Ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος, από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα, αποτελούσε κλασικά μία από τις πιο περίπλοκες και σύνθετες μορφές πολέμου, απαιτώντας τα πλέον προηγμένα τεχνολογικά μέσα.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το πρόγραμμα ACTUV (Antisubmarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel) της DARPA του αμερικανικού Πενταγώνου, για την ανάπτυξη ενός νέου τύπου μη επανδρωμένου σκάφους επιφανείας, που θα είναι σε θέση να ανιχνεύει και να παρακολουθεί ανεξάρτητα εχθρικά, εξαιρετικά αθόρυβα, ντιζελοκίνητα/ ηλεκτροκίνητα υποβρύχια, σε αποστάσεις χιλιάδων χιλιομέτρων.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα είναι η ανάπτυξη αυτόνομων «συμπεριφορών», σε συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς πρόληψης συγκρούσεων στη θάλασσα. Σύμφωνα με τη DARPA, σημαντική πρόοδος έχει σημειωθεί σε αυτόν τον τομέα και επί της παρούσης το σχετικοί σύστημα του ACTUV βασίζεται σε ραντάρ το οποίο παρέχει μια «λύση του 90%» όσον αφορά στον εντοπισμό άλλων σκαφών. Ωστόσο, το ραντάρ ενδείκνυται λιγότερο για τον εντοπισμό του τύπου των άλλων σκαφών- για παράδειγμα, το εάν πρόκειται για μηχανοκίνητο ή ιστιοφόρο σκάφος.
Σε αυτό το πλαίσιο, με στόχο την ενίσχυση των δυνατοτήτων του ACTUV για τον εντοπισμό και την ταυτοποίηση άλλων πλοίων, και για τη μείωση της εξάρτησης από το ραντάρ ως πρωταρχικού αισθητήρα, η DARPA εξέδωσε μια RFI (request for information) σχετικά με διαθέσιμες τεχνολογίες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τόσο το ACTUV όσο και μελλοντικά σκάφη επιφανείας να αντιλαμβάνονται και να ταυτοποιούν κοντινά σκάφη και άλλα αντικείμενα.
Η DARPA ειδικότερα ενδιαφέρεται για συστήματα αισθητήρων, λογισμικό και hardware που αξιοποιούν παθητικές (ηλεκτροοπτικές, υπέρυθρες κ.α.) ή ενεργές (αλλά μη ραντάρ) προσεγγίσεις (ανίχνευση μέσω φωτός, LIDAR).
Ο απώτερος στόχος είναι η ανάπτυξη αξιόπιστων και ανθεκτικών συστημάτων που θα μπορούν να εντοπίζουν και να παρακολουθούν κοντινά σκάφη επιφανείας και πιθανούς κινδύνους πλοήγησης, να καταχωρούν τα χαρακτηριστικά τους και να παρέχουν δεδομένα στο λογισμικό το ACTUVE για τη διόρθωση των «συμπεριφορών» του σκάφους.
naftemporiki.gr
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
0 Σχόλια