Οι ταινίες της εβδομάδας από την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου

Χωρίς την μεγάλη δημιουργία η κινηματογραφική εβδομάδα που αρχίζει την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου


Η αποκαθήλωση ενός θρύλου
Μια καλογυρισμένη επιστροφή σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα ντόπινγκ στην ιστορία όχι μόνο της ποδηλασίας αλλά γενικότερα του αθλητισμού αποπειράται ο Στίβεν Φρίαρς με το «Πρόγραμμα» («The program», Αγγλία, 2015).
Η ταινία που ελάχιστη σχέση έχει με το ίδιο το άθλημα της ποδηλασίας είναι η ιστορία ενός ανθρώπου παθιασμένου με τη δόξα και τα πλούτη, έτοιμου να πουλήσει την ψυχή του στον Διάβολο για να τα αποκτήσει. Ο άνθρωπος αυτός, ένας πέρα για πέρα αρνητικός ήρωας (κάτι που προσθέτει ενδιαφέρον στην ταινία), είναι ο αμερικανός ποδηλάτης Λανς Αρμστρονγκ (Μπεν Φόστερ) ο οποίος έχοντας νικήσει τη μάχη με τον καρκίνο κατάφερε να εξαπατήσει όλον τον πλανήτη και να γίνει ο ψεύτικος θρύλος της ποδηλασίας κερδίζοντας επί επτά συνεχόμενες χρονιές το Tour de France. Αν ο δημοσιογράφος των «Sunday Times» Ντέβιντ Γουόλς (Κρις Ο' Ντάουντ), στο βιβλίο του οποίου στηρίχθηκε το σενάριο, δεν τον υποψιαζόταν, ίσως ο κόσμος να μη μάθαινε ποτέ ότι o Αρμστρονγκ σε συνεργασία με τον αρχηγό της ομάδας του Γιόχαν Μπράινιλ (Ντενί Μενοσέ) και τον αθλητίατρο Μισέλ Φεράρι (Γκιγιόμ Κανέ) ήταν ο εγκέφαλος μιας καλά οργανωμένης ποδηλατικής ομάδας που στηριζόταν αποκλειστικώς σε ένα σούπερ εξελιγμένο πρόγραμμα ντοπαρίσματος. Ο Φρίαρς για μία ακόμη φορά υπηρετεί έναν βατό, ρεαλιστικό κινηματογράφο σε μια ιστορία που απομυθοποιεί τον πρωταθλητισμό και τον ηρωισμό.
Βαθμολογία: 2 1/2
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL -  VILLAGE PENTH - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ - ODEON STARCITY - STER IΛΙΟΝ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΝΑΝΑ - ΓΑΛΑΞΙΑΣ - ΣΠΟΡΤΙΓΚ - ΙΛΙΟΝ  ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:  ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - VILLAGE COSMOS
---------------------------------------
Οι τεμπέληδες της εύφορης βιλάρας
Γεμάτη ευφυολογήματα και κλεισίματα του ματιού, η «Κόρη του Ρέμπραντ» (Ελλάδα, 2015), τελευταία ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου, είναι εξ ολοκλήρου γυρισμένη σε μια βιλάρα έξω από την Αθήνα και έχει δραματουργική διάρκεια μία και μόνο νύχτα. Στην έπαυλη βλέπουμε να κάνουν βόλτες άνθρωποι που εκπροσωπούν με το σπαθί τους την Ελλάδα της ψευτιάς, της «δηθενιάς» και της λαμογιάς. Ορθιοι, με τα ποτήρια στο χέρι, ποζάρουν, απαγγέλλουν και κάνουν τους έξυπνους λέγοντας αρλούμπες. Υπάρχει όντως ένας πίνακας ονόματι «Η κόρη του Ρέμπραντ» αλλά η γνησιότητά του είναι αμφισβητήσιμη, χωρίς φυσικά αυτό να παίζει ουδεμία σημασία στην ιστορία της ταινίας, η οποία καταλήγει σε έναν τουρτοπόλεμο. Αν το «Beautiful people» ήταν η «παναγιωτοπουλική» «Περιφρόνηση» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, η «Κόρη του Ρέμπραντ» μοιάζει να υποκλίνεται στο «Πέρσι στο Μαρίενμπαντ» του Αλέν Ρενέ. Παρακολουθείται ως ένα μεγάλης διάρκειας ανέκδοτο, το οποίο θα σε κάνει ή δεν θα σε κάνει να γελάσεις, ανάλογα με το πώς αντιμετωπίζεις το ιδιαίτερο χιούμορ αυτού του τόσο μυστήριου αλλά και τόσο ενδιαφέροντος σκηνοθέτη. Και όπως πάντα, έτσι και εδώ η ταινία βοηθιέται πάρα πολύ από το παιχνιδιάρικο (όσο και μελαγχολικό) μουσικό σκορ του Σταμάτη Κραουνάκη. Εμφανίζονται πολλοί ηθοποιοί σε μικρούς ρόλους, ανάμεσά τους οι Λάκης Λαζόπουλος, Γιάννης Μπέζος, Δούκισσα Νομικού, Χρήστος Λούλης και Δήμητρα Ματσούκα.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - ODEON STARCITY - ΝΑΝΑ - ΙΝΤΕΑΛ - ΣΠΟΡΤΙΓΚ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:  ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER MAKEΔONIA - CINEPLEZZ - ΤΖΩΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ (ΛΙΜΑΝΙ)
---------------------------------------
Σκηνές από έναν (βαρετό) γάμο
Οι δυσκολίες του έγγαμου βίου ανάμεσα σε μια πρώην χορεύτρια (Αντζελίνα Τζολί) και έναν αμερικανό συγγραφέα που δεν μπορεί να γράψει (Μπραντ Πιτ) είναι το θέμα με το οποίο καταπιάστηκε η Τζολί στην τελευταία ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθέτησε, το «Δίπλα στη θάλασσα» («By the sea», ΗΠΑ / Γαλλία, 2015). Τοποθετημένη σε κάποιο παραθαλάσσιο χωριό της Γαλλικής Ριβιέρας των αρχών της δεκαετίας του 1970, η ταινία είναι άρτια ως κατασκευή αλλά πάσχει σοβαρά από έλλειψη ρυθμού και ειλικρινών συναισθημάτων.
Τα 14 χρόνια γάμου έχουν προφανώς κουράσει το ζευγάρι, αλλά υπάρχει και ένα βαθύτερο μυστικό που πληγώνει τη σχέση τους, το οποίο είτε το μάθεις είτε όχι (και το μαθαίνεις) δεν έχει τελικά και πολλή σημασία. Η Τζολί έχει στο μυαλό της αρκετές ταινίες που ασχολήθηκαν με την κρίση των παντρεμένων ζευγαριών (από την «Περιπέτεια» του Μικελάντζελο Αντονιόνι ως τον «Δρόμο της επανάστασης» του Σαμ Μέντες), αλλά το όλο πράγμα μοιάζει με άσκηση θεραπείας των (παντρεμένων στην πραγματικότητα) πρωταγωνιστών της και στο τέλος σού αφήνει μια αίσθηση ανικανοποίητου.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ - CINERAMA - ODEON STARCITY - VILLAGE MALL - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ -  ΑΕΛΛΩ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ  - ΑΘΗΝΑΙΟΝ - ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ - ΑΝΟΙΞΗ ΧΑΙΔΑΡΙ - ΒΑΡΚΙΖΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ, ΑΙΓΑΛΕΩ - ΝΑΝΑ  - ΣΙΝΕΑΚ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ - ODEON OΠEΡA ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: CINEPLEXX - ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - VILLAGE COSMOS
Η μνήμη του νερού
Το «Μαργαριταρένιο κουμπί» («El boton de nacar», Γαλλία / Χιλή / Ελβετία / Ισπανία, 2015) του έμπειρου ντοκιμαντερίστα Πατρίτσιο Γκουζμάν συνδέει μέσα από ποιητικές εικόνες τη γενοκτονία των ιθαγενών της παραθαλάσσιας Δυτικής Παταγονίας με την τακτική της χούντας του Αουγκούστο  Πινοσέτ να πετάει πολιτικούς πρόσφυγες στη θάλασσα. Είναι μάλλον παράξενο που η Χιλή, μια χώρα της οποίας η ακτή ξεπερνά τα 2.600 μίλια, δεν αξιοποίησε ποτέ τις θαλάσσιες ευκαιρίες της. Η απάντηση βρίσκεται στην Ιστορία της: ενώ υπήρχαν τουλάχιστον πέντε τοπικά έθνη ιθαγενών που ζούσαν από το εμπόριο της θάλασσας, τα έθνη αυτά σφαγιάστηκαν από τους αποικιοκράτες, τους χωρικούς  και τους ιεραποστόλους. Ο Γκουζμάν πήρε συνεντεύξεις από αρκετούς ηλικιωμένους ιθαγενείς, όπως έκανε και με ανθρώπους που μαρτύρησαν από τη δικτατορία του Πινοσέτ, με την οποία βέβαια ο σκηνοθέτης έχει ασχοληθεί σε πολλά ντοκιμαντέρ του.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΣΤΥ - ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ
---------------------------------------
Τουρκικός μεσαίωνας το 2015
Η αφόρητη καταπίεση που ακόμη και σήμερα είναι αναγκασμένα να υφίστανται τα κορίτσια σε κάποιες περιοχές της Τουρκίας είναι το θέμα των «Ατίθασων» («Mustang», Τουρκία / Γαλλία / Κατάρ / Γερμανία, 2015) και ο λόγος για τον οποίο η ταινία της Τουρκάλας Ντενίζ Γκαμζέ Εργκιβέν (ντεμπούτο) απέσπασε το εφετινό βραβείο LUX (δίδεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε ευρωπαϊκές ταινίες κοινωνικού προβληματισμού). Οι πέντε αδελφές της ιστορίας μεγαλώνουν με τον παππού και τη γιαγιά τους μέσα σε ένα περιβάλλον φυλακής όπου δεν τους επιτρέπεται ακόμα και να παρακολουθήσουν ποδόσφαιρο (πόσω μάλλον να φλερτάρουν). Η επανάσταση φαίνεται να είναι η μόνη λύση αλλά ώσπου να φτάσει εκεί η ταινία έχει εξαντληθεί με σκηνές που επαναλαμβάνουν ήδη ειπωμένα πράγματα. Ας σημειωθεί ότι οι «Ατίθασες» είναι «φορτωμένες» με αρκετές διακρίσεις και αποτελεί την επίσημη υποψηφιότητα της ...Γαλλίας για την κατηγορία του Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας (στην ταινία φυσικά μιλούν τούρκικα).
Βαθμολογία: 2 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΑΑΒΟΡΑ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPLOIS ΓΛΥΦΑΔΑ - ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ - ΑΤΤΑΛΟΣ - ΔΑΝΑΟΣ - ΔΙΑΝΑ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ -
-----------------------------------------
Προβάλλονται τέλος
>Οι «Ανατριχίλες» («Goosebumps», ΗΠΑ, 2015), κινηματογραφικό ντεμπούτο των τεράτων της ομότιτλης τηλεοπτικής σειράς. Σκηνοθέτης ο Ρομπ Λέτερμαν, γνωστός από την ταινία κινουμένων σχεδίων «Καρχαριομαχίες», και πρωταγωνιστής ο Τζακ Μπλακ στον ρόλο του συγγραφέα βιβλίων τρόμου του οποίου οι ήρωες-τέρατα ζωντανεύουν.
Βαθμολογία 1 1/2
ΑΘΗΝΑ: ODEON STARCITY - 2 STER ΙΛΙΟΝ - ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE - ΑΕΛΛΩ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ - ΝΑΝΑ - ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: CINEPLEXX - ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - VILLAGE COSMOS
>Αποκλειστικά στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας προβάλλεται το ντοκιμαντέρ «Ψ» της Καλλιόπης Λεγάκη.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια