Συνετρίβη στη Σελήνη το πρώτο διαστημικό σκάφος της Ιαπωνίας


Η ιαπωνική νεοφυής εταιρεία ispace δήλωσε ότι η προσπάθειά της να πραγματοποιήσει την πρώτη ιδιωτική προσελήνωση απέτυχε αφού έχασε την επαφή με το σκάφος προσεδάφισης Hakuto-R Mission 1 (M1), το οποίο πιθανότατα συνετρίβη στη σεληνιακή επιφάνεια.

«Χάσαμε την επικοινωνία, οπότε πρέπει να υποθέσουμε ότι δεν μπορέσαμε να ολοκληρώσουμε την προσεδάφιση στη σεληνιακή επιφάνεια», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος Takeshi Hakamada σε ζωντανή μετάδοση της εταιρείας.

Ήταν το δεύτερο πλήγμα για τις ιδιωτικές διαστημικές εταιρείες μέσα σε μια εβδομάδα. Είχε προηγηθεί η καταστροφή του πυραύλου Starship της SpaceX, ο οποίος εξερράγη θεαματικά λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την εξέδρα εκτόξευσης.

Αποτυχία για τους ιδιώτες

Καμία ιδιωτική εταιρεία δεν έχει ακόμη πετύχει την προσεδάφιση στη Σελήνη. Μόνο οι Ηνωμένες Πολιτείες, η πρώην Σοβιετική Ένωση και η Κίνα έχουν πραγματοποιήσει ομαλή προσεδάφιση διαστημικού σκάφους στο φεγγάρι, ενώ οι προσπάθειες που έγιναν τα τελευταία χρόνια από την Ινδία και μια ιδιωτική ισραηλινή εταιρεία κατέληξαν σε αποτυχία.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Ιαπωνίας Χιροκάζου Ματσούνο δήλωσε ότι αν και η αποστολή δεν ολοκληρώθηκε, η χώρα θέλει η ispace να «συνεχίσει να προσπαθεί», καθώς οι προσπάθειές της είναι σημαντικές για την ανάπτυξη μιας εγχώριας διαστημικής βιομηχανίας.

Η Ιαπωνία, η οποία έχει θέσει ως στόχο να στείλει Ιάπωνες αστροναύτες στο φεγγάρι μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020, είχε κάποιες πρόσφατες αναποδιές. Η εθνική διαστημική υπηρεσία αναγκάστηκε τον περασμένο μήνα να καταστρέψει τον νέο της πύραυλο μέσης ανύψωσης H3 κατά την άφιξή του στο διάστημα, αφού ο κινητήρας του δεύτερου σταδίου δεν μπόρεσε να αναφλεγεί. Ο πύραυλος στερεών καυσίμων Epsilon καταστράφηκε επίσης μετά την εκτόξευση τον Οκτώβριο.

Η διαδικασία και η αποτυχία

Το σκάφος Μ1 ξεκίνησε τη διαδικασία προσελήνωσης περίπου μία ώρα πριν τον προγραμματισμένο χρόνο. Άρχισε να στενεύει την τροχιά του γύρω από το φεγγάρι πλησιάζοντας από τα 100 στα 25 χιλιόμετρα, ταξιδεύοντας με ταχύτητα σχεδόν 6.000 χλμ/ώρα.

Με τέτοια ταχύτητα, η επιβράδυνση για προσεδάφιση στη σωστή ταχύτητα, ενάντια στη βαρυτική έλξη του φεγγαριού, ήταν «σαν να πατάς τα φρένα ενός ποδηλάτου ακριβώς στην άκρη μιας πλαγιάς για άλματα με σκι», όπως δήλωσε ο επικεφαλής τεχνολογίας Ryo Ujiie.

Το σκάφος στόχευε σε μια περιοχή προσεδάφισης στην άκρη του Mare Frigoris στο βόρειο ημισφαίριο της σελήνης. Αν όλα πήγαιναν καλά, σχεδίαζε να αναπτύξει ένα τετράτροχο ρόβερ με την ονομασία Rashid από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Το όχημα προσεδάφισης μετέφερε ακόμα μια πειραματική μπαταρία στερεάς κατάστασης που κατασκευάστηκε από τη Niterra – μεταξύ άλλων συσκευών – για να μετρήσει την απόδοσή της στο φεγγάρι.

Η αποστολή ήταν ασφαλισμένη από την Mitsui Sumitomo Insurance, από την οποίαν η ispace δήλωσε ότι μπορεί να λάβει κάποια αποζημίωση.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια