοδεία τουρκικών πολεμικών πλοίων.
Μέχρι τώρα οι τουρκικές διαρροές αναφέρουν πως θα κινηθεί δυτικότερα από εκεί που βρίσκεται τώρα το πλωτό γεωτρύπανο «Πορθητής» ("Fatih").
Θα εγκατασταθεί όμως εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας ή της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης;
Οι Ένοπλες Δυνάμεις θα παραακολουθούν και θα παρατηρούν το ερευνητικό πλοίο και τα συνοδά τουρκικά πλοία από τη στιγμή που θα εξέλθει απ' τα στενά του Ελλήσποντου.
Το ζήτημα είναι πέραν της παρατήρησης θα γίνει τίποτε άλλο;
Στην Αθήνα ελπίζουν πως οι Τούρκοι δεν θα προχωρήσουν σε μια τέτοια πρόκληση. Ακριβώς αυτό, το ελπίζουν! Γιατί ναι μεν οι διαταγές που θα δοθούν από την ηγεσία είναι να υπάρξει άμεση απάντηση αλλά θα τηρηθούν μέχρι το τέλος; Η απλώς δίνονται για το θεαθήναι;
Το βάρος οι ΕΔ θα το δώσουν στο σύμπλεγμα της Μεγίστης αλλά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει παραπλανητικές ενέργειες των Τούρκων σε άλλα σημεία. Άλλωστε ξέρουν ότι έχουν την πρωτοβουλία των κινήσεων, εμείς τους την έχουμε παραχωρήσει.
Σε πρώτη φάση έχουν τεθεί σε επιφυλακή φρεγάτες, υποβρύχια και οι πυραυλάκατοι που θα πλέουν στο Ανατολικό Αιγαίο αλλά πέραν αυτού...
Η Αγκυρα θα περάσει την όποια «κόκκινη γραμμή» και η Αθήνα απλώς... θα μετακινεί την «κόκκινη γραμμή» για να φαίνεται προς το εσωτερικό ότι η Τουρκία δεν την έχει περάσει!
Αυτό έχει δείξει μέχρι τώρα τουλάχιστον. Το ίδιο έπραξε και με την γεώτρηση δυτικά της Πάφου. Από ελληνικής και κυπριακής πλευράς δεν έχει υπάρξει αποδοχή του γεγονότος της γεώτρησης. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κώστας Μητσοτάκης έχει μιλήσει για «απόπειρα γεώτρησης».
Αν το παραδεχόμασταν θα έπρεπε να επέμβουμε ως εγγυήτρια δύναμη. Τώρα απλά «σφυρίζουμε αδιάφορα». Το ίδιο πρόκειται να γίνει και με τυχόν έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας μεταξύ Ρόδου και Καστελόριζου.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια