"Θα έρθουν μια νύχτα Πέμπτης ξαφνικά..."


Του Κώστα Στούπα

Διανύουμε μια περίοδο όπου ενώ οι προβλέψεις γίνονται όλο και περισσότερο αρνητικές, οι τρέχουσες επιδόσεις της οικονομίας  αποδεικνύονται καλύτερες των αναμενομένων.

Ο μίνι καύσωνας του περασμένου ΣΚ στην Ελλάδα και η συνέχιση του καλοκαιρινού καιρού έχουν επιμηκύνει τον σκληρό πυρήνα της τουριστικής περιόδου, γεγονός που γεμίζει τα ταμεία της οικονομίας...

Καλό είναι όμως να μην έχουμε αυταπάτες. Η ενεργειακή κρίση και ο υψηλός πληθωρισμός προμηνύουν μια δύσκολη συνέχεια. Λίγες μέρες συνήθως είναι αρκετές για να αλλάξει το κλίμα και εν μέσω καύσωνα να προκύψει κάποιο ψυχρό μέτωπο.

Χαρακτηριστική για την περίοδο που διανύουμε είναι η πορεία της αμερικάνικης εταιρείας μεταφορών FedEx της οποίας η μετοχή την Παρασκευή κατέρρευσε κατά 21%. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση από 1978...

Αιτία της μεγάλης πτώσης ήταν η απογοήτευση της αγοράς για τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρεία το τελευταίο τρίμηνο.

Αργά την περασμένη Πέμπτη η εταιρεία ανακοίνωσε πως στο τελευταίο τρίμηνο που έληξε μαζί με τον Αύγουστο τα κέρδη διαμορφώθηκαν περί τα 3,44 δολ. ανά μετοχή ενώ η αγορά, με βάση την καθοδήγηση των στοιχείων που έδινε η εταιρεία, περίμενε κέρδη πάνω από 5 δολάρια ανά μετοχή...

Οι πωλήσεις κατά την εξεταζόμενη περίοδο έφτασαν τα 23,2 δισ. δολάρια ενώ η αγορά περίμενε 23,5 δισ. δολάρια.  Οι πωλήσεις της εταιρείας παρέμειναν εντός των προβλέψεων καθώς οι δραστηριότητες δεν φαίνεται να υπέστησαν κάποιο πλήγμα...

Τα κέρδη όμως κατέρρευσαν. Αν το σημαντικότερο κόστος μιας μεταφορικής εταιρείας είναι το κόστος των καυσίμων, τότε η άνοδος της τιμής του πετρελαίου από τα 50 δολάρια το βαρέλι μέχρι τα 120 δολ. στα μέσα του καλοκαιριού "εξάτμισαν" τα κέρδη της εταιρείας.

Η είσοδος της οικονομίας σε μια περίοδο ύφεσης σε μερικούς μήνες θα έχει σαν συνέπεια και τη μείωση των πωλήσεων, γεγονός που θα συμπιέσει περαιτέρω την κερδοφορία.

Καθώς οι τιμές του καλαθιού των νοικοκυριών αυξάνονται δεν είναι απίθανο  στο επόμενο δωδεκάμηνο να προκύψουν τριβές με το προσωπικό το οποίο θα ζητήσει αυξήσεις προκειμένου να καλύψει μέρος των απωλειών.

Ήδη πολλές αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις απειλούν με απεργιακές κινητοποιήσεις...

Ανέφερα μερικά στοιχεία από το ρεπορτάζ της FedEx των τελευταίων ημερών προκειμένου να προϊδεάσω πως προκειμένου να αλλάξει το κλίμα στις αγορές αρκούν μερικές ώρες.

Η άνοδος των ενεργειακών τιμών είναι γνωστή εδώ και μήνες. Οι άνθρωποι των αγορών εθισμένοι εδώ και χρόνια από τη συνήθεια κάθε υποχώρηση των μετοχών να ακολουθείται από ακόμη μεγαλύτερη άνοδο, αρνούνταν να δουν και να προεξοφλήσουν την πραγματικότητα.

Τούτο είχε σαν συνέπεια κάποια... Πέμπτη βράδυ να ανακοινωθούν τα αποτελέσματα και όσα δεν έχασε η μετοχή σε μήνες να τα χάσει σε ώρες...

Για να αποκτήσουμε μια σαφέστερη εικόνα για τις αναταράξεις που μας περιμένουν αρκεί να ανατρέξουμε στις δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη κατά την εξειδίκευση των μέτρων στήριξης, που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ:  "Θυμίζω ότι το φυσικό αέριο, πριν από 10 ημέρες, ήταν στα 340 ευρώ η μεγαβατώρα. Σήμερα, είναι στα 195 ευρώ η μεγαβατώρα.

Μπορεί, σε 10 ημέρες να είναι στα 250 ή στα 300 ευρώ η μεγαβατώρα. Τα νούμερα είναι τεράστια.

Έχουν σοβαρή επίπτωση ακόμη και στο ίδιο το ΑΕΠ της χώρας, 100 ευρώ η μεγαβατώρα επηρεάζει κατά 7 δισ. ευρώ το ΑΕΠ της χώρας, δηλαδή αλλάζουν, στην ουσία, τον μακροοικονομικό σχεδιασμό...".

Πάντως σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, ο στόχος για πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2022 παραμένει. "Όπως παραμένει και η πρόβλεψη για αποκλιμάκωση του Χρέους Γενικής Κυβέρνησης για φέτος, φτάνοντας σε επίπεδα κάτω του 2019 (που ήταν με τα σημερινά δεδομένα στο 180,7% του ΑΕΠ)" συμπλήρωσε ο κ. Σκυλακάκης.


* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια