Του Χρήστου Κολώνα
Εκρηκτικό κοκτέιλ για τους οικογενειακούς και τους επιχειρηματικούς προϋπολογισμούς συνθέτουν οι ανατιμήσεις στα καύσιμα λόγω της ανόδου του αργού πετρελαίου αλλά και των αυξήσεων στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.
Η «ΗτΣ» επεξεργάστηκε τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων και υπολόγισε, μαζί με τους νέους τσουχτερούς φόρους που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου, ότι το 2017 θα κάνει ποδαρικό με την αμόλυβδη να πωλείται ακριβότερα κατά 12 λεπτά το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης κατά 16 λεπτά το λίτρο. Ως χρονική αφετηρία της σύγκρισης επιλέχθηκε η 18η Νοεμβρίου, οπότε και ξεκίνησε το κρεσέντο των αυξήσεων των τιμών στην εγχώρια αγορά.
Μέχρι τις 28 Δεκεμβρίου ο αποκλειστικός λόγος για τον οποίο ανεβαίνουν οι τιμές των υγρών καυσίμων έχει να κάνει με την κούρσα ανόδου της τιμής του αργού πετρελαίου, καθώς και της υποχώρησης του ευρώ έναντι του δολαρίου. Στις 18 Νοεμβρίου το αργό έκλεισε στις διεθνείς αγορές στα 46,86 δολάρια το βαρέλι και στις 28 Δεκεμβρίου πάνω από τα 56 δολάρια. Πριν από περίπου 40 ημέρες η ισοτιμία ευρώ - δολαρίου ήταν 1,064 και χθες στα 1,046.
Το αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων ήταν η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να εκτοξευτεί κατά 7,9 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα στα 1,497 ευρώ το λίτρο από 1,418 ευρώ. Για το ίδιο διάστημα το πετρέλαιο κίνησης ακρίβυνε κατά 6,2 λεπτά το λίτρο και σκαρφάλωσε στα 1,18 έναντι 1,118 ευρώ το λίτρο. Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η αύξηση στο πετρέλαιο θέρμανσης. Ανατιμήθηκε κατά 8 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα διαμορφώθηκε στο 0,976 ευρώ από 0,896 ευρώ το λίτρο.
Σε αυτές τις αυξήσεις έρχονται να προστεθούν από την 1η του μηνός και οι επιβαρύνσεις των νέων Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης. Η τελική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αναμένεται να εξακοντιστεί κοντά στο 1,54 ευρώ το λίτρο (1,538 ευρώ). Η αύξηση που θα πληρώσει στο πρατήριο ο οδηγός θα είναι 4 λεπτά το λίτρο μόνο από την αναπροσαρμογή του ΕΦΚ. Ο συγκεκριμένος φόρος θα ανέβει 3 λεπτά και συγκεκριμένα στο 0,70 από 0,67 ευρώ το λίτρο. Συνολικά δηλαδή από τις 18 Νοεμβρίου η αύξηση όπως προαναφέρθηκε θα είναι 12 λεπτά το λίτρο.
Από την Πρωτοχρονιά επίσης αναπροσαρμόζεται και ο ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης. Η αύξηση είναι 8 λεπτά το λίτρο καθώς θα είναι πια στα 0,41 ευρώ από 0,33 ευρώ το λίτρο. Η επιβάρυνση στην τελική τιμή μόνο από τον νέο ΕΦΚ θα είναι 10 λεπτά το λίτρο καθώς το ντίζελ κίνησης εκτινάσσεται στα 1,28 ευρώ το λίτρο. Η συνολική ανατίμηση του προϊόντος από τις 18 Νοεμβρίου μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα ανέλθει στα 16 λεπτά το λίτρο.
Από τους νέους ΕΦΚ ανεβαίνει και η το ποσοστό συμμετοχής των φόρων και των λοιπών τελών που επιβαρύνουν τις τελικές τιμές πώλησης των καυσίμων. Για την αμόλυβδη το 65% πηγαίνει στο κράτος και άλλους δημόσιους φορείς. Σήμερα το ποσοστό αυτό είναι στο 64%. Για το ντίζελ κίνησης το ποσοστό ανεβαίνει από το 48% στο 52%. Τα υπόλοιπα ποσοστά αντιστοιχούν στις τιμές διυλιστηρίου και στα μικτά περιθώρια κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηρίων.
Η επιβάρυνση των καταναλωτών αλλά και και των επιχειρήσεων θα είναι σημαντική. Ιδίως στην αγορά αυτό θα σηματοδοτήσει ένα νέο γύρο ανατιμήσεων με δεδομένα τα στενά περιθώρια των επιχειρήσεων να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις. Ο κίνδυνος όμως είναι το Δημόσιο να μην πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους από την αύξηση των φόρων στα καύσιμα.
Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων: «Από τις αυξήσεις του Ε.Φ.Κ στα καύσιμα την πενταετία 2011 ? 2015, ο συνολικός τζίρος των καυσίμων υποχώρησε κατά 20,16% και στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 51,83%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών», σημειώνει χαρακτηριστικά η ΠΟΠΕΚ και συνεχίζει, εκτιμώντας: «Η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα, 22% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 24% στο πετρέλαιο κίνησης, 5% στην αμόλυβδη και 30% στο υγραέριο κίνησης, χωρίς να προηγηθεί η εκπόνηση οικονομικής μελέτης, θα έχει αρνητικό αποτέλεσμα στον επιδιωκόμενο στόχο της αύξησης των δημοσίων εσόδων, αφού είναι αποδεδειγμένο ότι θα μειωθούν οι πωλήσεις των καυσίμων, θα αυξηθούν οι τιμές πολλών καταναλωτικών προϊόντων αλλά και υπηρεσιών, σε βάρος της οικονομίας, της ανάπτυξης και της αξιοπρεπούς διαβίωσης των Ελλήνων πολιτών».
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Εκρηκτικό κοκτέιλ για τους οικογενειακούς και τους επιχειρηματικούς προϋπολογισμούς συνθέτουν οι ανατιμήσεις στα καύσιμα λόγω της ανόδου του αργού πετρελαίου αλλά και των αυξήσεων στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.
Η «ΗτΣ» επεξεργάστηκε τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων και υπολόγισε, μαζί με τους νέους τσουχτερούς φόρους που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου, ότι το 2017 θα κάνει ποδαρικό με την αμόλυβδη να πωλείται ακριβότερα κατά 12 λεπτά το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης κατά 16 λεπτά το λίτρο. Ως χρονική αφετηρία της σύγκρισης επιλέχθηκε η 18η Νοεμβρίου, οπότε και ξεκίνησε το κρεσέντο των αυξήσεων των τιμών στην εγχώρια αγορά.
Μέχρι τις 28 Δεκεμβρίου ο αποκλειστικός λόγος για τον οποίο ανεβαίνουν οι τιμές των υγρών καυσίμων έχει να κάνει με την κούρσα ανόδου της τιμής του αργού πετρελαίου, καθώς και της υποχώρησης του ευρώ έναντι του δολαρίου. Στις 18 Νοεμβρίου το αργό έκλεισε στις διεθνείς αγορές στα 46,86 δολάρια το βαρέλι και στις 28 Δεκεμβρίου πάνω από τα 56 δολάρια. Πριν από περίπου 40 ημέρες η ισοτιμία ευρώ - δολαρίου ήταν 1,064 και χθες στα 1,046.
Το αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων ήταν η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να εκτοξευτεί κατά 7,9 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα στα 1,497 ευρώ το λίτρο από 1,418 ευρώ. Για το ίδιο διάστημα το πετρέλαιο κίνησης ακρίβυνε κατά 6,2 λεπτά το λίτρο και σκαρφάλωσε στα 1,18 έναντι 1,118 ευρώ το λίτρο. Ακόμα μεγαλύτερη ήταν η αύξηση στο πετρέλαιο θέρμανσης. Ανατιμήθηκε κατά 8 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα διαμορφώθηκε στο 0,976 ευρώ από 0,896 ευρώ το λίτρο.
Σε αυτές τις αυξήσεις έρχονται να προστεθούν από την 1η του μηνός και οι επιβαρύνσεις των νέων Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης. Η τελική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης αναμένεται να εξακοντιστεί κοντά στο 1,54 ευρώ το λίτρο (1,538 ευρώ). Η αύξηση που θα πληρώσει στο πρατήριο ο οδηγός θα είναι 4 λεπτά το λίτρο μόνο από την αναπροσαρμογή του ΕΦΚ. Ο συγκεκριμένος φόρος θα ανέβει 3 λεπτά και συγκεκριμένα στο 0,70 από 0,67 ευρώ το λίτρο. Συνολικά δηλαδή από τις 18 Νοεμβρίου η αύξηση όπως προαναφέρθηκε θα είναι 12 λεπτά το λίτρο.
Από την Πρωτοχρονιά επίσης αναπροσαρμόζεται και ο ΕΦΚ στο ντίζελ κίνησης. Η αύξηση είναι 8 λεπτά το λίτρο καθώς θα είναι πια στα 0,41 ευρώ από 0,33 ευρώ το λίτρο. Η επιβάρυνση στην τελική τιμή μόνο από τον νέο ΕΦΚ θα είναι 10 λεπτά το λίτρο καθώς το ντίζελ κίνησης εκτινάσσεται στα 1,28 ευρώ το λίτρο. Η συνολική ανατίμηση του προϊόντος από τις 18 Νοεμβρίου μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα ανέλθει στα 16 λεπτά το λίτρο.
Από τους νέους ΕΦΚ ανεβαίνει και η το ποσοστό συμμετοχής των φόρων και των λοιπών τελών που επιβαρύνουν τις τελικές τιμές πώλησης των καυσίμων. Για την αμόλυβδη το 65% πηγαίνει στο κράτος και άλλους δημόσιους φορείς. Σήμερα το ποσοστό αυτό είναι στο 64%. Για το ντίζελ κίνησης το ποσοστό ανεβαίνει από το 48% στο 52%. Τα υπόλοιπα ποσοστά αντιστοιχούν στις τιμές διυλιστηρίου και στα μικτά περιθώρια κέρδους των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηρίων.
Η επιβάρυνση των καταναλωτών αλλά και και των επιχειρήσεων θα είναι σημαντική. Ιδίως στην αγορά αυτό θα σηματοδοτήσει ένα νέο γύρο ανατιμήσεων με δεδομένα τα στενά περιθώρια των επιχειρήσεων να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις. Ο κίνδυνος όμως είναι το Δημόσιο να μην πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους από την αύξηση των φόρων στα καύσιμα.
Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων: «Από τις αυξήσεις του Ε.Φ.Κ στα καύσιμα την πενταετία 2011 ? 2015, ο συνολικός τζίρος των καυσίμων υποχώρησε κατά 20,16% και στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 51,83%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών», σημειώνει χαρακτηριστικά η ΠΟΠΕΚ και συνεχίζει, εκτιμώντας: «Η αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα, 22% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 24% στο πετρέλαιο κίνησης, 5% στην αμόλυβδη και 30% στο υγραέριο κίνησης, χωρίς να προηγηθεί η εκπόνηση οικονομικής μελέτης, θα έχει αρνητικό αποτέλεσμα στον επιδιωκόμενο στόχο της αύξησης των δημοσίων εσόδων, αφού είναι αποδεδειγμένο ότι θα μειωθούν οι πωλήσεις των καυσίμων, θα αυξηθούν οι τιμές πολλών καταναλωτικών προϊόντων αλλά και υπηρεσιών, σε βάρος της οικονομίας, της ανάπτυξης και της αξιοπρεπούς διαβίωσης των Ελλήνων πολιτών».
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια