Η βελτίωση της φορολογικής ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας κατά 4 θέσεις σε ένα χρόνο αποτελεί αναμφίβολα θετική εξέλιξη. Όμως η κατάληψη της 29ης θέσης ανάμεσα στις 38 χώρες του ΟΟΣΑ δεν αποτελεί σημαντικό κατόρθωμα για μια χώρα που χρεοκόπησε πριν μια δεκαετία και υποτίθεται πως μεταρρύθμισε τις στρεβλώσεις που την οδήγησαν στη χρεοκοπία.
Τα στοιχεία για βελτίωση της φορολογικής ανταγωνιστικότητας της χώρας προκύπτουν από την έρευνα που δημοσίευσε χθες το ΚΕΦίΜ για τη χώρα μας σε συνεργασία με το Tax Foundation.
Με βάση την κατάταξη αυτή λοιπόν, η Ελλάδα συγκέντρωσε συνολική βαθμολογία 59,2 στον Δείκτη για το 2022, έναντι 58,6 το 2021. Το πλέον αποκαρδιωτικό είναι όμως πως η χώρα δεν θα παρουσιάζει κάποια σταθερή βελτίωση αφού το 2018 είχε καταλάβει την 29η θέση πάλι και το 2014 την 27η...
Δηλαδή, τα τελευταία χρόνια εμφανίζουμε μια στασιμότητα.
Ενδιαφέρον έχει να δούμε πώς η Εσθονία για ένατη συνεχόμενη χρονιά, αναδείχθηκε ως η χώρα με τον πλέον ανταγωνιστικό φορολογικό κώδικα, ενώ την τελευταία θέση (την 38η) κατέλαβε η Γαλλία. Τούτο ενδεχομένως να αποτελεί πρόκριμα για τη διαμόρφωση των οικονομικών τάσεων στην Ε.Ε. μακροπρόθεσμα.
Η Ελλάδα κατατάχθηκε φέτος μεταξύ της Πολωνίας (28η) και του Μεξικού (30η θέση). Ενδιαφέρον, προκειμένου να αντιληφθεί κάποιος πώς δουλεύει το σύστημα στην Ελλάδα, έχουν και οι επιμέρους κατηγορίες της κατάταξης.
Με βάση αυτές λοιπόν, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 19η θέση σε ό,τι αφορά τους εταιρικούς φόρους, στη 17η θέση ως προς τη φορολόγηση φυσικών προσώπων, στην 30η θέση ως προς τη φορολόγηση της κατανάλωσης, στην 30η θέση ως προς τους φόρους επί της ιδιοκτησίας, και στην 25η θέση ως προς τη φορολόγηση των κερδών στο εξωτερικό.
Ένας βασικός λόγος στον οποίο οφείλονται οι υψηλές τιμές στην Ελλάδα είναι η υψηλή φορολογία στην κατανάλωση, από την οποία προκύπτει και το μεγαλύτερο μέρος των κρατικών εσόδων.
Οι φόροι στην κατανάλωση βέβαια βαρύνουν όλους τους καταναλωτές, ασχέτως εισοδήματος, το ίδιο.
Με τους φόρους στην κατανάλωση μια χώρα σαν την Ελλάδα, η οποία δέχεται κάθε χρόνο αριθμό ξένων επισκεπτών τριπλάσιο των κατοίκων της, είναι σαν να φορολογεί και τους ξένους επισκέπτες...
Τούτο, όσο η ζήτηση για το ελληνικό τουριστικό προϊόν παραμένει ισχυρή δεν αποτελεί πρόβλημα, αλλά στο μέλλον ενδέχεται να διαβρώσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Το γεγονός όμως πως η Ελλάδα στην φορολογία των φυσικών προσώπων και των εταιρικών κερδών καταλαμβάνει την 17η και 19η θέση αποτελεί θετική εξέλιξη, τις συνέπειες της οποίας βλέπουμε στο ενδιαφέρον για επενδύσεις που έχει αρχίσει να αφυπνίζεται τα τελευταία χρόνια.
Στον φετινό Δείκτη, επισημαίνονται οι εξής αδυναμίες του φορολογικού συστήματος της Ελλάδας:
Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν αυστηρούς περιορισμούς ως προς τα ποσά των καθαρών ζημιών χρήσης με τα οποία μπορούν να αντισταθμίσουν μελλοντικά κέρδη.
Επίσης, δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ζημιές για να μειώσουν προηγούμενο φορολογητέο εισόδημα.
Η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στον ΟΟΣΑ (24%) με μία από τις πιο περιορισμένες φορολογικές βάσεις...
Η Τουρκία είναι στην πρώτη δεκάδα των πλέον ανταγωνιστικών φορολογικά χωρών του ΟΟΣΑ. Τούτο ενδεχομένως αποτελεί και μια επιπλέον εξήγηση για την ελκυστικότητα της γείτονος σε ξένες παραγωγικές επενδύσεις καίτοι αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα...
Το συμπέρασμα από την έρευνα της φορολογικής ανταγωνιστικότητας είναι πως η βελτίωση του ’22 μοιάζει πρόσκαιρη πως η χώρα μας παρά τις μεταρρυθμίσεις που ακολούθησαν τη χρεοκοπία του 2010, φορολογικά παραμένει στην "ίδια τάξη"...
0 Σχόλια