Καθελκύστηκε μέσα σε τουρκικούς πανηγυρισμούς, το πρώτο εγχώριο κατασκοπευτικό πλοίο συλλογής πληροφοριών της Τουρκίας (Sigint/Elint) με την ονομασία "Ορίζοντας" TCG "Ufuk" (A-591) που κατασκευάστηκε από την αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας καλύπτοντας έτσι τα κενά που είχε η Άγκυρα στον τομέα αυτό.
Η ύπαρξη αυτού του μυστηριώδους πλοίου έγινε αντιληπτή πριν από μερικούς μήνες. Kαι αυτό το πλοίο συλλογής πληροφοριών αποτελεί μέρος του περιβόητου προγράμματος "Μακρινός Ορίζων" (UZUN UFUK) το οποίο σκοπό έχει τον έλεγχο και διχοτόμηση του Αιγαίου!
Πιο αναλυτικά, ο Ρ.Τ.Ερντογάν τόνισε ότι το πλοίο αυτό αποτελεί "τα αυτιά και τα μάτια μας" και "το οποίο χρειαζόμαστε για να αποτρέψουμε τετελεσμένα σε Αιγαίο και ανατολική Μεσόγειο".
"H γεωγραφική θέση της χώρας μας δεν επιβάλλει να είμαστε ισχυροί μόνο στην οικονομία, στο εμπόριο, στη βιομηχανία αλλά πρέπει να είμαστε και σε επίπεδο πληροφοριών.
Όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα του πλοίου κατασκευάστηκαν από την Aselsan.
Το πλοίο αυτό θα μπορεί να ανιχνεύει απειλές κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες καιρού και θάλασσας. Θα διαθέτει αυτονομία 45 ημερών και μπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερο 10 τόνων S-70B SEAHAWK. Το πλοίο έχει μήκος 94,5 μέτρα και βασίζεται σχεδιαστικά στην κλάση κορβετών του τουρκικού Ναυτικού "Ada".
Καλύπτει τα κενά που είχαμε στον τομέα της "αποτρεπτικής πληροφόρησης".
Η ανάγκη έγινε πιο επιτακτική και κρίσιμη εξαιτίας των απειλών αλλά και των εξελίξεων στην ανατ. Μεσόγειο, το Αιγαίο, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Συρία», δήλωσε σήμερα ο Τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, από τα ναυπηγεία της Τούζλα, έξω από την Κωνσταντινούπολη.
«Ο ναυπηγικός τομέας μας έχει καταγράψει αξιοθαύμαστη πρόοδο τα τελευταία 16 χρόνια. Την επόμενη περίοδο θα ανεβάσουμε τον πήχη της επιτυχίας ακόμη πιο ψηλά. Ένας από τους πιο σημαντικούς κρίκους του έργου μας τα πλοία κλάσης"MİLGEM" (Εθνικά Πλοία) υλοποιήθηκε. Είναι το πρώτο πλοίο συλλογής πληροφοριών της χώρας μας» είπε ο Τούρκος πρόεδρος.
«Η Τουρκία με την εθνική ασφάλεια που έχει αναπτύξει αυτή την περίοδο έχει γκρεμίσει τις ελπίδες κάποιων.
Έχουμε αυξήσει τον αριθμό UAV και SİHA (μη επανδρωμένα αεροχήματα) και παρέχουν ασύμμετρη ισχύ στις μονάδες ασφαλείας μας για την παρακολούθηση και την εξουδετέρωση τρομοκρατών. Έχουμε κάνει τις μονάδες ασφαλείας και πληροφοριών μας πολύ ισχυρές, ενισχύοντάς τες τόσο με ανθρώπινο δυναμικό όσο και με τεχνολογική υποδομή.
Η Τουρκία είναι μια χώρα που υπέφερε από την εξωτερική εξάρτηση που είχε σε όπλα, πυρομαχικά και στρατιωτικό εξοπλισμό. Στα χέρια των δολοφόνων στη βόρεια Συρία που προβαίνουν σε εθνικές εκκαθαρίσεις υπάρχουν πύραυλοι, βόμβες και πυρομαχικά συμμάχων μας», δήλωσε ο Ταγίπ Ερντογάν.
Το τουρκικό πρόγραμμα "UZUN UFUK"
Ποιο είναι το τουρκικό πρόγραμμα "UZUN UFUK", ελληνιστί «Μακρινός Ορίζων» ή πιο αυστηρά, «Ολοκληρωμένο Σύστημα Ναυτικής Επιτηρήσεως» (IMSS);
«Η Σύμβαση UNCLOS των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας αποδίδει στα παραθαλάσσια κράτη κυριαρχικά δικαιώματα σε εύρος 200 ναυτικά μίλια, γνωστό ως Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη [ΑΟΖ]. Εις ανταπόδοση θα πρέπει τα κράτη αυτά να εξασφαλίσουν διοίκηση, έννομη τάξη και προστασία του περιβάλλοντος εντός αυτού του νέου συνόρου, κατά πολύ εκτενέστερου των έως τώρα χωρικών τους υδάτων των 12 ναυτικών μιλίων.
»Τι είδους αισθητήρες μπορούν να εξασφαλίσουν την επιτήρηση του νέου αυτού συνόρου; »Τα συμβατικά μικροκυματικά ραντάρ ξηράς έχουν τον περιορισμό της κάλυψης στα όρια της ΓΟΕ (Γραμμής Οπτικής Επαφής, LOS). Ακόμη και με εγκατάσταση σε υψηλό ιστό, η μέγιστη εμβέλειά τους δεν υπερβαίνει τα 50-60 χλμ.
Η ΑΟΖ θα μπορούσε να καλυφθεί από κάποια αερομεταφερόμενα ραντάρ, αυτά όμως εξασφαλίζουν μια στιγμιαία εικόνα στην έκταση της ΑΟΖ. Θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιηθούν ιονοσφαιρικά HF (βραχέα κύματα) ραντάρ, αυτά όμως απαιτούν πολύ μεγάλες εγκαταστάσεις, είναι δαπανηρά και έχουν περιορισμένη ικανότητα ανίχνευσης στόχων επιφανείας.
Οι δορυφόροι δεν έχουν τη διακριτική ικανότητα χώρου ούτε χρόνου για την αναγκαία συνεχή επιτήρηση. Η καταλληλότερη λύση, που έχει αναπτυχθεί από τη Raytheon Systems Canada Ltd σε συνεργασία με το Καναδικό Υπουργείο Εθνικής Αμύνης είναι το Ολοκληρωμένο Σύστημα Θαλάσσιας Επιτήρησης (IMSS).
Η αποτελεσματική επιτήρηση που εξασφαλίζει το σύστημα αυτό απαιτεί την ολοκλήρωση και συνέργεια ενός αριθμού συμπληρωματικών αισθητήρων.
Ο πρωτεύων αισθητήρας δεν είναι άλλος από ένα δίκτυο ραντάρ Βραχέων Κυμάτων Επιφανείας (HFSWR) μεγάλης εμβέλειας, ικανό να ανιχνεύει στόχους επιφανείας, όπως και εναερίους στόχους σε απόσταση πέραν των 200 ν.μ.
Τα δεδομένα των ραντάρ εμπλουτίζονται από ταυτοποίηση στόχων μέσω ADS (Automatic Dependant Surveillance, ταυτοποίηση μέσω transponders, π.χ. AIS ή IFF), όπως και από πληροφορίες συλλεγόμενες από περιπολικά σκάφη, επικοινωνίες, υποχρεωτικές διαδικασίες αναφορών για τα πλοία κ.ά. Οι πληροφορίες αυτές συσχετίζονται με τα ίχνη των ραντάρ, ώστε να παρουσιάζεται μια εικόνα της επικρατούσας κατάστασης πραγματικού χρόνου εντός της ΑΟΖ...».
Κατά την προδιαγραφή της SSM, του υφυπουργείου αμυντικής βιομηχανίας παρόλο που το σύστημα θα απαρτίζεται από πληθώρα διαφορετικών αισθητήρων, θα λειτουργεί ως ένα ενιαίο σύστημα.
Τα βασικά του υποσυστήματα είναι τα εξής:
1. Δίκτυο ραντάρ παράκτιου επιτήρησης
2. Συστήματα μέτρων ηλεκτρονικής υποστήριξης (ESM) στις ζώνες συχνοτήτων ραντάρ
3. Συστήματα μέτρων ηλεκτρονικής υποστήριξης (ESM) στις ζώνες συχνοτήτων επικοινωνιών (LF, HF, VHF,UHF)
4. Σύστημα διαχείρισης δεδομένων τακτικής κατάστασης (Tactical Data Handling System)
5. Δίκτυο και εξοπλισμός επικοινωνιών (TDHS).
Ας δούμε πώς παρουσιάζεται το UZUN UFUK από το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων «ΑΝΑΤΟΛΙΑ»:
«Η Τουρκία ξεκινά ένα σχέδιο επίβλεψης του Αιγαίου...Η Τουρκία θα βελτιώσει διά του προγράμματος αυτού τις δυνατότητες επιτηρήσεως των νήσων που ανήκουν στην Ελλάδα, πλησίον των Τουρκικών ακτών».
Ή και από το έγκυρο «US Naval Institute Guide to World Weapon Systems» της Ναυτικής Ακαδημίας των ΗΠΑ (US Naval Institute):
«Το Πρόγραμμα Μακρινός Ορίζων είναι ένα Ολοκληρωμένο Σύστημα Ναυτικής Επιτήρησης για το Αιγαίο. Επιδιώκεται η απόκτηση σαφούς επίγνωσης της τακτικής κατάστασης στη θάλασσα, ώστε να σχεδιάζονται αναλόγως οι ναυτικές επιχειρήσεις στα ύδατα που περιβάλλουν την Τουρκία. Χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό αεροσκάφη ναυτικής περιπολίας και ραντάρ επιφανείας βραχέων κυμάτων με τα τελευταία να αναπτύσσονται κατά πληροφορίες στην Τουρκία.
Οι Τούρκοι αποφάσισαν τη χρήση των ραντάρ επιφανείας βραχέων κυμάτων, διότι καμιά άλλη τεχνολογία δεν θα τους επέτρεπε να «δουν» πίσω από τα ελληνικά νησιά.
Τον Ιούλιο του 2003 η SSM υπέγραψε συμβόλαιο 53 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ με την ολλανδική THALES Nederland και την τουρκική AYESAS για την προμήθεια του Ολοκληρωμένου Συστήματος Ναυτικής Επιτηρήσεως (IMSS), που αποτελεί τμήμα του «Μακρινού Ορίζοντος».
Το συμβόλαιο κάλυπτε την προμήθεια τριών σταθμών ραντάρ-ESM, τριών παράκτιων σταθμών ραντάρ (SW HF, Βραχέων κυμάτων επιφανείας), υποσυστήματος επικοινωνιών και ολοκλήρωση των παραπάνω.
Εκτός από τους έξι σταθμούς αισθητήρων περιλαμβάνει δυο θέσεις ανταλλαγής δεδομένων τακτικής καταστάσεως, δυο σταθμούς διοίκησης με τα ανάλογα τακτικά συστήματα διεπαφής (interface), ένα Κέντρο Σύντηξης Δεδομένων (Data Fusion Center) και τη διασύνδεση με το εθνικό σύστημα επικοινωνιών...».
Ασφαλώς, όσο και αν η «καυτή ανάσα» των τουρκικών βραχέων κυμάτων φθάνει ως τα νησιά το UZUN UFUK, δεν είναι μόνον αυτοί οι αισθητήρες.
Είναι τα πλοία επιφανείας, τα υποβρύχια και τα αεροσκάφη των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων και της Ακτοφυλακής, που αφενός συμπληρώνουν τη γκάμα αισθητήρων του UZUN UFUK (ένα πραγματικά ολοκληρωμένο σύστημα, που όπως θα πρέπει να έχει γίνει αντιληπτό δεν αποτελείται από... σκόρπια ραντάρ και παρατηρητήρια, αλλά από ΕΠΙΚΑΛΥΠΤΟΜΕΝΟΥΣ αισθητήρες σε ξηρά, αέρα και θάλασσα), και αφετέρου αποτελούν τον βραχίονα προβολής ναυτικής ισχύος και επέμβασης που απαιτείται από την τουρκική ηγεμονική πολιτική.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε και σε έναν νέο πολλαπλασιαστή ισχύος της Τουρκίας που ασφαλώς θα τύχει της πρέπουσας θέσης στο πλέγμα αισθητήρων του UZUN UFUK: το πρόγραμμα δορυφόρου τηλεπισκόπησης-επιτήρησης GOKTURK-1.
Η Β΄ Φάση του UZUN UFUK περιελάμβανε την ανάπτυξη της «σουίτας» ηλεκτρονικών για τα αεροσκάφη ναυτικής περιπολίας MELTEM II, που εξοπλίζουν 9 CN-235 του TDK και 3 ομοιότυπα αεροσκάφη της Ακτοφυλακής.
Η φάση αυτή, κατόπιν συμφωνίας της SSM με τη γαλλική THALES τον Απρίλιο του 2008, προβλέπει την εγκατάσταση και ολοκλήρωση του συστήματος αποστολής περιπολίας-ναυτικής επιτήρησης AMASCOS στα ανωτέρω αεροσκάφη.
Επίσης, «τρέχει» το πρόγραμμα MELTEM III που, κατόπιν συμφωνίας ΤΑΙ-Alenia, αφορά τη μετατροπή 10 αεροσκαφών ATR 72-500 σε αεροσκάφη ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW).
Στη θάλασσα, 12 κορβέτες MILGem, σχεδίασης της ArMerKom (Διεύθυνση Έρευνας & Τεχνολογίας της TDK) θα εκσυγχρονίσουν τις δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW) και γενικής περιπολίας, ενώ η Ακτοφυλακή θα αποκτήσει σκάφος περιπολίας-έρευνας & διάσωσης ανοικτής θαλάσσης με οργανικό ελικόπτερο, εκτοπίσματος 1.700 τόνων.
Με την αξιοποίηση των σημαντικών δυνατοτήτων στον τομέα αυτό που δίδει το UZUN UFUK με τη σύντηξη δεδομένων ραντάρ, AIS, VTMIS, αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας κ.λπ., οι Τούρκοι εργάζονται σοβαρά προς την κατεύθυνση της αξιόπιστης παροχής υπηρεσιών SAR σε όλον τον χώρο ευθύνης τους και -αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία- και πέραν αυτού.
Εργάζονται συστηματικά προς την ολοκλήρωση του πάγιου τουρκικού στόχου, την διχοτόμηση του Αιγαίου.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια