Γράφει ο Πάνος Σπαγόπουλος
Σε μια εντυπωσιακή τελετή ο Βρετανός υπουργός Άμυνας, Γκάβιν Ουίλιαμσον παρουσίασε το πρόπλασμα του νέου μαχητικού αεροσκάφους 5ης/6ης γενιάς στην αεροπορική έκθεση Farnborough Air Show 2018 σηματοδοτώντας την επιστροφή της Βρετανίας στις ανεξάρτητες παραγωγές μαχητικών αεροσκαφών για πρώτη φορά μετά την δεκαετία του '60 και το English Electric Lightning που εντάχθηκε στην RAF το 1959.
Η «Θύελλα» (“Τempest”), όπως λέγεται το νέο μαχητικό, θα είναι έτοιμη να αναλάβει δράση γύρω στο 2035, όπως υπολογίζεται.
Το υπο ανάπτυξη μαχητικό πρέπει να είναι ικανό να επιβιώσει στο πιο απαιτητικό επιχειρησιακό περιβάλλον του μέλλοντος, που πολύ απλά σημαίνει μεγάλο εύρος αισθητήρων, όπως ραντάρ, παθητικά και ενεργά ηλεκτροπτικά συστήματα αισθητήρων και προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου για τον εντοπισμό και την εξουδετέρωση των απειλών.
Το αεροσκάφος θα πετά με πιλότο ή χωρίς, ενώ τελική μορφή του δεν είναι απαραίτητο ότι θα μοιάζει με τη ρέπλικα που παρουσιάστηκε στην έκθεση.
Το νέο μαχητικό θα είναι ενδεχομένως εξοπλισμένο με κινητικά και μη-κινητικά όπλα, ενώ η πιθανότητα ολοκλήρωσης επι του αεροσκάφους πυροβόλων κατευθυνόμενης δέσμης Laser για την αντιμετώπιση στόχων σε μικρή απόσταση είναι μεγάλη.
Το αεροσκάφος θα μπορεί να εξαπολύσει σμήνος Drones από ένα εσωτερικό ευέλικτο στην διαμόρφωση χώρο μεταφοράς οπλισμού, επιτρέποντας στο “Tempest” να αντιμετωπίσει πολυστρωματικές σύνθετες εχθρικές αεράμυνες.
Το “Tempest” θα πρέπει να μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με το είδος των αποστολών.
Έτσι το υπο ανάπτυξη μαχητικό θα πρέπει να μπορεί να φέρει χαμηλής παρατηρησιμότητας σύμμορφες δεξαμενές καυσίμων, εκτοξευτές όπλων, εκτοξευτές Drones, πυροβόλα κατευθυνόμενης δέσμης Laser, συστήματα αναγνώρισης μεγάλης εμβέλειας και μεγάλο αριθμό σπονδυλωτών αισθητήρων.
Η παράμετρος που ενδιαφέρει την Ελλάδα και την ελληνική Πολεμική Αεροπορία: Η BAE, υπεύθυνη για την ανάπτυξη του μαχητικού, συνεργάζεται στενά με τη Τουρκία για την ανάπτυξη του τουρκικού μαχητικού TF-X.
Ακόμα και η σουηδική SAAB που κάλεσε η Βρετανία να συμμετάσχει στην ανάπτυξη του βρετανικού μαχητικού, έχει συνεργαστεί στενά με τη Τουρκία στην πρώτη φάση της σχεδίασης του TF-X. Θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι στοιχεία του βρετανικού μαχητικού θα μεταφερθούν στο τουρκικό μαχητικό.
Μάλιστα, αν δεν υπήρχε η δεδομένη μεγαλομανία του Ρ.Τ.Ερντογάν, η Τουρκία θα μπορούσε να αποτελέσει συνεταίρο στο πρόγραμμα, αν και αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Το νέο μαχητικό θα αντικαταστήσει τα Τornado GR/F.3 και σε δεύτερο βήμα και τα Eurofighter από το 2040 και μετά.
Στην «άλλη πλευρά το λόφου» Γαλλία και Γερμανία εμφανίστηκαν πρόσφατα ως βασικός πυρήνας του προγράμματος FCAS (Future Combat Air System) για την ανάπτυξη ενός μαχητικού 5ης/6ης γενιάς, που θα αντικαταστήσει το Eurofighter αφήνοντας την πόρτα ανοικτή και για τη Βρετανία.
Αλλά στο Farnborough οι Βρετανοί παρουσίασαν τις δικές τους ιδέες και κάλεσαν άλλους εταίρους να μετάσχουν κι εδώ ίσως έχουμε την πρόκληση για τη Τουρκία: Το βρετανικό μαχητικό είναι πιο ασφαλής λύση, πιο γρήγορα θα τεθεί σε επιχειρησιακή ετοιμότητα και θα είναι σαφώς πιο οικονομικό στην ανάπτυξη και την παραγωγή. Ισως και πιο ικανό. Αλλά δεν θα φέρει την πολυπόθητη ανεξαρτησία στη τουρκική αεροπορική βιομηχανία και το «ζεστό» χρήμα στις εξαγωγές που επιζητεί η Αγκυρα.
Στη συμπαραγωγή του “Tempest” μετέχουν προς το παρόν ο εξοπλιστικός όμιλος BAE Systemes, η Rolls Royce για την κατασκευή των κινητήρων, ο ιταλικός εξοπλιστικός όμιλος Leonardo και η MBDA.
Για τους Βρετανούς το νέο μαχητικό έχει υψηλό συμβολισμό. Ο υπουργός Άμυνας Ουίλιαμσον είπε ότι «ξεκινά μια νέα επικίνδυνη εποχή στη διεξαγωγή των πολέμων κι η χώρα του θέλει να μετέχει στο κορυφαίο πρωτάθλημα».
Μέχρι το 2025 αναμένεται να επενδυθούν 2,5 δισ. λίρες στο πρόγραμμα, ποσό πολύ χαμηλό: Ηδη στο ρωσικό μαχητικό Su-57, έχουν διατεθεί 20 δισ δολ.
Δεδομένου ότι η παραγωγή του νέου μαχητικού θα απαιτήσει δισεκατομμύρια σε επενδύσεις, η Βρετανία αναζητεί εταίρους κρατώντας την πόρτα ανοικτή. Η Σουηδία θα μπορούσε να είναι μια επιλογή, όπως επίσης και μια συνεργασία με την Ιαπωνία και την Ινδία και βέβαια τη Τουρκία. Η τελευταία είναι και η πλέον πιθανή.
Τα παρακάτω τρία μαχητικά θα αποτελέσουν την μορφή της RAF από το 2027 και μετά: F-35, EF-2000 και Tempest.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Σε μια εντυπωσιακή τελετή ο Βρετανός υπουργός Άμυνας, Γκάβιν Ουίλιαμσον παρουσίασε το πρόπλασμα του νέου μαχητικού αεροσκάφους 5ης/6ης γενιάς στην αεροπορική έκθεση Farnborough Air Show 2018 σηματοδοτώντας την επιστροφή της Βρετανίας στις ανεξάρτητες παραγωγές μαχητικών αεροσκαφών για πρώτη φορά μετά την δεκαετία του '60 και το English Electric Lightning που εντάχθηκε στην RAF το 1959.
Η «Θύελλα» (“Τempest”), όπως λέγεται το νέο μαχητικό, θα είναι έτοιμη να αναλάβει δράση γύρω στο 2035, όπως υπολογίζεται.
Το υπο ανάπτυξη μαχητικό πρέπει να είναι ικανό να επιβιώσει στο πιο απαιτητικό επιχειρησιακό περιβάλλον του μέλλοντος, που πολύ απλά σημαίνει μεγάλο εύρος αισθητήρων, όπως ραντάρ, παθητικά και ενεργά ηλεκτροπτικά συστήματα αισθητήρων και προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου για τον εντοπισμό και την εξουδετέρωση των απειλών.
Το αεροσκάφος θα πετά με πιλότο ή χωρίς, ενώ τελική μορφή του δεν είναι απαραίτητο ότι θα μοιάζει με τη ρέπλικα που παρουσιάστηκε στην έκθεση.
Το νέο μαχητικό θα είναι ενδεχομένως εξοπλισμένο με κινητικά και μη-κινητικά όπλα, ενώ η πιθανότητα ολοκλήρωσης επι του αεροσκάφους πυροβόλων κατευθυνόμενης δέσμης Laser για την αντιμετώπιση στόχων σε μικρή απόσταση είναι μεγάλη.
Το αεροσκάφος θα μπορεί να εξαπολύσει σμήνος Drones από ένα εσωτερικό ευέλικτο στην διαμόρφωση χώρο μεταφοράς οπλισμού, επιτρέποντας στο “Tempest” να αντιμετωπίσει πολυστρωματικές σύνθετες εχθρικές αεράμυνες.
Το “Tempest” θα πρέπει να μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα με το είδος των αποστολών.
Έτσι το υπο ανάπτυξη μαχητικό θα πρέπει να μπορεί να φέρει χαμηλής παρατηρησιμότητας σύμμορφες δεξαμενές καυσίμων, εκτοξευτές όπλων, εκτοξευτές Drones, πυροβόλα κατευθυνόμενης δέσμης Laser, συστήματα αναγνώρισης μεγάλης εμβέλειας και μεγάλο αριθμό σπονδυλωτών αισθητήρων.
Η παράμετρος που ενδιαφέρει την Ελλάδα και την ελληνική Πολεμική Αεροπορία: Η BAE, υπεύθυνη για την ανάπτυξη του μαχητικού, συνεργάζεται στενά με τη Τουρκία για την ανάπτυξη του τουρκικού μαχητικού TF-X.
Ακόμα και η σουηδική SAAB που κάλεσε η Βρετανία να συμμετάσχει στην ανάπτυξη του βρετανικού μαχητικού, έχει συνεργαστεί στενά με τη Τουρκία στην πρώτη φάση της σχεδίασης του TF-X. Θεωρείται κάτι παραπάνω από βέβαιο ότι στοιχεία του βρετανικού μαχητικού θα μεταφερθούν στο τουρκικό μαχητικό.
Μάλιστα, αν δεν υπήρχε η δεδομένη μεγαλομανία του Ρ.Τ.Ερντογάν, η Τουρκία θα μπορούσε να αποτελέσει συνεταίρο στο πρόγραμμα, αν και αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Το νέο μαχητικό θα αντικαταστήσει τα Τornado GR/F.3 και σε δεύτερο βήμα και τα Eurofighter από το 2040 και μετά.
Στην «άλλη πλευρά το λόφου» Γαλλία και Γερμανία εμφανίστηκαν πρόσφατα ως βασικός πυρήνας του προγράμματος FCAS (Future Combat Air System) για την ανάπτυξη ενός μαχητικού 5ης/6ης γενιάς, που θα αντικαταστήσει το Eurofighter αφήνοντας την πόρτα ανοικτή και για τη Βρετανία.
Αλλά στο Farnborough οι Βρετανοί παρουσίασαν τις δικές τους ιδέες και κάλεσαν άλλους εταίρους να μετάσχουν κι εδώ ίσως έχουμε την πρόκληση για τη Τουρκία: Το βρετανικό μαχητικό είναι πιο ασφαλής λύση, πιο γρήγορα θα τεθεί σε επιχειρησιακή ετοιμότητα και θα είναι σαφώς πιο οικονομικό στην ανάπτυξη και την παραγωγή. Ισως και πιο ικανό. Αλλά δεν θα φέρει την πολυπόθητη ανεξαρτησία στη τουρκική αεροπορική βιομηχανία και το «ζεστό» χρήμα στις εξαγωγές που επιζητεί η Αγκυρα.
Στη συμπαραγωγή του “Tempest” μετέχουν προς το παρόν ο εξοπλιστικός όμιλος BAE Systemes, η Rolls Royce για την κατασκευή των κινητήρων, ο ιταλικός εξοπλιστικός όμιλος Leonardo και η MBDA.
Για τους Βρετανούς το νέο μαχητικό έχει υψηλό συμβολισμό. Ο υπουργός Άμυνας Ουίλιαμσον είπε ότι «ξεκινά μια νέα επικίνδυνη εποχή στη διεξαγωγή των πολέμων κι η χώρα του θέλει να μετέχει στο κορυφαίο πρωτάθλημα».
Μέχρι το 2025 αναμένεται να επενδυθούν 2,5 δισ. λίρες στο πρόγραμμα, ποσό πολύ χαμηλό: Ηδη στο ρωσικό μαχητικό Su-57, έχουν διατεθεί 20 δισ δολ.
Δεδομένου ότι η παραγωγή του νέου μαχητικού θα απαιτήσει δισεκατομμύρια σε επενδύσεις, η Βρετανία αναζητεί εταίρους κρατώντας την πόρτα ανοικτή. Η Σουηδία θα μπορούσε να είναι μια επιλογή, όπως επίσης και μια συνεργασία με την Ιαπωνία και την Ινδία και βέβαια τη Τουρκία. Η τελευταία είναι και η πλέον πιθανή.
Τα παρακάτω τρία μαχητικά θα αποτελέσουν την μορφή της RAF από το 2027 και μετά: F-35, EF-2000 και Tempest.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια