Sponsor

ATHENS WEATHER

Ευρωεκλογές και τα τετελεσμένα της Συμφωνίας των Πρεσπών


Του πρέσβη επί τιμή Αλέξανδρου Π. Μαλλιά *

Με την Συμφωνία των Πρεσπών συμφωνήσαμε στη διατήρηση του προσβλητικού και επικίνδυνου Άρθρου 36 στο σημερινό Σύνταγμα της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας. Εξαιρείται ρητώς από την ενσωμάτωση της νέας ονομασίας «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας».

Αφορά σε όσους έλαβαν τότε μέρος στους «εθνικοαπελευθερωτικούς αγώνες» της Μακεδονίας – προσοχή δεν προσδιορίζει σε ποιο κομμάτι της Μακεδονίας – και «όλους εκείνους που εκδιώχθηκαν και φυλακίστηκαν λόγω της υποστήριξης των ιδεών για μία «ξεχωριστή ταυτότητα του Μακεδονικού λαού και της Μακεδονικής κρατικής οντότητας ». Αφορά συνεπώς αποκλειστικά στους ΣΝΟΦΙΤΕΣ Σλαβομακεδόνες που ακολούθησαν στην Ελλάδα τις αποσχιστικές Αποφάσεις του ΑΣΝΟΜ (Αύγουστος 1944).

Από το 1991 μέχρι το 2015 με τον Μακεδονικό ζήτημα ασχολήθηκαν διαδοχικά 15 Υπουργοί Εξωτερικών. Επίσης 7 διαδοχικοί Πρωθυπουργοί. Κανείς όμως από αυτούς δεν αναγνώρισε επίσημα μέσω διμερούς μάλιστα Συμφωνίας την Μακεδονική γλώσσα και την Μακεδονική εθνότητα. Αυτό δυστυχώς έγινε σήμερα. Με την υπογραφή της Ελλάδας, την κύρωση από την Βουλή των Ελλήνων και την μετατροπή της Συμφωνίας σε νόμο ελληνικό, αναγνωρίζουμε ή η ερμηνεία είναι ότι για πρώτη φορά αναγνωρίσαμε την μακεδονική (Macedonian) γλώσσα ως την γλώσσα της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας και την μακεδονική (Macedonian) ιθαγένεια / εθνικότητα).

Η Συμφωνία των Πρεσπών δεν ήταν αποτέλεσμα εθνικής προσπάθειας και πολιτικής. Η υπεράσπιση του Εθνικού Συμφέροντος απαιτεί εθνική συνεννόηση. Πριν την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, η Κυβέρνησή μας αποφάσισε να μην λειτουργήσουν οι θεσμοί που προβλέπονται από το Σύνταγμα και το Νόμο.

Δεν συνήλθε το ΚΥΣΕΑ (Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας) το κορυφαίο ενδοκυβερνητικό όργανο, για να συζητήσει ένα τόσο σοβαρό, κρίσιμο και ευαίσθητο εθνικό θέμα. Ποτέ.

Δεν συνήλθε το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής ,το θεσμικό όργανο διαβούλευσης μεταξύ κυβέρνησης και των κοινοβουλευτικών κομμάτων που προβλέπεται από το Άρθρο 81 του Συντάγματος. Ποτέ.

Δεν συνήλθε προκειμένου να ενημερωθεί, να συζητήσει το σχέδιο της Συμφωνίας η διαρκής Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής. Ποτέ.

Η Κυβέρνηση απέφυγε να ενημερώσει έστω υπό εχεμύθεια πλήρως και λεπτομερώς τους πολιτικούς αρχηγούς στην κρίσιμη φάση των συνομιλιών.

Η Κυβέρνηση μας δυστυχώς δεν αρκέστηκε στην διαπραγμάτευση και στην υπογραφή μίας προβληματικής και δύσκολης να εφαρμοστεί Συμφωνίας. Φρόντισε να δέσει τα χέρια και να δεσμεύσει μετά την κύρωσή της από τη Βουλή των Ελλήνων την επόμενη κυβέρνηση .Η Συμφωνία των Πρεσπών προβλέπει ότι δεν μπορεί να ανοίξει για επαναδιαπραγμάτευση ή να ακυρωθεί. Υπάρχουν ήδη βασικά τετελεσμένα:

- η ένταξη στο ΝΑΤΟ που θα ολοκληρωθεί εντός του 2019 και

- η έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

-η ερμηνεία για αναγνώριση Μακεδονικής ταυτότητας (Μακεδονική γλώσσα και Μακεδονική εθνικότητα/ υπηκοότητα/ιθαγένεια)

Η Ελλάδα δεν είναι χώρα αναθεωρητική των Διεθνών Συμφωνιών. Έναντι της Τουρκίας ανέκαθεν και σήμερα προτάσσουμε την ισχύ του Δικαίου και την εφαρμογή των διεθνών συνθηκών έχοντας συνείδηση ταυτόχρονα των ορίων των επιλογών μας. Τι μπορεί να κάνει η επόμενη κυβέρνηση; Έχει πολιτικά και διπλωματικά μέσα ;Δεν είναι πολλά φοβούμαι. Αυτό πρέπει να λέγεται με συνέπεια, καθαρότητα και ειλικρίνεια. Η μάχη θα δοθεί κυρίως στο πεδίο στο οποίο εξακολουθούμε να διατηρούμε το νομικό, διπλωματικό και πολιτικό πλεονέκτημα. Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δυστυχώς εάν ερμηνεύσει κανείς αυστηρά τη Συμφωνία των Πρεσπών η χώρα μας δεν έχει τη δυνατότητα να βάλει βέτο στην έναρξη ενταξιακών διαπραγματεύσεων για τη γειτονική χώρα. Έχει όμως τη δυνατότητα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης των 35 διαπραγματευτικών κεφαλαίων να προβάλει αντιρρήσεις και να πει ΟΧΙ αντί του ΝΑΙ 70 συνολικά φορές καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Θα μετριάσουμε τις αρνητικές επιπτώσεις αυτής της Συμφωνίας. Να γιατί οι Ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου έχουν καταλυτική σημασία και για τα εθνικά μας θέματα.

* Ο κ. Αλέξανδρος Π. Μαλλιάς είναι πρώην πρέσβης της Ελλάδος σε Ουάσινγκτον, Τίρανα και Σκόπια


** Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια