«Αν αρρωστήσεις στην Ελλάδα, πέθανες». Η λακωνική φράση αποτυπώνει την πλήρη κατάρρευση των δομών υγείας στη χώρα μας και φανερώνει την τριτοκοσμική πραγματικότητα με την οποία έρχονται αντιμέτωποι όσοι πολίτες έχουν την ατυχία να αρρωστήσουν σοβαρά. Για τα 9,5 εκατομμύρια των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, που και επισήμως
χρεοκόπησε, μετά τη σχετική ομολογία του αναπληρωτή υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μάριου Σαλμά, κάθε μέρα που ξημερώνει είναι χειρότερη, αφού τους υποχρεώνει να βάλουν βαθύτερα το χέρι στη τσέπη και να πληρώσουν δυσβάσταχτα χρηματικά ποσά για φάρμακα, διαγνωστικές εξετάσεις και νοσήλια.
Οι ασθενείς βάλλονται πλέον πανταχόθεν, καθώς το Δημόσιο και ο υπερχρεωμένος ασφαλιστικός οργανισμός-γίγαντας έχουν κηρύξει αυθαίρετα στάση πληρωμών, η οποία δημιουργεί συνθήκες οικονομικής ασφυξίας σε όλους του παρόχους υγείας και τους ενώνει σε ένα κοινό μέτωπο υπό την άμεση απειλή του αφανισμού των επιχειρήσεών τους. Έτσι, μετά την κραυγή απόγνωσης του Συνδέσμου Ελλήνων Προμηθευτών Επιστημών και Υγείας για την επικείμενη αδυναμία παράδοσης κάθε είδους υγειονομικού υλικού στα νοσοκομεία (από εμφυτεύσιμες συσκευές μέχρι γάζες και βαμβάκι) και την αυστηρή προειδοποίηση του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας ότι η εγχώρια αγορά θα ξεμείνει (και) από φάρμακα, αν οι ελληνικές θυγατρικές εταιρείες οδηγηθούν σε μαρασμό, ήρθε ένα ακόμη μνημονιακό μέτρο να εντείνει την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών και να δημιουργήσει για μία ακόμη φορά αλαλούμ στα φαρμακεία. Πρόκειται για την εφαρμογή, από τη Δευτέρα 1 Οκτωβρίου, της συνταγογράφησης με βάση τη δραστική ουσία και την αποζημίωση του φαρμάκου με βάση το φθηνότερο γενόσημο, που εξαναγκάζει πολλές κατηγορίες ασθενών με μηδενική έως πρότινος συμμετοχή να πληρώσουν και με το παραπάνω για τη φαρμακευτική τους περίθαλψη.
Πόσο κοστίζουν τα φάρμακα
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής Κωνσταντίνος Λουράντος, παρ’ ότι δεν αυξήθηκε η συμμετοχή των ασφαλισμένων (που διαμορφώνεται ανά περίπτωση σε 10% ή 25%), τώρα οι ασθενείς καλούνται να πληρώσουν επιπλέον τη διαφορά της τιμής του φαρμάκου που τους έγραψε ο γιατρός από την τιμή αναφοράς του ηλεκτρονικού συστήματος συνταγογράφησης. Για τον ασφαλισμένο, αυτό ουσιαστικά μεταφράζεται σε μια νέου τύπου συμμετοχή, που μπορεί να φτάσει το 60%, επειδή παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ της λιανικής τιμής του φαρμάκου και της τιμής αναφοράς. Ενδεικτικά αναφέρονται δύο παραδείγματα: Για το μη στεροειδές αντιφλεγμονώδες σκεύασμα algofren η λιανική τιμή είναι 5,22 ευρώ και η τιμή αναφοράς 2,51 ευρώ, οπότε προκύπτει συμμετοχή του ασφαλισμένου 52%. Παράλληλα, για την ατορβαστατίνη, που χορηγείται στη δισλιπιδαιμία, το πρωτότυπο σκεύασμα lipitor κοστίζει 13,54 ευρώ, ενώ η τιμή αναφοράς στο σύστημα ανέρχεται στα 10,83 ευρώ, και καθώς οι ασφαλισμένοι πλήρωναν συμμετοχή 25% για τις στατίνες, τώρα καλούνται να πληρώσουν 40%. Σύμφωνα βέβαια με τον αναπληρωτή υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Μάριο Σαλμά, η αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ βάσει της φτηνότερης δραστικής ουσίας αναμένεται να εξοικονομήσει 150 εκατ. ευρώ ετησίως για τον δημόσιο κορβανά, φορτώνοντας ωστόσο με πρόσθετες επιβαρύνσεις τα αποστραγγισμένα ελληνικά νοικοκυριά.
Ακριβές εξετάσεις
Σαν να μην έφτανε αυτό το πρόσθετο χαράτσι, οι πολίτες θα πρέπει πλέον να πληρώνουν από την τσέπη τους τις διαγνωστικές εξετάσεις και τα νοσήλια στα ιδιωτικά ιατρικά και διαγνωστικά κέντρα και τις κλινικές, καταβάλλοντας από τη Δευτέρα 8 Οκτωβρίου το 100% των παρεχόμενων υπηρεσιών βάσει του κρατικού τιμολογίου και μετά να διεκδικούν τα χρήματά τους από τον ΕΟΠΥΥ. Την άρση της πίστωσης στους ασφαλισμένους του ενιαίου ταμείου αποφάσισε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Κλινικών κάτω από το δυσβάσταχτο βάρος των οφειλών του ΕΟΠΥΥ, οι οποίες ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ. Από το συνολικό χρέος, τα 800 εκατ. ευρώ είναι οι οφειλές έως το 2011, ενώ τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ είναι τα χρωστούμενα από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Αύγουστο του 2012. Όπως εξηγεί στην «F.S.» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελληνικών Κλινικών Ανδρέας Καρταπάνης, ο ιδιωτικός τομέας υγείας αντιστοιχεί στο 45% των συνολικών υπηρεσιών υγείας και αναλαμβάνει όλες εκείνες τις εξειδικευμένες εξετάσεις που αδυνατεί να κάνει το Δημόσιο ή δεν το συμφέρει να κάνει. «Συνεπώς, η ιδιωτική υγεία δεν αντικαθιστά το Δημόσιο αλλά το συμπληρώνει. Όταν έγινε η συνένωση των ασφαλιστικών ταμείων, αναγκαστήκαμε με εκβιαστικό τρόπο να παράσχουμε το σύνολο των υπηρεσιών μας στον ΕΟΠΥΥ, που το αγόρασε και σήμερα αρνείται να το πληρώσει. Μας ζητούν με το “έτσι θέλω” να γίνουμε οι μεγάλοι χορηγοί του ελληνικού κράτους και του πτωχευμένου οργανισμού» ξεσπά ο κ. Καρταπάνης, επισημαίνοντας πως η μαύρη τρύπα του ΕΟΠΥΥ θα φτάσει τα 3 δισ. ευρώ και πως η ρίζα του κακού είναι η αυθαίρετη και εντελώς εκτός πραγματικότητας αρχική σύνταξη του προϋπολογισμού του οργανισμού, που ήδη μειώθηκε δύο φορές με την εφαρμογή νέων μαγικών greek statistics. Την αγωνία του για την επιβίωση των ιδιωτικών κλινικών, που στην πλειονότητά τους είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, εκφράζει στην «F.S.» και ο Γιάννης Αλαφούζος, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών Κλινικών: «Αδυνατούμε να προμηθευτούμε φάρμακα, αναλώσιμο υλικό, υλικά επεμβάσεων, οξυγόνο, φίλτρα και υλικά αιμοκάθαρσης, φυσικό αέριο και τρόφιμα, τα οποία είναι απαραίτητα για τη νοσηλεία και τη σίτιση των ασθενών μας.».
Δαπανηροί παραλογισμοί
Στα νέου τύπου greek statistics που επιστρατεύει το υπουργείο Υγείας προκειμένου να απαιτήσει πρόσθετη επιστροφή κερδών μέσω του αυτόματου οριζόντιου μηχανισμού claw back έχει αναφερθεί πολλάκις και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας Κωνσταντίνος Φρουζής: «Φουσκώνουν τη φαρμακευτική δαπάνη με νοσοκομειακές δαπάνες και ΦΠΑ, για να εισπράξουν claw back. Πρόκειται για μια παράλογη απαίτηση, που ουσιαστικά παρακινεί την κυβέρνηση να μην πάρει κανένα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση» επισημαίνει, αφήνοντας να εννοηθεί πως η εμμονή της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά την επικείμενη είσπραξη του claw back αποτελεί αιτία πολέμου για τη φαρμακοβιομηχανία.




0 Σχόλια