Του Πέτρου Αναστασίου
Πέπλο μυστηρίου καλύπτει τις ανασκαφές που πραγματοποιούν Ισραηλινοί αρχαιολόγοι στην απελευθερωμένη αρχαία πόλη της Παλμύρα υπό την προστασία του ρωσικού στρατού, όπως μεταδίδεται από αραβικές πηγές.
Στόχος των ανασκαφών, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά είναι η εύρεση εβραϊκών «αρχαιολογικών θησαυρών», πλην όμως η περιγραφή αυτή δημιουργεί πολλά ερωτήματα.
Η αλήθεια είναι ότι το Ισραήλ δεν είχε ποτέ πριν την ευκαιρία να πραγματοποιήσει αρχαιολογικές ανασκαφές στην Παλμύρα και από ότι φαίνεται το ενδιαφέρον είναι τόσο μεγάλο, που με την απελευθέρωση της πόλης η Ιερουσαλήμ ήρθε σε απευθείας συνεννόηση με τη Μόσχα για την πραγματοποίηση των ανασκαφών.
Τι ψάχνουν;
Οι πηγές αναφορικά με την ακριβή φύση των ανασκαφών είναι συχνά αλληλοσυγκρουόμενες, η άφιξη όμως στην περιοχή τριών ειδικών (πιθανολογείται Ισραηλινών) και η διαμονή τους σε χώρο που προστατεύεται από Ρώσους στρατιώτες έχει δώσει τροφή για πολλά σενάρια.
Οι τρεις μυστικοί επισκέπτες δεν έρχονται σε επαφή καθόλου με τους Σύρους αρχαιολόγους ενώ ότι επαφές έχουν είναι μόνο με τους Ρώσους και αυτό με διερμηνέα.
Αμέσως μετά την ανακατάληψη της περιοχής, ο ρωσικός Στρατός έσπευσε να δημιουργήσει ένα κλοιό ασφάλειας γύρω από τον αρχαιολογικό χώρο, ενώ ταυτόχρονα δημιούργησαν και μια βάση εντός της αρχαίας πόλης, πλήρως περιφραγμένη χωρίς κανένας να μπορεί να εισέλθει ή εξέλθει χωρίς άδεια. Οι τρεις επισκέπτες κινούνται με ισχυρή συνοδεία από Ρώσους στρατιώτες οι οποίοι έχουν και τον πλήρη έλεγχο, σε οτιδήποτε γίνεται εκεί.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες οι τρεις Ισραηλινοί εστιάζουν την προσοχή τους στην αψίδα του al-Naser, στο ναό του Βέλ, στον ναό του Baalshamin και στο στρατόπεδο του Διοκλητιανού. Όπως αναφέρεται οι ανασκαφές που πραγματοποιούν εκεί οι τρεις ειδικοί έχουν φτάσει σε βάθη που ποτέ πριν δεν είχε γίνει δυνατό σε καμιά προηγούμενη ανασκαφή.
Από τις μέχρι τώρα ανασκαφές έχουν ανακαλυφθεί μια μούμια και ποσότητα χρυσού κοντά στην Αψίδα του al-Naser και στον κεντρικό δρόμο που συνδέει το αρχαίο ρωμαϊκό θέατρο με τον Ναό του Βελ.
Οι Ισραηλινοί φαίνεται πως σκάβουν ακούραστα ψάχνοντας για οτιδήποτε εβραϊκό αρχαιολογικό εύρημα. Μάλιστα κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι καταστροφές που προκάλεσαν οι εγκληματίες της ISIS στην αρχαία πόλη, ήταν στοχευμένες, έτσι ώστε να γίνει δυνατή η ανασκαφή στους κατεστραμμένους ναούς του Βελ και του Baalshamin καθώς σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση δεν θα γινόταν δυνατή η ανασκαφή καθώς θα υπήρχε κίνδυνος να καταστραφούν τα μνημεία.
Τώρα όμως με το πρόσχημα της αναστήλωσης μπορούν να προχωρήσουν δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Σε ερώτηση του Zaman Al Wasl που έφερε στη δημοσιότητα το θέμα, στον Δρ. Ali Sheikhmus πρόεδρο της συριακής αρχαιολογικής εταιρείας για το εάν είναι σε γνώση για ότι συμβαίνει τώρα στην αρχαία Παλμύρα ο ίδιος δεν επιβεβαίωσε ούτε και διέψευσε την δραστηριότητα Ισραηλινών αρχαιολόγων : «Η Παλμύρα υπό τον έλεγχο της ISIS το τελευταίο διάστημα έγινε επίκεντρο εκτεταμένης αρχαιοκαπηλίας από όλες τις εθνικότητες και όλους τους αρχαιοκάπηλους. Τώρα η τοποθεσία είναι υπό τον άμεσο έλεγχο του ρωσικού Στρατού και μόνο αυτός είναι υπεύθυνος για οποιαδήποτε ανασκαφή στο χώρο».
Σε ερώτηση αναφορικά με εβραϊκές αρχαιότητες να βρίσκονται στην Παλμύρα ο Σύρος αρχαιολόγος απάντησε: «Όλες οι ανασκαφές στην Παλμύρα και οι μελέτες κατά τη διάρκεια του προηγούμενου αιώνα, δεν έχουν αποδείξει την ύπαρξη εβραϊκών αρχαιοτήτων. Η μόνη εβραϊκή κοινότητα που υπήρχε στην πόλη Δούρα Ευρωπός η οποία ήταν υπό το Βασίλειο της Παλμύρας. Ότι ευρήματα υπήρχαν εκεί συμπεριλαμβανομένων και αυτών που βρέθηκαν σε αρχαία συναγωγή έχουν μεταφερθεί στο μουσείο της Δαμασκού».
Τότε το ερώτημα τι ακριβώς ψάχνουν οι Ισραηλινοί στην Παλμύρα γίνεται όλο και πιο επιτακτικό.
Τι λένε οι Ισραηλινοί
Μια από τις μεγάλες ισραηλινές εφημερίδες έκανε αναφορά στις ισραηλινές ανασκαφές λέγοντας πως εκεί βρίσκεται «ο μεγαλύτερος εβραϊκός αρχαιολογικός χώρος από τις βιβλικές εποχές», στον οποίο περιλαμβάνονται ύμνοι από το Δευτερονόμιο, γραμμένοι επάνω σε μια πέτρινη πύλη η οποία είχε φωτογραφηθεί μια φορά το 1933 και από τότε δεν υπάρχει καμία άλλη πληροφορία για την τοποθεσία.
Η εφημερίδα ανέφερε ακόμη πως η Παλμύρα ήταν η πατρίδα μιας μεγάλης εβραϊκής κοινότητας.
Αυτό σύμφωνα με τους Ισραηλινούς αποδεικνύεται από το γεγονός ότι σε τάφους του 3ου αιώνα π.χ. που βρεθήκαν στην Χάιφα αναγράφεται ότι οι νεκροί ήρθαν από την Παλμύρα. Σύμφωνα με τον Daniel Mizrahi από το Πανεπιστήμιο Ben-Gurion: «Είναι φανερό ότι υπήρχε μια μεγάλη εβραϊκή κοινότητα εκεί. Οι Εβραίοι έρχονταν από την Παλμύρα στην Παλαιστίνη για ταφή και στους τάφους τους αναγραφόταν ότι είχαν έρθει από εκεί».
Κάποιοι στο Ισραήλ πάντως έχουν αποδώσει την δημιουργία της Παλμύρα στον Βασιλιά Σολομών με ότι αυτό συνεπάγεται. Από εκεί και πέρα τα σενάρια περιπλέκονται σε εξωφρενικό βαθμό.
Για πιο λόγο οι Ρώσοι επιστράτευσαν ένα μεγάλο μέρος των δυνάμεών τους στη Συρία (αεροσκάφη και ειδικές δυνάμεις) για ένα χώρο που δεν είχε τόσο στρατηγική σημασία όσο περισσότερο συμβολική; Οι ρωσικές δυνάμεις έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στην κατάληψη της πόλης στέλνοντας την αφρόκρεμα των ειδικών δυνάμεων καταδεικνύοντας στόχους για τα ρωσικά μαχητικά ενώ ένας από αυτούς σκοτώθηκε ηρωικά όταν είχε περικυκλωθεί σε απόσταση αναπνοής από ένοπλους της ISIS διατάσσοντας αεροπορική επίθεση επάνω του!
Για ποιο λόγο δεν έχουν εγκαταλείψει τα την περιοχή θεωρώντας την αρχαία πόλη ως κρίσιμης και στρατηγικής σημασίας; Τι υπάρχει άραγε εκεί;
Και ναι τα σενάρια φτάνουν μέχρι και στα πιο απίθανα. Πρόκειται για την Κιβωτό της Διαθήκης, καθώς κάποιοι υποστηρίζουν πως ο Αντίοχος ο Δ’ ο Επιφανής την είχε φέρει στη Συρία ή πρόκειται για κάτι άλλο; Πιστεύουν οι Ισραηλινοί πως ο Ιησούς είχε κάποια σχέση με την Παλμύρα ή είχε ταξιδέψει μέχρι εκεί; Κανείς φυσικά δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τι ακριβώς είναι αυτό που ψάχνουν Ισραηλινοί και Ρώσοι δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους στην αρχαία Παλμύρα.
Γίνεται όλο αυτό για κάποιους στίχους από το Δευτερονόμιο ή μήπως κρύβεται κάτι άλλο;
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Πέπλο μυστηρίου καλύπτει τις ανασκαφές που πραγματοποιούν Ισραηλινοί αρχαιολόγοι στην απελευθερωμένη αρχαία πόλη της Παλμύρα υπό την προστασία του ρωσικού στρατού, όπως μεταδίδεται από αραβικές πηγές.
Στόχος των ανασκαφών, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά είναι η εύρεση εβραϊκών «αρχαιολογικών θησαυρών», πλην όμως η περιγραφή αυτή δημιουργεί πολλά ερωτήματα.
Η αλήθεια είναι ότι το Ισραήλ δεν είχε ποτέ πριν την ευκαιρία να πραγματοποιήσει αρχαιολογικές ανασκαφές στην Παλμύρα και από ότι φαίνεται το ενδιαφέρον είναι τόσο μεγάλο, που με την απελευθέρωση της πόλης η Ιερουσαλήμ ήρθε σε απευθείας συνεννόηση με τη Μόσχα για την πραγματοποίηση των ανασκαφών.
Τι ψάχνουν;
Οι πηγές αναφορικά με την ακριβή φύση των ανασκαφών είναι συχνά αλληλοσυγκρουόμενες, η άφιξη όμως στην περιοχή τριών ειδικών (πιθανολογείται Ισραηλινών) και η διαμονή τους σε χώρο που προστατεύεται από Ρώσους στρατιώτες έχει δώσει τροφή για πολλά σενάρια.
Οι τρεις μυστικοί επισκέπτες δεν έρχονται σε επαφή καθόλου με τους Σύρους αρχαιολόγους ενώ ότι επαφές έχουν είναι μόνο με τους Ρώσους και αυτό με διερμηνέα.
Αμέσως μετά την ανακατάληψη της περιοχής, ο ρωσικός Στρατός έσπευσε να δημιουργήσει ένα κλοιό ασφάλειας γύρω από τον αρχαιολογικό χώρο, ενώ ταυτόχρονα δημιούργησαν και μια βάση εντός της αρχαίας πόλης, πλήρως περιφραγμένη χωρίς κανένας να μπορεί να εισέλθει ή εξέλθει χωρίς άδεια. Οι τρεις επισκέπτες κινούνται με ισχυρή συνοδεία από Ρώσους στρατιώτες οι οποίοι έχουν και τον πλήρη έλεγχο, σε οτιδήποτε γίνεται εκεί.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες οι τρεις Ισραηλινοί εστιάζουν την προσοχή τους στην αψίδα του al-Naser, στο ναό του Βέλ, στον ναό του Baalshamin και στο στρατόπεδο του Διοκλητιανού. Όπως αναφέρεται οι ανασκαφές που πραγματοποιούν εκεί οι τρεις ειδικοί έχουν φτάσει σε βάθη που ποτέ πριν δεν είχε γίνει δυνατό σε καμιά προηγούμενη ανασκαφή.
Από τις μέχρι τώρα ανασκαφές έχουν ανακαλυφθεί μια μούμια και ποσότητα χρυσού κοντά στην Αψίδα του al-Naser και στον κεντρικό δρόμο που συνδέει το αρχαίο ρωμαϊκό θέατρο με τον Ναό του Βελ.
Οι Ισραηλινοί φαίνεται πως σκάβουν ακούραστα ψάχνοντας για οτιδήποτε εβραϊκό αρχαιολογικό εύρημα. Μάλιστα κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι καταστροφές που προκάλεσαν οι εγκληματίες της ISIS στην αρχαία πόλη, ήταν στοχευμένες, έτσι ώστε να γίνει δυνατή η ανασκαφή στους κατεστραμμένους ναούς του Βελ και του Baalshamin καθώς σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση δεν θα γινόταν δυνατή η ανασκαφή καθώς θα υπήρχε κίνδυνος να καταστραφούν τα μνημεία.
Τώρα όμως με το πρόσχημα της αναστήλωσης μπορούν να προχωρήσουν δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Σε ερώτηση του Zaman Al Wasl που έφερε στη δημοσιότητα το θέμα, στον Δρ. Ali Sheikhmus πρόεδρο της συριακής αρχαιολογικής εταιρείας για το εάν είναι σε γνώση για ότι συμβαίνει τώρα στην αρχαία Παλμύρα ο ίδιος δεν επιβεβαίωσε ούτε και διέψευσε την δραστηριότητα Ισραηλινών αρχαιολόγων : «Η Παλμύρα υπό τον έλεγχο της ISIS το τελευταίο διάστημα έγινε επίκεντρο εκτεταμένης αρχαιοκαπηλίας από όλες τις εθνικότητες και όλους τους αρχαιοκάπηλους. Τώρα η τοποθεσία είναι υπό τον άμεσο έλεγχο του ρωσικού Στρατού και μόνο αυτός είναι υπεύθυνος για οποιαδήποτε ανασκαφή στο χώρο».
Σε ερώτηση αναφορικά με εβραϊκές αρχαιότητες να βρίσκονται στην Παλμύρα ο Σύρος αρχαιολόγος απάντησε: «Όλες οι ανασκαφές στην Παλμύρα και οι μελέτες κατά τη διάρκεια του προηγούμενου αιώνα, δεν έχουν αποδείξει την ύπαρξη εβραϊκών αρχαιοτήτων. Η μόνη εβραϊκή κοινότητα που υπήρχε στην πόλη Δούρα Ευρωπός η οποία ήταν υπό το Βασίλειο της Παλμύρας. Ότι ευρήματα υπήρχαν εκεί συμπεριλαμβανομένων και αυτών που βρέθηκαν σε αρχαία συναγωγή έχουν μεταφερθεί στο μουσείο της Δαμασκού».
Τότε το ερώτημα τι ακριβώς ψάχνουν οι Ισραηλινοί στην Παλμύρα γίνεται όλο και πιο επιτακτικό.
Τι λένε οι Ισραηλινοί
Μια από τις μεγάλες ισραηλινές εφημερίδες έκανε αναφορά στις ισραηλινές ανασκαφές λέγοντας πως εκεί βρίσκεται «ο μεγαλύτερος εβραϊκός αρχαιολογικός χώρος από τις βιβλικές εποχές», στον οποίο περιλαμβάνονται ύμνοι από το Δευτερονόμιο, γραμμένοι επάνω σε μια πέτρινη πύλη η οποία είχε φωτογραφηθεί μια φορά το 1933 και από τότε δεν υπάρχει καμία άλλη πληροφορία για την τοποθεσία.
Η εφημερίδα ανέφερε ακόμη πως η Παλμύρα ήταν η πατρίδα μιας μεγάλης εβραϊκής κοινότητας.
Αυτό σύμφωνα με τους Ισραηλινούς αποδεικνύεται από το γεγονός ότι σε τάφους του 3ου αιώνα π.χ. που βρεθήκαν στην Χάιφα αναγράφεται ότι οι νεκροί ήρθαν από την Παλμύρα. Σύμφωνα με τον Daniel Mizrahi από το Πανεπιστήμιο Ben-Gurion: «Είναι φανερό ότι υπήρχε μια μεγάλη εβραϊκή κοινότητα εκεί. Οι Εβραίοι έρχονταν από την Παλμύρα στην Παλαιστίνη για ταφή και στους τάφους τους αναγραφόταν ότι είχαν έρθει από εκεί».
Κάποιοι στο Ισραήλ πάντως έχουν αποδώσει την δημιουργία της Παλμύρα στον Βασιλιά Σολομών με ότι αυτό συνεπάγεται. Από εκεί και πέρα τα σενάρια περιπλέκονται σε εξωφρενικό βαθμό.
Για πιο λόγο οι Ρώσοι επιστράτευσαν ένα μεγάλο μέρος των δυνάμεών τους στη Συρία (αεροσκάφη και ειδικές δυνάμεις) για ένα χώρο που δεν είχε τόσο στρατηγική σημασία όσο περισσότερο συμβολική; Οι ρωσικές δυνάμεις έδωσαν ιδιαίτερη βαρύτητα στην κατάληψη της πόλης στέλνοντας την αφρόκρεμα των ειδικών δυνάμεων καταδεικνύοντας στόχους για τα ρωσικά μαχητικά ενώ ένας από αυτούς σκοτώθηκε ηρωικά όταν είχε περικυκλωθεί σε απόσταση αναπνοής από ένοπλους της ISIS διατάσσοντας αεροπορική επίθεση επάνω του!
Για ποιο λόγο δεν έχουν εγκαταλείψει τα την περιοχή θεωρώντας την αρχαία πόλη ως κρίσιμης και στρατηγικής σημασίας; Τι υπάρχει άραγε εκεί;
Και ναι τα σενάρια φτάνουν μέχρι και στα πιο απίθανα. Πρόκειται για την Κιβωτό της Διαθήκης, καθώς κάποιοι υποστηρίζουν πως ο Αντίοχος ο Δ’ ο Επιφανής την είχε φέρει στη Συρία ή πρόκειται για κάτι άλλο; Πιστεύουν οι Ισραηλινοί πως ο Ιησούς είχε κάποια σχέση με την Παλμύρα ή είχε ταξιδέψει μέχρι εκεί; Κανείς φυσικά δεν είναι σε θέση να γνωρίζει τι ακριβώς είναι αυτό που ψάχνουν Ισραηλινοί και Ρώσοι δεκάδες μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους στην αρχαία Παλμύρα.
Γίνεται όλο αυτό για κάποιους στίχους από το Δευτερονόμιο ή μήπως κρύβεται κάτι άλλο;
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια