Γράφει ο Πέτρος Αναστασίου
H Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (ΤΑΙ) παρουσίασε για πρώτη φορά επίσημα στην 52η Διεθνή Αεροπορική Έκθεση στο Παρίσι, στο Le Bourget, το εγχώριας ανάπτυξης μαχητικό αεροσκάφος του προγράμματος TF-X και... στην μακέτα τουλάχιστον δείχνει εντυπωσιακό:
Είναι δικινητήριο (!), stealth σχεδίασης, με ραντάρ AESA και εγχώρια αναπτυγμένα όπλα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους!
Η SSM υπέγραψε με την TAI τετραετές συμβόλαιο για την μελέτη προκαταρκτικής σχεδίασης (preliminary design) και το 2020 θα είναι έτοιμη η γραμμή παραγωγής για να προχωρήσει στην παραγωγή πρωτοτύπων με την προοπτική πρώτης πτήσης το 2023.
Επίσης ανακοινώθηκε ότι το νέο μαχητικό θα αντικαταστήσει αρχικά τα παλιότερα 37 F-16C/D Block 30 CCIP και τα επόμενα χρόνια τα F-16C/D Block40/50 CCIP και Block50+ για ένα τελικό αριθμό που θα φτάσει τις 250 μονάδες.
Το κόστος ανάπτυξης και παραγωγής για το σύνολο του προγράμματος θα αγγίξει ένα ποσό της τάξης των 30-32 δισ. δολαρίων εκ των οποίων τα 5 έως 6 δισ. θα διατεθούν στο κόστος σχεδίασης και ανάπτυξης των πρωτοτύπων και τα υπόλοιπα θα αφορούν την προμήθεια των μαχητικών.
Μπορεί να φαίνεται ιδιαίτερα μεγάλο αλλά ακόμα και αν αποφασίζονταν να γίνει η προμήθεια ενός ξένου τύπου μαχητικού το κοστολόγιο δεν μπορεί κάποιος να αναφέρει ότι θα ήταν κατά πολύ οικονομικότερο καθώς εδώ η τουρκική πλευρά εκμεταλλεύεται ότι έχει και χαμηλότερα κοστολόγια εργατοωρών κάτι που δεν θα ισχύει για χώρες της δύσης που θα προσέφεραν τους τύπους τους.
Το νέο μαχητικό εγχώριας ανάπτυξης στην Τουρκία θα έχει διττό ρόλο καθώς δεν θα αποτελέσει μόνο τον αντικαταστάτη των F-16 αλλά θα αποτελέσει και το όχημα εισόδου της τουρκικής βιομηχανίας σε τεχνολογίες αιχμής. Έτσι στο μαχητικό θα γίνει προσπάθεια ενσωμάτωσης κάθε τουρκικού προϊόντος που θα πληροί τις προδιαγραφές ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη ΕΠΑ (εγχώρια προστιθέμενη αξία). Τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν ή αναπτύσσονται για άλλα στρατιωτικά προγράμματα και η εμπειρία από την συμμετοχή σε διεθνείς συμπαραγωγές .
Μερικά από τα εγχώρια συστήματα (τα αναπτύσσει η ASELSAN) είναι το «Εθνικό Σύστημα Προειδοποίησης πυραύλων» (Missile Warning System – MWS) και ο «Εθνικός Ηλεκτρονικός Παρεμβολέας» βασισμένος σε ψηφιακό σύστημα ανάλυσης στοχοποίησης και οριοθέτησης απειλών με digital radio frequency memory (DRFM).
Ο κύριος αισθητήρας ανακοινώθηκε ότι θα είναι το ραντάρ κατηγορίας AESA X-band επίσης της ASELSAN με στοιχεία εκπομπής λήψης νιτρίδιο του γαλλίου (GaN) με εμβέλεια εγκλωβισμού τα 100χλμ όπως αναφέρουν τουρκικές πηγές ενώ θα μπορεί να δρα και ως αισθητήρας παρεμβολής. Ειδικά για την εξολοκλήρου ανάπτυξη τεχνολογιών ραντάρ ενεργού διάταξης φάσης όπως το ναυτικό CAFRAD έχει δημιουργηθεί το ινστιτούτο REHIS στο οποίο θα επενδυθούν 204 εκατ. δολάρια.
Το TF-X θα φέρει τουρκικής κατασκευής σύστημα IFF που αναπτύχθηκε κάτω από ένα πρόγραμμα 100 εκατ. δολαρίων ενώ και η ζεύξη δεδομένων θα είναι αμφίδρομης ζεύξης και εγχώριας ανάπτυξης.
Σημαντική θα είναι και η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί από την κατασκευή από την ΤΑΙ της κεντρικής ατράκτου σαν δεύτερο μοναδικό προμηθευτή για τα μαχητικά JSF στο νέο της εργοστάσιο στην Άγκυρα με την πρώτη άτρακτο να έχει παραδοθεί το 2013 και συνολικά 40 να παραδίδονται κάτω από το πρόγραμμα βιομηχανικής διαμοίρασης του F-35. Μάλιστα έχει δοθεί εντολή στην ΤΑΙ να αναπτύξει μια νέας γενιάς κεντρική άτρακτο για το TF-X βασισμένη σε νέα θερμοπλαστικά συνθετικά υλικά και με πολύ χαμηλό ίχνος στα ραντάρ RCS.
Για τις ανάγκες αυτονόμησης της τουρκικής Αεροπορίας από τους ξένους προμηθευτές διάφορες εταιρείες και ιδρύματα έχουν αναπτύξει μια σειρά όπλων αέρος-εδάφους που θα μπορούν να ενσωματωθούν και στο νέο μαχητικό επιτυγχάνοντας υψηλό βαθμό αξιοπιστίας και ελευθερίας κινήσεων.
Έτσι θα μπορούσαν να αναφερθούν χαρακτηριστικά οι κατευθυνόμενες βόμβες HGK-1 HGK-2 και HGK-3 κατεύθυνσης με GPS/INS και με βάρος 2.000lb,500lb και 1000lb αντίστοιχα , του TÜBİTAK-SAGE.
Το ίδιο ίδρυμα έχει αναπτύξει και την συλλογή ανεμοπορίας ΚGK-82 και ΚGK-83 για αύξηση της εμβέλειας σε αποστάσεις δεκάδων χιλιομέτρων καθώς και τις συλλογές μετατροπής των απλών βομβών σε κατευθυνόμενες με λέιζερ κατηγορίας LGK που μπορεί να ενσωματωθεί και στις διατρητικές ανάπτυξης της Rocketsan ΝΕΒ.
Επίσης και για την καταστροφή στόχων υψηλής προστασίας σε μεγάλες αποστάσεις το τουρκικό οπλοστάσιο έχει πλέον σε παραγωγή τον πύραυλο cruise τύπου SOM που μπορεί να πλήξει στόχους ε εμβέλειες μέχρι και τα 250χλμ. στις εκδόσεις SOM-A, SOM-B1 και SOM-B2.Η SOM-A φέρει μοναδιαία διατρητική κεφαλή και καθοδηγείται προς το στόχο χρησιμοποιώντας το σύστημα GPS/INS σε συνδυασμό με αλτίμετρο.
Η SOM-B1 φέρει διατρητική κεφαλή δύο σταδίων, σύστημα GPS/INS, υψομετρικό ραντάρ, αισθητήρα IIR και αμφίδρομη ζεύξη δεδομένων για λειτουργία man-in-the-loop.Η SOM-B2 φέρει σύστημα καθοδήγησης όπως η έκδοση –B1 και μοναδιαία πολεμική κεφαλή ο κινητήρας είναι κατηγορίας turbojet Kale 3500 ενώ στόχος είναι να μπορεί να πλήξει στόχους στα 500χλμ ενώ αναπτύσσεται και έκδοση συμβατή με τις εσωτερικές αποθήκες του F-35.
Το νέο μαχητικό θα δρα ως «σύστημα-συστημάτωνν» δηλαδή ως αεροσκάφος διοίκησης αλλά και ως μονάδα αισθητήρας που θα διασυνδέεται με άλλα ιπτάμενα μέσα για να παρέχεται συνολική εικόνα σε συνεργασία με ένα ανεξάρτητο σύστημα επικοινωνιών με την εθνική ζεύξη δεδομένων να μεταδίδει κρυπτογραφικά μέσω της χρήσης των εθνικών δορυφορικών προγραμμάτων όπως είναι οι Turksat και επιτήρησης Gockturk και να καθοδηγούν οπλισμένα και μη UAV κατηγορίας MALE όπως τα ANKA/ANKA-S, τα ΑΦΝΣ ATR-72 MP/ASW, τα AWACS MESA καθώς και τα αεροσκάφη διοίκησης που θα βασίζονται στα επιχειρηματικά Global 500.
Αυτός είναι ο λόγος που άλλωστε σχεδιάζεται το μαχητικό να είναι τόσο μονοθέσιο όσο και διθέσιο με τον δεύτερο χειριστή να εκτελεί τις αποστολές αυτές ενώ υπό συζήτηση είναι και μη επανδρωμένη έκδοση του μαχητικού για την κάλυψη αναγκών υψηλής επικινδυνότητας και κορεσμού αεράμυνας.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
H Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (ΤΑΙ) παρουσίασε για πρώτη φορά επίσημα στην 52η Διεθνή Αεροπορική Έκθεση στο Παρίσι, στο Le Bourget, το εγχώριας ανάπτυξης μαχητικό αεροσκάφος του προγράμματος TF-X και... στην μακέτα τουλάχιστον δείχνει εντυπωσιακό:
Είναι δικινητήριο (!), stealth σχεδίασης, με ραντάρ AESA και εγχώρια αναπτυγμένα όπλα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους!
Η SSM υπέγραψε με την TAI τετραετές συμβόλαιο για την μελέτη προκαταρκτικής σχεδίασης (preliminary design) και το 2020 θα είναι έτοιμη η γραμμή παραγωγής για να προχωρήσει στην παραγωγή πρωτοτύπων με την προοπτική πρώτης πτήσης το 2023.
Επίσης ανακοινώθηκε ότι το νέο μαχητικό θα αντικαταστήσει αρχικά τα παλιότερα 37 F-16C/D Block 30 CCIP και τα επόμενα χρόνια τα F-16C/D Block40/50 CCIP και Block50+ για ένα τελικό αριθμό που θα φτάσει τις 250 μονάδες.
Το κόστος ανάπτυξης και παραγωγής για το σύνολο του προγράμματος θα αγγίξει ένα ποσό της τάξης των 30-32 δισ. δολαρίων εκ των οποίων τα 5 έως 6 δισ. θα διατεθούν στο κόστος σχεδίασης και ανάπτυξης των πρωτοτύπων και τα υπόλοιπα θα αφορούν την προμήθεια των μαχητικών.
Μπορεί να φαίνεται ιδιαίτερα μεγάλο αλλά ακόμα και αν αποφασίζονταν να γίνει η προμήθεια ενός ξένου τύπου μαχητικού το κοστολόγιο δεν μπορεί κάποιος να αναφέρει ότι θα ήταν κατά πολύ οικονομικότερο καθώς εδώ η τουρκική πλευρά εκμεταλλεύεται ότι έχει και χαμηλότερα κοστολόγια εργατοωρών κάτι που δεν θα ισχύει για χώρες της δύσης που θα προσέφεραν τους τύπους τους.
Το νέο μαχητικό εγχώριας ανάπτυξης στην Τουρκία θα έχει διττό ρόλο καθώς δεν θα αποτελέσει μόνο τον αντικαταστάτη των F-16 αλλά θα αποτελέσει και το όχημα εισόδου της τουρκικής βιομηχανίας σε τεχνολογίες αιχμής. Έτσι στο μαχητικό θα γίνει προσπάθεια ενσωμάτωσης κάθε τουρκικού προϊόντος που θα πληροί τις προδιαγραφές ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη ΕΠΑ (εγχώρια προστιθέμενη αξία). Τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν ή αναπτύσσονται για άλλα στρατιωτικά προγράμματα και η εμπειρία από την συμμετοχή σε διεθνείς συμπαραγωγές .
Μερικά από τα εγχώρια συστήματα (τα αναπτύσσει η ASELSAN) είναι το «Εθνικό Σύστημα Προειδοποίησης πυραύλων» (Missile Warning System – MWS) και ο «Εθνικός Ηλεκτρονικός Παρεμβολέας» βασισμένος σε ψηφιακό σύστημα ανάλυσης στοχοποίησης και οριοθέτησης απειλών με digital radio frequency memory (DRFM).
Ο κύριος αισθητήρας ανακοινώθηκε ότι θα είναι το ραντάρ κατηγορίας AESA X-band επίσης της ASELSAN με στοιχεία εκπομπής λήψης νιτρίδιο του γαλλίου (GaN) με εμβέλεια εγκλωβισμού τα 100χλμ όπως αναφέρουν τουρκικές πηγές ενώ θα μπορεί να δρα και ως αισθητήρας παρεμβολής. Ειδικά για την εξολοκλήρου ανάπτυξη τεχνολογιών ραντάρ ενεργού διάταξης φάσης όπως το ναυτικό CAFRAD έχει δημιουργηθεί το ινστιτούτο REHIS στο οποίο θα επενδυθούν 204 εκατ. δολάρια.
Το TF-X θα φέρει τουρκικής κατασκευής σύστημα IFF που αναπτύχθηκε κάτω από ένα πρόγραμμα 100 εκατ. δολαρίων ενώ και η ζεύξη δεδομένων θα είναι αμφίδρομης ζεύξης και εγχώριας ανάπτυξης.
Σημαντική θα είναι και η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί από την κατασκευή από την ΤΑΙ της κεντρικής ατράκτου σαν δεύτερο μοναδικό προμηθευτή για τα μαχητικά JSF στο νέο της εργοστάσιο στην Άγκυρα με την πρώτη άτρακτο να έχει παραδοθεί το 2013 και συνολικά 40 να παραδίδονται κάτω από το πρόγραμμα βιομηχανικής διαμοίρασης του F-35. Μάλιστα έχει δοθεί εντολή στην ΤΑΙ να αναπτύξει μια νέας γενιάς κεντρική άτρακτο για το TF-X βασισμένη σε νέα θερμοπλαστικά συνθετικά υλικά και με πολύ χαμηλό ίχνος στα ραντάρ RCS.
Για τις ανάγκες αυτονόμησης της τουρκικής Αεροπορίας από τους ξένους προμηθευτές διάφορες εταιρείες και ιδρύματα έχουν αναπτύξει μια σειρά όπλων αέρος-εδάφους που θα μπορούν να ενσωματωθούν και στο νέο μαχητικό επιτυγχάνοντας υψηλό βαθμό αξιοπιστίας και ελευθερίας κινήσεων.
Έτσι θα μπορούσαν να αναφερθούν χαρακτηριστικά οι κατευθυνόμενες βόμβες HGK-1 HGK-2 και HGK-3 κατεύθυνσης με GPS/INS και με βάρος 2.000lb,500lb και 1000lb αντίστοιχα , του TÜBİTAK-SAGE.
Το ίδιο ίδρυμα έχει αναπτύξει και την συλλογή ανεμοπορίας ΚGK-82 και ΚGK-83 για αύξηση της εμβέλειας σε αποστάσεις δεκάδων χιλιομέτρων καθώς και τις συλλογές μετατροπής των απλών βομβών σε κατευθυνόμενες με λέιζερ κατηγορίας LGK που μπορεί να ενσωματωθεί και στις διατρητικές ανάπτυξης της Rocketsan ΝΕΒ.
Επίσης και για την καταστροφή στόχων υψηλής προστασίας σε μεγάλες αποστάσεις το τουρκικό οπλοστάσιο έχει πλέον σε παραγωγή τον πύραυλο cruise τύπου SOM που μπορεί να πλήξει στόχους ε εμβέλειες μέχρι και τα 250χλμ. στις εκδόσεις SOM-A, SOM-B1 και SOM-B2.Η SOM-A φέρει μοναδιαία διατρητική κεφαλή και καθοδηγείται προς το στόχο χρησιμοποιώντας το σύστημα GPS/INS σε συνδυασμό με αλτίμετρο.
Η SOM-B1 φέρει διατρητική κεφαλή δύο σταδίων, σύστημα GPS/INS, υψομετρικό ραντάρ, αισθητήρα IIR και αμφίδρομη ζεύξη δεδομένων για λειτουργία man-in-the-loop.Η SOM-B2 φέρει σύστημα καθοδήγησης όπως η έκδοση –B1 και μοναδιαία πολεμική κεφαλή ο κινητήρας είναι κατηγορίας turbojet Kale 3500 ενώ στόχος είναι να μπορεί να πλήξει στόχους στα 500χλμ ενώ αναπτύσσεται και έκδοση συμβατή με τις εσωτερικές αποθήκες του F-35.
Το νέο μαχητικό θα δρα ως «σύστημα-συστημάτωνν» δηλαδή ως αεροσκάφος διοίκησης αλλά και ως μονάδα αισθητήρας που θα διασυνδέεται με άλλα ιπτάμενα μέσα για να παρέχεται συνολική εικόνα σε συνεργασία με ένα ανεξάρτητο σύστημα επικοινωνιών με την εθνική ζεύξη δεδομένων να μεταδίδει κρυπτογραφικά μέσω της χρήσης των εθνικών δορυφορικών προγραμμάτων όπως είναι οι Turksat και επιτήρησης Gockturk και να καθοδηγούν οπλισμένα και μη UAV κατηγορίας MALE όπως τα ANKA/ANKA-S, τα ΑΦΝΣ ATR-72 MP/ASW, τα AWACS MESA καθώς και τα αεροσκάφη διοίκησης που θα βασίζονται στα επιχειρηματικά Global 500.
Αυτός είναι ο λόγος που άλλωστε σχεδιάζεται το μαχητικό να είναι τόσο μονοθέσιο όσο και διθέσιο με τον δεύτερο χειριστή να εκτελεί τις αποστολές αυτές ενώ υπό συζήτηση είναι και μη επανδρωμένη έκδοση του μαχητικού για την κάλυψη αναγκών υψηλής επικινδυνότητας και κορεσμού αεράμυνας.
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια