Πιλότοι, αεροσυνοδοί και γενικότερα το
ιπτάμενο προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών έχουν διπλάσιο κίνδυνο να
εκδηλώσουν καρκίνο του δέρματος, συγκριτικά με τον γενικό πληθυσμό,
σύμφωνα με αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο JAMA Dermatology.
Επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, με επικεφαλής την Δρ Μαρτίνα Σανλορέντζο, επανεξέτασαν στοιχεία από 19 ήδη δημοσιευμένες μελέτες, της περιόδου 1990-2013, στις οποίες είχαν συμπεριληφθεί συνολικά 266.000 άτομα.
Από την επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι, ο κίνδυνος μελανώματος για τους πιλότους και το υπόλοιπο πλήρωμα καμπίνας είναι υπερδιπλάσιος σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Συγκεκριμένα, οι πιλότοι κινδυνεύουν 2,22 φορές περισσότερο από μελάνωμα και οι υπόλοιποι (αεροσυνοδοί, φροντιστές κ.α.) 2,09 φορές περισσότερο.
Ο επιπλέον κίνδυνος πιθανότατα οφείλεται στην αυξημένη έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία στα μεγαλύτερα υψόμετρα. «Στα 9.000 μέτρα όπου πετάνε τα περισσότερα επιβατικά αεροπλάνα, το επίπεδο της υπεριώδους ακτινοβολίας είναι περίπου διπλάσιο από αυτό στο έδαφος», σύμφωνα με τους επιστήμονες.
Επιπλέον, όταν το αεροπλάνο περνάει μέσα από πυκνά σύννεφα και χιόνι, αυξάνεται περαιτέρω η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία. Εξάλλου, όσες περισσότερες ώρες πτήσεις έχει ένας εργαζόμενος σε αεροπορική εταιρεία, τόσο περισσότερο κινδυνεύει.
Βέβαια, τα παράθυρα των αεροσκαφών είναι σχεδιασμένα να μπλοκάρουν την υπεριώδη ακτινοβολία Β (UVB), σε ποσοστό πάνω από το 99%, όμως αφήνουν να περνάει πάνω από τη μισή (54%) της υπεριώδους ακτινοβολία; Α (UVA). Και οι δύο τύποι ακτινοβολίας μπορεί να κάνουν ζημιά στο DNA των δερματικών κυττάρων, πυροδοτώντας έτσι την εμφάνιση καρκίνου. Για κάθε 900 μέτρα που πετάει πιο ψηλά ένα αεροπλάνο, σύμφωνα με τους επιστήμονες, αυξάνεται κατά 15% η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία.
Το μελάνωμα είναι η λιγότερο συχνή μορφή καρκίνου του δέρματος, καθώς αφορά στο 2% των συνολικών περιπτώσεων, όμως είναι η πιο επικίνδυνη. Η έκθεση στον ήλιο αποτελεί κατ' εξοχήν παράγοντα κινδύνου για εμφάνιση μελανώματος, ιδίως σε ανθρώπους με ανοιχτόχρωμο δέρμα. Ο κίνδυνος αυξάνεται με την πάροδο της ηλικίας.
Επίσης παράγοντα κινδύνου για καρκίνο του δέρματος αποτελεί όχι μόνο η ηλιακή υπεριώδης ακτινοβολία, αλλά και η κοσμική ακτινοβολία. Μάλιστα, προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι το ιπτάμενο προσωπικό δέχεται επίπεδα κοσμικής ακτινοβολίας κάτω από το όριο ασφαλείας των 20 mSv ανά έτος, που έχει θέσει η Διεθνής Επιτροπή Ακτινολογικής Προστασίας. Η συνεχής χρήση αντηλιακού από το ιπτάμενο προσωπικό είναι ένας τρόπος αυτοπροστασίας που μειώνει τον κίνδυνο.
Να σημειωθεί ότι, στην επιστημονική ομάδα συμμετείχε και η Δρ Ελένη Λινού, επίκουρη καθηγήτρια Δερματολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο.
Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή
Επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, με επικεφαλής την Δρ Μαρτίνα Σανλορέντζο, επανεξέτασαν στοιχεία από 19 ήδη δημοσιευμένες μελέτες, της περιόδου 1990-2013, στις οποίες είχαν συμπεριληφθεί συνολικά 266.000 άτομα.
Από την επεξεργασία των δεδομένων προέκυψε ότι, ο κίνδυνος μελανώματος για τους πιλότους και το υπόλοιπο πλήρωμα καμπίνας είναι υπερδιπλάσιος σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Συγκεκριμένα, οι πιλότοι κινδυνεύουν 2,22 φορές περισσότερο από μελάνωμα και οι υπόλοιποι (αεροσυνοδοί, φροντιστές κ.α.) 2,09 φορές περισσότερο.
Ο επιπλέον κίνδυνος πιθανότατα οφείλεται στην αυξημένη έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία στα μεγαλύτερα υψόμετρα. «Στα 9.000 μέτρα όπου πετάνε τα περισσότερα επιβατικά αεροπλάνα, το επίπεδο της υπεριώδους ακτινοβολίας είναι περίπου διπλάσιο από αυτό στο έδαφος», σύμφωνα με τους επιστήμονες.
Επιπλέον, όταν το αεροπλάνο περνάει μέσα από πυκνά σύννεφα και χιόνι, αυξάνεται περαιτέρω η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία. Εξάλλου, όσες περισσότερες ώρες πτήσεις έχει ένας εργαζόμενος σε αεροπορική εταιρεία, τόσο περισσότερο κινδυνεύει.
Βέβαια, τα παράθυρα των αεροσκαφών είναι σχεδιασμένα να μπλοκάρουν την υπεριώδη ακτινοβολία Β (UVB), σε ποσοστό πάνω από το 99%, όμως αφήνουν να περνάει πάνω από τη μισή (54%) της υπεριώδους ακτινοβολία; Α (UVA). Και οι δύο τύποι ακτινοβολίας μπορεί να κάνουν ζημιά στο DNA των δερματικών κυττάρων, πυροδοτώντας έτσι την εμφάνιση καρκίνου. Για κάθε 900 μέτρα που πετάει πιο ψηλά ένα αεροπλάνο, σύμφωνα με τους επιστήμονες, αυξάνεται κατά 15% η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία.
Το μελάνωμα είναι η λιγότερο συχνή μορφή καρκίνου του δέρματος, καθώς αφορά στο 2% των συνολικών περιπτώσεων, όμως είναι η πιο επικίνδυνη. Η έκθεση στον ήλιο αποτελεί κατ' εξοχήν παράγοντα κινδύνου για εμφάνιση μελανώματος, ιδίως σε ανθρώπους με ανοιχτόχρωμο δέρμα. Ο κίνδυνος αυξάνεται με την πάροδο της ηλικίας.
Επίσης παράγοντα κινδύνου για καρκίνο του δέρματος αποτελεί όχι μόνο η ηλιακή υπεριώδης ακτινοβολία, αλλά και η κοσμική ακτινοβολία. Μάλιστα, προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι το ιπτάμενο προσωπικό δέχεται επίπεδα κοσμικής ακτινοβολίας κάτω από το όριο ασφαλείας των 20 mSv ανά έτος, που έχει θέσει η Διεθνής Επιτροπή Ακτινολογικής Προστασίας. Η συνεχής χρήση αντηλιακού από το ιπτάμενο προσωπικό είναι ένας τρόπος αυτοπροστασίας που μειώνει τον κίνδυνο.
Να σημειωθεί ότι, στην επιστημονική ομάδα συμμετείχε και η Δρ Ελένη Λινού, επίκουρη καθηγήτρια Δερματολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο.
Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή
health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ
0 Σχόλια