Η Ρωσία μετά από 35 χρόνια επιστρέφει στην κατασκευή στρατηγικών βομβαρδιστικών: Ξεκίνησε το πρόγραμμα PAK DA!

H μελέτη καθορισμού προγράμματος του stealth βομβαρδιστικού πέμπτης γενιάς της Ρωσίας ολοκληρώθηκε και έλαβε επίσημη έγκριση από το υπουργείο Άμυνας της χώρας, για ένα αεροσκάφος ακτίνας δράσης 12.000 χλμ., υποηχητικό και με μεταφορική ικανότητα 30 τόνων όπλων!

Η σχεδίαση του αεροσκάφους αναπτύχθηκε από το Γραφείο Σχεδίασης Τουπόλεφ από το 2009, το πρόγραμμα φέρει την ονομασία το PAK DA (Προηγμένο Αεροπορικό Σύστημα Μεγάλης Απόστασης) ελπίζεται να πετάξει το 2021 και να ενταχθεί στον στόλο των βστρατηγικών αεροσκαφών της ρωσικής Αεροπορίας το 2023, στόχος που πολύ δύσκολα θα επιτευχθεί.

Θα αντικαταστήσει μαζικά τα "κουρασμένα" Tu-95 Bear, Tu-22M3 Backfire και θα συμπληρώσει τα Tu-160 Blackjack. Από τα τελευταία υπάρχουν 13 στο δυναμικό της ρωσικής Αεροπορίας, στα οποία θα προτεθούν επιπλέον 30-40 νέα αναβαθμισμένα Blackjack που σχεδιάζεται να κατασκευαστούν μέχρι το 2025 για να υπάρξει κάποια σοβαρή δύναμη μετάβασης στα PAK DA, σε αντικατάσταση περίπου 50 Tu-95 Bear που πλέον ακόμα και ως φορείς βλημάτων cruise, "δεν αντέχουν άλλο"...

Ετσι την μελλοντική στρατηγική αεροπορική ισχύ της Ρωσίας θα την αποτελούν περί το έτος 2035 50 νέα stealth μαχητικά του προγράμματος PAK DA και ισάριθμα αναβαθμισμένα Tu-160 Blackjack

Πάντως είναι πολύ δύσκολο οι παραδόσεις να ξεκινήσουν το 2023. Το 2028 θα ήταν μια ρεαλιστική ημερομηνία έναρξης παραδόσεων με ρυθμό ένα αεροσκαφοσ το δίμηνο..

Η τότε μελέτη προέβλεπε το PAK-DA να εισέλθει στη φάση παραγωγής το 2020 με το πρώτο βομβαρδιστικό να εισέρχεται στην ενεργό υπηρεσία την χρονική περίοδο 2025-2030. Αρα με καθυστέρηση 4 ετών στην λήψη απόφασης όσο και αν επιταχύνουν πριν από το 2028 είναι πολύ δύσκολο να έχουν μαζικές παραλαβές δεδομένης της δυσκολίας του εγχειρήματος, του οποίου ο βαθμός δυσκολίας είναι μεγαλύτερος από αυτόν του προγράμματος PAK FA, του Τ-50, το οποίο αισίως έκλεισε 8 χρόνια δοκιμών.
Σύμφωνα με τον Evgeniy Fedorov, επιστημονικό διευθυντή του ρωσικού ερευνητικού ινστιτούτου αεροπορικών συστημάτων:

«Το κόστος έχει αποτελέσει επίσης αντικείμενο εξέτασης στην ανάπτυξη του PAK DA. Το tu-160 είναι ένα αριστούργημα  αλλά είναι υπερβολικά ακριβό. Το νέο βομβαρδιστικό πρόκειται να είναι πιο οικονομικό και πιο εύκολο στην παραγωγή. Η αρχική σχεδίαση έχει εγκριθεί και η απόφαση για την έναρξη χρηματοδότησης του προγράμματος έχει ληφθεί», τόνισε.

Το νέο ρωσικό βομβαρδιστικό αναπτύσσεται από την  Tupolev και πρόκειται να είναι εντελώς διαφορετικό από το Tu-160. Κύρια γιατί η σχεδίασή του θα είναι αυτή της «ιπτάμενης πτέρυγας» και θα αναπτύσσει υψηλή υποηχητική ταχύτητα, αλλά δε θα είναι υπερηχητικό.

Η απώλεια αυτή  στις επιδόσεις θα αντισταθμιστεί από τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα και τα προηγμένα χαρακτηριστικά stealth. Το νέο βομβαρδιστικό αναμένεται να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση το 2021 με τις πρώτες παραδόσεις να ξεκινούν το 2023.

Το αεροσκάφος θα είναι ικανό να μεταφέρει και βλήματα αέρος-αερος για αυτοπροστασία, θα έχει εμβέλεια 12.482 χλμ. και θα μπορεί να μεταφέρει οπλικό φορτίο 30 τόνων.

Σύμφωνα με τον Αρχηγό της ρωσικής Αεροπορίας πτέραρχο Viktor Bondarev το νέο ρωσικό στρατηγικό βομβαρδιστικό θα διαθέτει μια άνευ προηγουμένου ικανότητα stealth και κατευθυνόμενα όπλα «τεχνητής νοημοσύνης»!

«Είναι αδύνατο να κατασκευάσουμε ένα στρατηγικό βομβαρδιστικό που να είναι ταυτόχρονα και αόρατο στα εχθρικά ραντάρ και υπερχητικό. Αυτός είναι ο λόγος που επικεντρωνόμαστε στην επίτευξη ανώτατων χαρακτηριστικών stealth.

Το PAK DA θα μεταφέρει πυραύλους τεχνητής νοημοσύνης με εμβέλεια μέχρι 7000 χλμ.  Ένας τέτοιος πύραυλος θα μπορεί να αναλύει την εναέρια και την Η/Μ κατάσταση του εναέριου χώρου που κινείται και να διαμορφώνει έτσι την πορεία του, το ύψος και την ταχύτητά του.  Εργαζόμαστε ήδη επάνω σε τέτοιους πυραύλους», δήλωσε ο Bondarev.

Ενα μη επανδρωμένο στρατηγικό “έκτης γενιάς” βομβαρδιστικό αεροσκάφος που βασίζεται στο PAK-DA που θα μπορούσε να εμφανιστεί περίπου στο 2040-2050 συζητιόταν πριν από πολλά χρόνια και, με βάση τις δηλώσεις της περασμένης χρονιάς, η Ρωσία έχει ήδη ξεκινήσει να εργάζεται πάνω στα μαχητικά αεροσκάφη έκτης και έβδομης γενιάς.

Εντούτοις, αν η Μόσχα θα μπορέσει να λειτουργήσει το νέο “αόρατο” βομβαρδιστικό (και/ή ένα επόμενης γενιάς τακτικό αεροσκάφος αποφυγής ραντάρ 6ης ή 7ης γενιάς) στο άμεσο/μεσοπρόθεσμο μέλλον αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί.

Οι αισιόδοξοι ισχυρισμοί γύρω από τις ικανότητες των νέων τύπων αεροσκαφών που αναπτύσσονται, οι αισθητήρες και τα όπλα τους θα πρέπει να υποστηρίζονται από τα γεγονότα: πράγματι, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, που λειτουργεί για χρόνια “αόρατα” αεροσκάφη πέμπτης γενιάς (το F-22 και, με πολλές δυσκολίες, το αμφιλεγόμενο και προβληματικό F-35) και ραντάρ Ενεργής Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA), ως στιγμής, η Ρωσία δεν μπόρεσε να λειτουργήσει ένα νέας γενιάς “αόρατο” μαχητικό αεροσκάφος με σύστημα ραντάρ AESA (και τα δύο βρίσκονται σε δοκιμαστικό στάδιο).

Ας μην λησμονείται  ότι το πέμπτης γενιάς T-50 PAK FA δεν έχει ακόμη ενταχθεί επισήμως σε υπηρεσία με τις Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις. Επιπλέον, όλα τα πιο σημαντικά μελλοντικά προγράμματα (συμπεριλαμβανομένου του ήδη αναφερθέντος F-35) αποδείχθηκαν ότι είναι υποκείμενο διαφόρων αναπτυξιακών θεμάτων, υπερτιμολογήσεις και καθυστερήσεις.




* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια