Οι ελβετοί μηχανικοί, διάσημοι αιώνες τώρα
για τα ρολόγια ακριβείας τους, παρουσίασαν στο Διεθνές Συνέδριο της
Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, το πρωτότυπο ενός βηματοδότη χωρίς
μπαταρία, που κουρδίζει όπως και ένα αυτόματο ρολόι χειρός.
Οι βηματοδότες μέχρι σήμερα είναι η μόνη λύση για χιλιάδες πάσχοντες από καρδιακές αρρυθμίες και άλλα σχετικά προβλήματα, αλλά η μπαταρία αποτελεί πάντα έναν περιοριστικό παράγοντα για την αέναη λειτουργία τους. Η αντικατάσταση μάλιστα της μπαταρίας απαιτεί χειρουργική επέμβαση.
Ωστόσο, ο Άντριαν Ζουρμπουχεν από το Πανεπιστήμιο της Βέρνης υποστηρίζει ότι το πρόβλημα αυτό μπορεί να ξεπεραστεί με τη νέα συσκευή που σχεδίασε η ομάδα του. «Ψυχή» του νέου βηματοδότη είναι ο αυτόματος μηχανισμός που σχεδιάστηκε για τα ρολόγια τσέπης από τον ελβετό ωρολογοποιό Αβραάμ-Λούις Περελέ το 1777.
Κατά τη λογική που ένα αυτόματο ρολόι κουρδίζει μόνο του με την κίνηση του καρπού, ο νέος βηματοδότης παράγει ηλεκτρικό ρεύμα από την κίνηση του καρδιακού μυ. Για να γίνει αυτό, ο βηματοδότης πρέπει να τοποθετηθεί απευθείας επάνω στην πάλλουσα καρδιά.
Προς το παρόν ο νέος βηματοδότης έχει δοκιμαστεί μόνον σε πειρματόζωα, αλλά σύμφωνα με τον Ζουρμπουχεν οι καρδιές των γουρουνιών είχαν ρυθμιστεί να χτυπούν σταθερά στους 130 παλμούς ανά λεπτό.
«Καταφέραμε να αποδείξουμε ότι είναι εφικτό να ρυθμίσουμε την καρδιά, χρησιμοποιώντας ενέργεια από την ίδια την κίνησή της», εξήγησε ο ερευνητής κατά την παρουσίαση του πρωτοποριακού βηματοδότη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μελέτη βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμα στάδια και δεν υπάρχει σχεδιασμός για κλινική δοκιμή. Επίσης, δεν έχουν γίνει συζητήσεις με επιχειρηματίες για την μελλοντική εμπορική εκμετάλλευση της νέας ιατρικής συσκευής.
Σχολιάζοντας την παρουσίαση της καινοτόμου συσκευής ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, Παναγιώτης Βάρδας, με δηλώσεις του στον ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9,84 επεσήμανε ότι «ο νέος βηματοδότης δείχνει να ξεπερνά τα δύο βασικά μειονεκτήματα των σημερινών βηματοδοτών: Πρώτον, δεν έχει ανάγκη να εισαχθούν ηλεκτρόδια στον καρδιακό μυ, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τον ασθενή -έστω και ελάχιστους- και δεύτερον, δεν χρειάζεται αντικατάσταση η μπαταρία».
Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή
Οι βηματοδότες μέχρι σήμερα είναι η μόνη λύση για χιλιάδες πάσχοντες από καρδιακές αρρυθμίες και άλλα σχετικά προβλήματα, αλλά η μπαταρία αποτελεί πάντα έναν περιοριστικό παράγοντα για την αέναη λειτουργία τους. Η αντικατάσταση μάλιστα της μπαταρίας απαιτεί χειρουργική επέμβαση.
Ωστόσο, ο Άντριαν Ζουρμπουχεν από το Πανεπιστήμιο της Βέρνης υποστηρίζει ότι το πρόβλημα αυτό μπορεί να ξεπεραστεί με τη νέα συσκευή που σχεδίασε η ομάδα του. «Ψυχή» του νέου βηματοδότη είναι ο αυτόματος μηχανισμός που σχεδιάστηκε για τα ρολόγια τσέπης από τον ελβετό ωρολογοποιό Αβραάμ-Λούις Περελέ το 1777.
Κατά τη λογική που ένα αυτόματο ρολόι κουρδίζει μόνο του με την κίνηση του καρπού, ο νέος βηματοδότης παράγει ηλεκτρικό ρεύμα από την κίνηση του καρδιακού μυ. Για να γίνει αυτό, ο βηματοδότης πρέπει να τοποθετηθεί απευθείας επάνω στην πάλλουσα καρδιά.
Προς το παρόν ο νέος βηματοδότης έχει δοκιμαστεί μόνον σε πειρματόζωα, αλλά σύμφωνα με τον Ζουρμπουχεν οι καρδιές των γουρουνιών είχαν ρυθμιστεί να χτυπούν σταθερά στους 130 παλμούς ανά λεπτό.
«Καταφέραμε να αποδείξουμε ότι είναι εφικτό να ρυθμίσουμε την καρδιά, χρησιμοποιώντας ενέργεια από την ίδια την κίνησή της», εξήγησε ο ερευνητής κατά την παρουσίαση του πρωτοποριακού βηματοδότη.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μελέτη βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμα στάδια και δεν υπάρχει σχεδιασμός για κλινική δοκιμή. Επίσης, δεν έχουν γίνει συζητήσεις με επιχειρηματίες για την μελλοντική εμπορική εκμετάλλευση της νέας ιατρικής συσκευής.
Σχολιάζοντας την παρουσίαση της καινοτόμου συσκευής ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, Παναγιώτης Βάρδας, με δηλώσεις του στον ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9,84 επεσήμανε ότι «ο νέος βηματοδότης δείχνει να ξεπερνά τα δύο βασικά μειονεκτήματα των σημερινών βηματοδοτών: Πρώτον, δεν έχει ανάγκη να εισαχθούν ηλεκτρόδια στον καρδιακό μυ, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τον ασθενή -έστω και ελάχιστους- και δεύτερον, δεν χρειάζεται αντικατάσταση η μπαταρία».
Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή
0 Σχόλια